Snabblån och bankskulder vanligaste kraven hos Kronofogden
Snabblåneföretag och banker är de branscher som står för flest krav hos Kronofogden. Det är också dessa krav som i störst utsträckning leder till verkställighet och utmätning. Det visar en ny analys från Kronofogden.

Kronofogden hanterar krav från många olika typer av aktörer. Men skillnaderna är stora mellan olika branscher – både vad gäller hur många krav som skickas in, hur stora summorna är och hur ofta ärendena leder till utmätning.
Två branscher dominerar
Nu har myndigheten för första gången systematiskt kartlagt ursprungsbranschen även för sålda eller övertagna fordringar.
– Tidigare har det varit svårt att se var skulden faktiskt uppstod, eftersom många krav går via inkassobolag. Med den nya metoden blir analysen mer rättvisande och relevant, säger Davor Vuleta, privatekonomisk talesperson Kronofogden.
Två branscher dominerar tydligt vad gäller antalet krav: kreditgivning, exempelvis snabblån och konsumentkrediter utanför det traditionella banksystemet, samt banker, framför allt nischbanker och internationella kreditinstitut. Tillsammans står de för över 29 procent av alla mål, vilket motsvarar över 375 000 ärenden. Kraven handlar ofta om obetalda lån, krediter eller kontokortsfordringar.
Men även telekombranschen, samt vård och omsorg, främst i form av regioner och offentliga vårdgivare, står för en stor andel av kraven. Dessa krav är ofta på lägre belopp.
Alla krav leder inte till utmätning
Alla krav leder inte till utmätning. Många betalas, bestrids eller återkallas. Andelen som går vidare till utmätning varierar stort mellan olika branscher.
Kraven från banker och kreditgivare är ofta på högre belopp, och de leder också i hög utsträckning till verkställighet. I dessa fall har gäldenären ofta varken bestridit kravet, eller haft möjlighet att betala.
I andra branscher, som telekom och el, som står för en stor mängd krav, leder kraven i mycket lägre utsträckning till verkställighet och utmätning.
– Det kan bero på att det ofta rör sig om mindre belopp, men också på att dessa aktörer har andra sätt att driva in betalning – exempelvis genom att stänga av tjänsten, säger Davor Vuleta.
Lån och krediter driver överskuldsättningen
En tydlig slutsats i analysen är att överskuldsättningen till stor del drivs av lån och krediter. Det är många krav, de rör höga belopp, och de går ofta vidare till indrivning.
– Både den enskilde och långivaren har ett ansvar. Den som erbjuder krediter behöver göra en rimlig bedömning av betalningsförmåga. Och som konsument behöver man fråga sig: "Bara för att jag kan ta ett lån – borde jag verkligen göra det?" , säger Davor Vuleta.
Fakta - så funkar det:
- Den som vill få hjälp med att få betalt kan skicka sitt krav, eller ansökan om betalningsföreläggande, till Kronofogden.
- Kronofogden skickar kravet till den som ska betala (gäldenären). Om hen anser att kravet är fel, kan hen bestrida kravet. Kravet kan då gå vidare till tingsrätten för att avgöras.
- Om kravet är rätt, och gäldenären inte betalar, fastställer Kronofogden skulden i ett beslut (utslag).
- Den som ska ha betalt (borgenären eller fordringsägaren) kan då begära att skulden går vidare till verkställighet.
- Det kan innebära att Kronofogden till exempel utmäter del av gäldenärens lön eller lös eller fast egendom.
Kontakter
Presstjänsten
Tel:010-578 98 10press@kronofogden.seBilder
Länkar
Om oss
Kronofogden är en statlig myndighet som arbetar med skulder. Vi hjälper den som inte fått betalt och vi ger stöd och råd till den som ska betala. Vi ser också till att betalningar sker på ett rättssäkert sätt. Det kan vara myndigheter, kommuner, företag eller privatpersoner som ansöker om vår hjälp med att få betalt.Vårt förebyggande arbete syftar till att förhindra ny skuldsättning bland privatpersoner och företag. Kronofogden handlägger också ansökningar om skuldsanering och har tillsyn över konkursförvaltarnas arbete vid konkurser. Vi arbetar för att alla parter ska få sina intressen tillgodosedda på ett lagligt och korrekt sätt.Vi är omkring 2 300 medarbetare och finns på 32 orter i landet, från Malmö i söder till Haparanda i norr. Huvudkontoret finns i Sundbyberg.www.kronofogden.se
Följ Kronofogden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kronofogden
Antalet vräkningar ökar – fler barn berörs8.9.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Antalet vräkningar har ökat totalt, vilket innebär att fler barn berörs av vräkningar. Det visar ny statistik från Kronofogden för första halvåret 2025.
Färre krav skickas till Kronofogden27.8.2025 06:20:00 CEST | Pressmeddelande
Antalet krav som skickas till Kronofogden minskar, efter att ha ökat under flera år. Det visar ny statistik för årets första sex månader.
Fler äldre ansöker om skuldsanering19.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler ansöker om skuldsanering. Störst är ökningen i gruppen över 65 år.
Vart elfte barn växer upp i en skuldsatt familj17.6.2025 06:45:00 CEST | Pressmeddelande
189 000 barn, eller vart elfte barn i Sverige, växer upp i en familj där minst en förälder har skulder eller en pågående skuldsanering hos Kronofogden. Det är en ökning med över 9 procent på tre år.
Få står för stor del av skulderna hos Kronofogden12.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den procent privatpersoner med högst skulder hos Kronofogden står för en tredjedel av det totala skuldbeloppet – och den allra mest skuldsatta promillen står för nästan en fjärdedel av skulderna. Det visar en ny analys från Kronofogden
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
