Konsumentverket

Många klagar på köp av begagnad bil i Västerbottens län

Dela

Det är vanligare med frågor vid köp av begagnad bil i Västerbottens län län än i resten av landet. Det visar statistik från Konsumentverket. Myndighetens expert tipsar om vad man ska tänka på när man köper bil av en bilhandlare.

14 procent av alla frågor som kommer till Konsumentverkets vägledning handlar om problem som uppstått vid köp av begagnad bil hos en bilfirma. Inte sällan kretsar frågorna om att bilen inte levde upp till förväntningarna. I X län är missnöjet ännu större. 16,5 procent av alla ärenden från Västerbotten till Konsumentverkets vägledning handlar om köp av begagnad bil hos bilhandlare.

Fredrik Selrot är en av Konsumentverkets vägledare och har en rad tips för den som står i färd med att gå till bilhallen.

−Det finns vissa saker som är viktiga att tänka på när man köper en bil av en bilhandlare. Som konsument är man alltid skyddad av konsumentköplagen när man köper en bil av en bilhandlare. Enligt konsumentköplagen har man till exempel alltid rätt att reklamera fel på bilen i tre år. Man kan även ha ångerrätt om bilen är köpt på distans. Reglerna gäller oavsett om man köper en ny eller begagnad bil.

Han är noga med att poängtera att det är viktigt att hålla isär reklamationsrätten med eventuella garantier.

−Reklamationsrätten är lagstadgad medan det är frivilligt för ett företag att lämna garanti på en bil. Så om ett företag säger att du inte kan klaga på ett fel för att garantin gått ut så stämmer inte det.

Ett annat tips är att kolla om bilhandlaren är ansluten till Motorbranschens Riksförbund (MRF). Då ska bilarna ha en varudeklaration.

−Det är viktigt att läsa igenom varudeklarationen noga. Det är nämligen svårt att klaga på fel och brister som framgår av varudeklarationen. Det är också en extra trygghet för konsumenten att köpa bil av en handlare som är medlem i Motorbranschens riksförbund, MRF. En bilhandlare som är medlem i MRF har förbundit sig att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Det kan även vara en bra idé att kolla upp bilhandlaren. Sök på internet och läs recensioner från andra konsumenter om bilhandlaren.

Fakta:

Under perioden 2024 fram till idag utgör begagnad bil 14 % av alla ärenden i riket. Motsvarande andel är 10 % bland kvinnor och 20 % bland män. Det innebär att problemet är dubbelt så vanligt bland män som bland kvinnor. I rikssnittet har ärenden exkluderats där län inte är angivet.

På den här sidan kan man fördjupa sig i statistiken. Notera att du behöver söka på ett år i taget! https://statistik.konsumentverket.se/vagledning

Kontakta presstjänsten för mer info och intervjuförfrågningar: press@konsumentverket.se telefon 054-19 40 20

Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se

Följ Konsumentverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye