UL fortsätter leverera punktlig trafik
Under årets fyra första månader har UL levererat punktlig trafik och fler är nöjda med kollektivtrafiken i Uppsala län. Under april behövde en del trafik ställas in på grund av dåligt väder och personalbrist men GUB kunde ändå leverera 99,8 procent och Keolis 99,9 procent av den planerade trafiken.
Både Keolis och Gamla Uppsala buss, GUB, har haft en god påstigandeutveckling under årets första månader, men båda tappade resande under april. GUB tappade från drygt 2 ,3 miljoner påstigningar i mars till 2 miljoner påstigande i april. Keolis tappade från cirka 1 miljon påstigande i mars till drygt 960 000 i april.
-Ett troligt skäl är att i år låg påsken i april och samband med det brukar vi se att visst tapp i antalet resande. Att det var så vackert vårväder i början av april kan också ha bidragit, fler väljer att cykla när solen skiner och det är varmt ute, säger Jenny Lundström (MP), ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.
Antalet påstigningar i stadstrafiken i mars var den högsta för en månad under de senaste åren. Punktligheten är fortsatt god, målsättningen är att 90 procent av trafiken ska köras enligt tidtabell utan förseningar. Såväl GUB som Keolis når under april det målet med råge. Stadstrafiken i Uppsala hade en punktlighet på 95 procent. Keolis som kör stadstrafiken i Enköping nådde där en punktlighet på 98,6 procent. Keolis kör även regiontrafiken i Uppsala län , målsättningen är där 80 procent, och under april nådde de en punktlighet på 89,9 procent.
-Det är bra siffror, även om vi förstår att de som drabbas av en försenad eller helt inställd buss inte är nöjda. Våra trafikleverantörer gör vad de kan för att nå våra högt ställda krav, att man inte lyckas till 100 procent kan bero på en rad saker, till exempel väder- och vägförhållanden eller händelser i trafiken, säger Daniel Jäderland, avdelningschef för trafik, Region Uppsala.
Nöjdkundindex visar att de som reser mer sällan med UL blivit mer nöjda med UL som helhet, tidigare har siffran pendlat mellan 37-38 procent, men tog ett rejält kliv uppåt i april månad till 44 procent. Antalet nöjda som reser ofta med UL brukar ligga kring 64 procent, och efter en nedgång i februari i år har siffran ökat och låg i april på 63 procent.
-Vi vill att fler ska välja att resa med kollektivtrafiken och då är det viktigt att vi fortsätter arbeta för att både de som reser ofta med oss och de som reser mer sällan är nöjda med resan, säger Nikodemus Kyhlén, marknadschef, Region Uppsala.
Nyckelord
Kontakter
Jenny Lundström (MP)Ordförande Trafik- samhällsutvecklingsnämnden
Tel:018- 611 60 10jenny.lundström@regionuppsala.seDaniel JäderlandAvdelningschef, trafik, region Uppsala
Tel:072-209 25 56daniel.jaderland@regionuppsala.seNikodemus Kyhlénavdelningschef Marknad, Region Uppsala
Tel:070-212 03 88nikodemus.kyhlen@regionuppsala.seMaria HasselgrenPresschefRegion Uppsala, Trafik och Samhälle
Tel:072-202 48 64maria.k.hasselgren@regionuppsala.seLänkar
Följ Trafik och samhälle
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafik och samhälle
PRESSINBJUDAN: Så påverkas de som reser i Uppsala kommun och Uppsala län av pågående och kommande byggprojekt20.11.2025 11:08:10 CET | Pressinbjudan
Region Uppsala, Trafikverket och Uppsala kommun bjuder in till en pressträff där man berättar om byggprojekt i Uppsala län och Uppsala kommun, som har och kommer få stor påverkan på framkomligheten i trafiken. På pressträffen presenteras hur man ska lösa framkomligheten under byggtid. Deltar gör Helena Werre, tf regiondirektör, Mellersta regionen Trafikverket, Anna Axelsson, biträdande stadsbyggnadsdirektör, Uppsala kommun och Karin Svingby, trafikdirektör, Region Uppsala. Datum: Måndag 24 november Tid: 10.00-11.00 Plats: Uppsalarummet, Uppsala kommunhus
Resenärerna mycket nöjda med UL18.9.2025 10:14:22 CEST | Pressmeddelande
Region Uppsalas kollektivtrafik når under första halvåret 2025 upp till målet om 64 procent nöjda kunder enligt Nöjdkund index, NKI. Dessutom tycker i genomsnitt 78 procent av kunderna att det är enkelt att resa med UL. Vilket överträffar målsättningen om 74 procent.
Bålstas nya busslinjenät invigt18.8.2025 13:25:09 CEST | Pressmeddelande
Det nya busslinjenätet i Bålsta invigdes på måndagen. Linjenätet omfattar fyra lokala busslinjer som alla knyts samman vid Bålsta station. Bussarnas tider är anpassade till SL-pendeln så att det ska vara enkelt att resa med buss och vidare med pendeln.
Pressinbjudan: Invigning av nytt busslinjenät i Bålsta14.8.2025 13:06:13 CEST | Pressmeddelande
Region Uppsalas kollektivtrafikföretag UL och Håbo kommun inviger den 18 augusti det nya busslinjenätet i Bålsta tätort. De nya busslinjerna ska bidra till att underlätta för de som bor och arbetar i Bålsta och göra det enklare att resa med kollektivtrafiken. På plats i Bålsta finns Catherine Öhrqvist (M), kommunstyrelsens ordförande i Håbo, och Jenny Lundström (MP), ordförande i Region Uppsalas trafik- och samhällsutvecklingsnämnd. Invigningen äger rum vid Bålsta station. I samband med det görs en rundtur med buss. Journalister som vill delta i bussturen, behöver anmäla sig i förväg. Datum: Måndag 18 augusti Tid: 10:00-11.00 Plats: Bålsta station
UL:s hösttidtabell införs på måndag14.8.2025 11:04:00 CEST | Pressmeddelande
Hösttidtabellen tas i bruk den 18 augusti och innebär en rad större förändringar i och med att bygget av spårvägen på allvar går i gång i centrala Uppsala. De bussar som vanligen kör över Islandsbron måste nu använda Tullgarnsbron. Det innebär att flera busshållplatser tillfälligt stängs av eller flyttas. Det blir även nya hållplatslägen på Uppsala Resecentrum.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum