Øresundsbron

Øresundsbron lanserar Gustav – en maskot för ØresundGO

Dela

Gustav är Øresundsbrons nya varumärkesmaskot.

Han är en omtänksam, optimistisk och charmig havsfågel som ska hjälpa till att öka kännedomen om ØresundGO, ett rabattavtal som alltid ger lägsta pris med bil över Øresundsbron. 

Bild på maskoten Gustav, en tecknad fågel med glasögon och en grön väst, som sitter avslappnat på ett biltak med Øresundsbron i bakgrunden.
Øresundsbron lanserar maskoten Gustav – en guide till resor över sundet med ØresundGO.

Lanseringen av maskoten Gustav den 21 maj markerar början på en ny varumärkesplattform som är framtagen i samarbete med EssenceMediacom, som varit Øresundsbrons marknadsföringsbyrå sedan 2023.

Gustav är en animerad 3D-figur som personifierar kärnvärdena i ØresundGO: en flexibel, smidig och enkel reseupplevelse som dessutom är ekonomiskt förmånlig. Som infödd i Öresundsregionen delar Gustav naturligt habitat med ØresundGO-kunderna och kommer att fungera som både guide och historieberättare.

Gustav är en havsfågel och ser Öresund från luften – inte som en gräns utan som en länk mellan två länder, fulla av möjligheter. Han flyger i täten och visar vägen, precis som ØresundGO öppnar dörren till upplevelser på bägge sidor sundet.

– Med Gustav har vi en ambition om att stärka ØresundGO genom att skapa ett tydligt och attraktivt varumärke. Gustav hjälper oss att förklara vad ØresundGO står för och erbjuder, säger Jenny Olsson, marknadschef hos Øresundsbron.

– Vår nya varumärkesmaskot är designad för att skapa en enhetlig upplevelse av varumärket i alla kommunikationskanaler, vilket bidrar till igenkänning och engagemang för ØresundGO. Gustavs unika uttryck skiljer sig från mängden och vi förväntar oss en större effekt och ökad uppmärksamhet, säger Jenny Olsson. 

Förutom att kommunicera direkt och tydligt om ØresundGO-produktens fördelar och värde ska Gustav även inspirera kunderna att utforska de många upplevelser som väntar på respektive sida sundet.

– Inspirationen till Gustav är hämtad från en charmig guide som är energisk, livlig, optimistisk och älskar att resa. Han utstrålar en klok och prismedveten attityd som gör honom trovärdig i varumärkessammanhang. Han är uppriktig, vänlig och modern – och kommunicerar alltid med glimten i ögat. Vi tror att båda danskar och svenskar kommer att tycka om honom, säger Jenny Olsson.

Danskar och svenskar kommer att möta Gustav i ett antal olika kanaler, inklusive Adressable TV, utvalda Out Of Home-placeringar, radio, online display och sociala medier, samt i nyhetsbrev och på oresundsbron.com.

– Vi är otroligt stolta över samarbetet med Øresundsbron och över att ha varit med och skapat Gustav. Vi har byggt upp ett partnerskap där vi kan utmana varandra och tillsammans skapa innovativa lösningar som leder till förändring, säger Lise Heiselberg, Sr. Insight & Strategy Lead hos EssenceMediacom Danmark.

Se kampanjen här: https://www.oresundsbron.com/sv/privat/oresundgo

Fakta: ØresundGO

ØresundGO var tidigare känt under namnet BroPass, men i början av år 2023 genomgick produkten en uppdatering och fick sitt nya namn. ØresundGO är ett rabattavtal som alltid ger lägsta pris när man kör bil över Øresundsbron. ØresundGO-kunderna får alltid minst halva priset på alla passager över bron. De kan dygnet runt köra rakt igenom betalstationen utan att stanna. Rabatter på upplevelser på andra sidan sundet ingår också i produkten.

Image%20av%20en%20tecknad%20maskot%2C%20en%20f%E5gel%20med%20glas%F6gon%20och%20f%E4rgglada%20kl%E4der%2C%20som%20lutar%20sig%20tillbaka%20och%20ser%20glad%20ut%20bredvid%20texten%20%22%D8resundGO%3A%20Alltid%20l%E4gsta%20pris%20%F6ver%20%D8resundsbron%22.
Gustav är Øresundsbrons nya varumärkesmaskot för ØresundGO.

Nyckelord

Kontakter

Jenny Olsson, marknadschef på Øresundsbron: jeo@oresundsbron.com, 040 676 61 76

Länkar

Om oss

Øresundsbron bygger broar mellan människor, möjligheter och upplevelser i hela Öresundsregionen. Øresundsbron består av en bro, en tunnel och den konstgjorda ön Pepparholm, i en 16 kilometer lång fast förbindelse mellan Sverige och Danmark. Øresundsbron invigdes år 2000 och har 25-årsjubileum i år.

Följ Øresundsbron

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Øresundsbron

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye