Konsumentverket

KO agerar mot tio kända företag för bristande prisinformation

Dela

Trots att företagen lovat rätta sig fortsatte de med bristande prisinformation. Tio företag föreläggs nu att åtgärda felen. Annars hotar höga vitesbelopp.

Konsumentverket har följt upp hur företag, som tidigare lovat att rätta till sin prismarknadsföring, skötte sig under Black Friday-perioden förra året. Tio företag hade återigen brister och föreläggs därför att åtgärda problemen.

De tio företagen får nu förelägganden från Konsumentombudsmannen, KO. Det sammanlagda vitesbeloppet är på 22 miljoner kronor. Ett vite ska inte förväxlas med böter utan är framåtsyftande och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Välkända företag

–Det är stora kända företag som fastnat i vår granskning. De har alla tidigare gjort fel och varit föremål för våra åtgärder. Därför går vi nu vidare med förelägganden, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Kampanjpris lockar

KO ser allvarligt på vilseledande uppgifter i samband med marknadsföring av nedsatta priser.

–Vi konsumenter vill gärna känna att vi gör en bra affär. Därför lockas vi extra mycket av röda priser, kampanjer och stora rabatter, som till exempel om det står att varan är nedsatt med 50 procent, säger hon. 

De tio företagen är Blomsterlandet, Bygghemma, Nakd, Nordic Nest, Power, Soffadirekt, Stadium, Webhallen, XXL och Åhlens.  När en produkt säljs till nedsatt pris måste företaget ange det tidigare lägsta priset som varan sålts för de senaste 30 dagarna, enligt prisinformationslagen. Försäljningspriset i ett erbjudande ska vara lägre än det tidigare lägsta priset. Rabatter i procent eller kronor ska baseras på tidigare lägsta pris. Det är inte tillåtet att beräkna rabatten på något annat pris.

Vilseledande priser

Ett företag sålde en vinterjacka med 22 procent rabatt. Problemet var bara att det inte räknades från jackans lägsta pris de senaste 30 dagarna utan från ett högre pris. I verkligheten var priset inte ens rabatterat i förhållande till tidigare lägsta pris, utan 299 kr dyrare. Ett annat av företagen sålde en hudkräm för 724 kronor och skrev att den tidigare kostat 965. Men egentligen var rätt pris att jämföra med 675 kronor – alltså billigare än försäljningspriset.

Kontakter

Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se

Följ Konsumentverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye