”Det händer något som kullkastar precis allt”
Kändisen och entreprenören Per Holknekt stämde spelbolaget som tjänat pengar på hans missbruk. I SvD:s nya poddserie skildras den turbulenta rättsprocessen – som slutar med en oväntad vändning.

När frilansjournalisten Johan Pehrson läste att Per Holknekt skulle stämma spelbolaget Kindred visste han direkt att han ville följa den processen:
– Per är en färgstark och oförutsägbar person. Han spänner bågen, tar risker och är både sårbar och utmanande. Och rättsfallet väcker många intressanta principiella frågor.
Per Holknekt är serieentreprenören och tv-kändisen som grundade, och blev rik på, modeföretaget Odd Molly, men som också varit djupt nere i spel- och alkoholmissbruk. Missbruket kostade honom hans relationer, hans karriär och hans förmögenhet. Under en period levde han till och med som hemlös.
En dag bestämde han sig för att kräva upprättelse, å sina egna och andra problemspelares vägnar. 2022 stämde han Kindred, bolaget som står bakom sajten Unibet, där han hade spelat bort sammanlagt 26 miljoner kronor. Han anklagade dem för att ha utnyttjat hans missbruk och låtit honom fortsätta spela, fastän de måste ha insett att han hade spelproblem. Men vilket ansvar har egentligen ett spelbolag för den kund som låter spelandet förstöra sitt liv?
I ”Holknekts sista spel”, den nya serien från Svenska Dagbladets podd Blenda, följer Johan Pehrson med under hela rättsprocessen och dess efterspel. Serien skildrar både hur Holknekt spelade bort allt han ägde och hur han försöker ta revansch och få tillbaka en del av det han förlorat.
– Det är ett naket porträtt där man verkligen kommer nära Per Holknekt under en sårbar tid. Både Per och den som lyssnar kastas oavbrutet mellan hopp och förtvivlan, säger Adam Svanell som är redaktör för podden Blenda.
Blenda är flaggskeppet i SvD:s satsning på dokumentärt ljudberättande. Bland tidigare uppmärksammade publiceringar finns ”Barnidolen och skandalerna” som granskade youtubern Pontus Rasmusson, ”Yoga girls vilda graviditet” där influencern Rachel Bråthén födde barn helt utan kontakt med vården och ”Mannen med revolvern” om spåret med den misstänkta Palmemördaren Christer A.
”Holknekts sista spel” är producerad av Daniel Persson Mora. I serien får lyssnaren bland annat höra när Per Holknekt vittnar i rättssalen med gråten i halsen, när han blir pressad och ifrågasatt av spelbolagets advokat och när han, mot slutet av berättelsen, hotas av personlig konkurs och beskriver sitt liv som i spillror.
Förutom experter på spelproblem och företrädare för spelbranschen medverkar också Annika Gravestam, vars dotter tog sitt liv efter att ha dragit på sig stora spelskulder. I dag är hon en av Per Holknekts supportrar.
Johan Pehrson lovar dessutom att serien innehåller en minst sagt oväntad twist.
– Ja, på slutet händer något som kullkastar precis allt.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Pehrson, reporter. Telefon: 0704-34 94 34.
Adam Svanell, redaktör: Telefon: 0702-51 05 72. E-post: adam.svanell@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum