Rutindikatorn: Antalet Rut-köp står still – men totalsumman ökar
Efterfrågan på hushållsnära tjänster håller sig stabil, trots lågkonjunkturen. Under årets fyra första månader har svenskarna köpt rut-tjänster för över 5,2 miljarder kronor – en ökning med 9,5 procent jämfört med samma period förra året. Däremot har antalet köp bara ökat med 2 procent. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.

Under årets första fyra månader har drygt 2,6 miljarder kronor betalats ut i rut-avdrag från Skatteverket, vilket innebär en ökning med 9,5 procent jämfört med samma period 2024. Den stora ökningen beror med högsta sannolikhet på inflationen snarare än en ökad efterfrågan. Detta då antalet köp, 1 285 937, endast ökat med 2 procent från 1 259 539 under samma period 2024.
– Användningen av rut-avdraget håller sig stabil jämfört med föregående år. Det är ett styrkebesked för branschen att efterfrågan på rut-tjänster kvarstår. Trots det tuffa ekonomiska läget för hushållen är det inte rut-tjänster som man väljer att dra ner på, säger Hannes Sjöberg, näringspolitisk expert, Almega Hemserviceföretagen.
–Att totalsumman har ökat så mycket beror förmodligen på att prisjusteringarna till slut har kommit i kapp övriga inflationen vi har sett de senaste åren. Våra medlemmar har de senaste åren sett stora kostnadsökningar på både löner och material. Därför är det rimligt att deras priser har gått upp, fortsätter Sjöberg.
I mars månad gick totalsumman upp med 23 procent jämfört med mars 2024, antalet tillfällen gick då upp med 13 procent. Det beror dock snarare på att mars 2024 var en svag månad.
– Mars månad står ut, en stor ökning jämfört med fjolåret. Efter lite efterforskningar har vi kommit fram till att det förmodligen beror på att påsken 2024 låg i mars vilket gjorde att det blev färre rut-tillfällen i mars förra året. Tittar man på antalet tillfällen är mars färre än både januari och april, säger Sjöberg.
– Att hushållen värdesätter rut högt är tydligt. Trots att det har varit några tuffa år fortsätter kunderna att stå kvar, avslutar Hannes Sjöberg.
Rutindikatorn
Rutindikatorn publiceras fyra gånger per år och baseras på data från Skatteverket som analyserats av Almega Hemserviceföretagen.
Länkar:
- Här hittar du rutindikatorn: https://www.serviceforetagen.se/rutindikatorn/
- Säkerställ att företaget har kollektivavtal och är auktoriserat av arbetsgivare och fack här: https://www.serviceforetagen.se/om-oss/vara-medlemmar/
Fakta om rutavdraget:
- “Rut” står för rengöring, underhåll och tvätt.
- Rut-avdraget ger privatpersoner möjlighet att göra skatteavdrag för vissa sorters hushållsarbete.
- Du får ett skatteavdrag på 50 procent av arbetskostnaden för den hushållsnära tjänsten.
- Du som köper rut-tjänster ansöker inte om avdraget, utan Skatteverket betalar direkt till den som utför arbetet.
- Om du kan ta del av avdraget eller inte beror på hur mycket skatt du har betalat in under året och vilka andra avdrag du har gjort.
- Utföraren ska vara godkänd för F-skatt.
*Uppgifterna baseras på Almega Hemserviceföretagens analys av Skatteverkets rut-statistik för i år (januari-april 2025). Siffrorna är hämtade 20 maj och kan komma att förändras om mer data rapporteras in.
Nyckelord
Kontakter
Michelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Hannes Sjöbergnäringspolitisk expert, Almega Serviceföretagen
Tel:08-762 60 28Tel:072 - 229 37 90hannes.sjoberg@almega.seBilder



Länkar
Almega Hemserviceföretagen
Almega Hemserviceföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för hemserviceföretag som arbetar för privatkunder. Vi arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb. Almega Hemserviceföretagen representerar cirka 250 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter uppemot 7 000 anställda och omsätter omkring 4 miljarder årligen. Vi representerar en betydande andel av hemservicebranschen, sett till antalet anställda.
Vi är en del av Almega Serviceföretagen.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Städstrejk avblåst – nytt avtal på plats15.6.2025 17:22:28 CEST | Pressmeddelande
Serviceföretagen inom Almega, Fastighetsanställdas förbund och SEKO har efter medling kommit överens om ett nytt kollektivavtal på avtalsområde Serviceentreprenad. Därmed avblåses den strejk som skulle brutit ut i morgon måndag.
Rutinerad städexpert från Coor blir Serviceföretagens nya expert9.5.2025 13:23:32 CEST | Pressmeddelande
Jens Engström är ny näringspolitisk expert på Serviceföretagen. Han kommer ansvara för en del av Serviceföretagens näringspolitiska arbete med att driva viktiga frågor för städ-och servicebranschen.
Strejk avblåst – nytt tjänstemannaavtal på plats17.4.2025 18:44:57 CEST | Pressmeddelande
Serviceföretagen har, efter medling, i dag kommit överens med Unionen om nytt kollektivavtal på det sedan tidigare varslade tjänstemannaavtalet. Därmed avblåses den strejk som skulle trätt i kraft på onsdag den 23 april.
Städbranschen ser positivt på Samhalls bantning26.3.2025 13:24:47 CET | Pressmeddelande
Almega Serviceföretagen välkomnar många av de nya förslagen i den nyligen släppta Samhallutredningen. Utredningen föreslår en bantning av Samhall, något Serviceföretagen ser positivt på.
Ta hem titeln Årets Städföretag 202520.3.2025 07:31:00 CET | Pressmeddelande
Nomineringen för priset Årets Städföretag 2025 har öppnats. Priset delas ut till ett auktoriserat städföretag, som varit ett föredöme i branschen, av fack och arbetsgivare tillsammans. Bland tidigare vinnare finns Städtjänst Westlund och Kundpartner Syd.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum