IKEA lanserar en taco tillsammans med Årets Kock-vinnaren Michael Andersson
För IKEA är gemenskap och den förenande kraften i att äta tillsammans viktiga. Som en hyllning till gemenskap och lekfullhet har Michael Andersson, Årets Kock 2024, tagit fram en kycklingtaco som nu ska serveras på IKEA Sverige. Tacon börjar säljas på Sveriges nationaldag, fredagen den 6 juni.

-
Michael Andersson utsågs till Årets Kock 2024 och har tagit fram Årets Rätt 2025 – en taco som ska inspirera till matlagning som samlar människor och skapar gemenskap i köket. Tillsammans med organisationen Årets Kock och Michael Andersson introducerar IKEA Sverige nu en kycklingtaco som är en lekfull och prisvärd version av rätten som många familjer gjort till en svensk klassiker.

– Precis som Michael Andersson så tror vi på IKEA på den förenande kraften i att laga mat tillsammans och att äta mat tillsammans, säger Tim Holmberg, Sortimentsansvarig för Food på IKEA Sverige. En kycklingtaco passar lika bra på nationaldagen, som dessutom infaller en fredag i år, som vår mer traditionella svenska rätt köttbullar, potatismos och lingon.

Passion för gemenskap i köket
Kycklingtacon har tagits fram av Michael Andersson och bygger på svenska råvaror, där till exempel salsa verden innehåller svenska gröna tomater och svenska äpplen. Rätten speglar Michaels passion för gemenskap och att samlas tillsammans kring måltider.
– Taco är en perfekt rätt att laga tillsammans, alla kan göra och äta sin taco på sitt eget sätt, säger Michael Andersson, Årets Kock 2024. Tacon bjuder in till lekfullhet och nyfikenhet och tillsammans vill vi inspirera till att samlas och skapa gemenskap i köket och runt bordet.

Tacofredag på nationaldagen
Kycklingtacon kommer att serveras med tillbehören pico de gallo, salsa verde och chilimajonnäs. Rätten serveras i alla svenska IKEA varuhus, förutom Mall of Scandinavia, från och med nationaldagen den 6 juni. Rätten kommer att kosta 69 kronor och serveras tills vidare.
Nyckelord
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder





Om oss
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 149 miljoner besök under verksamhetsåret 2024. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Nu finns IKEA i ytterligare tre svenska städer12.6.2025 12:41:56 CEST | Pressmeddelande
IKEA Sverige fortsätter att komma närmare sina kunder över landet och har på kort tid öppnat nya enheter i inte mindre än tre städer: Borås, Skövde och Östersund.
IKEA välkomnar höstens varma toner12.6.2025 10:00:23 CEST | Pressmeddelande
Bjud in den nya säsongen och låt någon av höstens kollektioner hjälpa dig att göra det mysigt, busigt och fyllt av goda smaker. Kollektion HÖSTAGILLE för en välkomnande dukning vid middagsbordet, girlanger och doftljus, KUSTFYR med lekfulla halloweendekorationer och KÖSSEBÄR för säsongens frukter och bär.
IKEA återkallar IKEA 365+ VÄRDEFULL vitlökspress, svart11.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
IKEA ber alla kunder som äger en IKEA 365+ VÄRDEFULL vitlökspress, svart, att sluta använda den och kontakta IKEA. Den berörda produkten har artikelnummer 201.521.58.
IKEA lanserar OMMJÄNGE – en modern kollektion inspirerad av svensk folklore4.6.2025 10:01:20 CEST | Pressmeddelande
OMMJÄNGE är en lekfull och poetisk kollektion med ett namn som på småländsk dialekt betyder att tillbringa tid tillsammans. Kollektionen hämtar inspiration från 1800-talets svenska folklore och för in gammal visdom i det moderna hemmet med en blinkning, en twist och ett djärvt stänk av färg.
IKEA fortsätter att stärka socialt entreprenörskap genom kollektion MÄVINN4.6.2025 10:00:38 CEST | Pressmeddelande
IKEA går stolt in i det tredje året av MÄVINN, den globala kollektionen för socialt entreprenörskap som stärker engagemanget för hantverk och hållbara försörjningsmöjligheter. På IKEA tror vi att en inkluderande värld börjar med en rättvis tillgång till jobb. När alla har möjlighet att arbeta och växa blir samhällen starkare och mer välmående.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum