NTM bäst i världen på att utveckla den lokala journalistiken
NTM-koncerns redaktionella utbildningskoncept Vässa vardagen har vunnit första pris i världens främsta internationella medietävling. Vid en gala i New York fick NTM på torsdagskvällen ta emot första pris i kategorin Best Innovation in Newsroom Transformation.

INMA Global Media Awards arrangeras av International News Media Association (INMA) och beskrivs som medievärldens motsvarighet till filmvärldens Oscar.
- Att driva förändringar för att skapa relevant journalistik är enkelt att säga men svårt att genomföra. Konceptet Vässa vardagen är ett tydligt redskap som gör det möjligt. Otroligt roligt att det uppmärksammas internationellt, säger Lina Hedenström, vd på NTM.
Utbildningssatsningen Vässa vardagen är NTM-koncernens hittills största gemensamma satsning på den lokala journalistiken. Under ett års tid har ett utbildningsteam, som består av seniora redaktionella ledare och innehållsutvecklare, träffat 300 nyhetschefer och reportrar för att på djupet diskutera den lokala journalistiken och utveckla det redaktionella innehållet med målsättningen att nå nya och yngre målgrupper. Utbildningssatsningen har gett tydliga resultat och i grunden förändrat hur redaktionerna arbetar.
- Genom att noggrant granska och reflektera över allt vi publicerar har vi hittat nya sätt att vässa vår journalistik. Att få ett internationellt erkännande för arbetet med ”Vässa vardagen” gör oss än mer övertygade om att lokaljournalistikens framtid byggs med mod, självkritik och en ständig vilja att bli bättre, säger Nils Olauson, affärsområdeschef Redaktion på NTM.
Totalt deltog över 800 bidrag från 49 olika länder i tävlingen. Maria Kustvik, publicistisk chef på NTM, och Lenitha Andersson-Junkka, chefredaktör på NSD, var på plats i New York för att ta emot priset.
Även toppnyheter uppmärksammades
NTM tilldelades också två hedersomnämnanden för Toppnyheter, vår AI-lösning för nyheter i ljudformat, i kategorierna Best New Digital Product och Best Use of AI Customer-Facing Products.
- Att vår produktutveckling uppmärksammas samtidigt som vårt redaktionella utvecklingsarbete vinner första pris visar på bredden och styrkan i den innovationskraft som finns inom NTM. Och det är nyckeln till att vinna kampen om morgondagens prenumeranter, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling på NTM.
Kontakter
Lina HedenströmVD för NTMNTM
Tel:070-303 38 92lina.hedenstrom@ntm.seNils OlausonAffärsområdeschef RedaktionNTM
Tel:073-3289230nils.olauson@ntm.seJens PetterssonRedaktionell utvecklingschefNTM Media
Tel:0736621133Jens.Pettersson@ntmmedia.seBilder
Vår styrka är det lokala!
NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media. Kärnan i verksamheten är det redaktionella arbetet. Vi levererar lokala nyheter varje dag och verkar för det välmående lokala samhället för att skapa en bättre plats att leva och verka i. Med trovärdig nyhetsmedia som grund för hela verksamheten har vi medarbetare, läsare och kunder från Småland till Norrbotten.
NTM är en stiftelseägd koncern. Genom stiftelseformen garanteras oberoende och stabilitet. Företaget har inga kortsiktiga avkastningskrav så vi kan agera långsiktigt med främsta syfte att bedriva publicistisk verksamhet.

Följ NTM
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTM
SVHL:s bolag samlas i gemensam organisation6.11.2025 16:11:51 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har samarbetet mellan Svensk Hemleverans två bolag i norr och syd fördjupats. Nu tar vi nästa steg och samlas i en gemensam organisation där flera chefer får ett bredare ansvar för helheten.
Online Voices växlar upp – från röstbyrå till kreativ ljudpartner16.9.2025 12:25:56 CEST | Pressmeddelande
Online Voices, Nordens ledande röst- och ljudbyrå, lanserar nu en ny visuell identitet och tar nästa steg i sin utveckling. Med fortsatt fokus på snabb leverans och hög kvalitet inom voice over och ljudproduktion, växer nu erbjudandet med audio branding, konceptutveckling, strategisk ljudkommunikation och AI voice solutions.
Två nya försäljningschefer på NTM Media i Norrbotten och Västerbotten9.5.2025 13:39:11 CEST | Pressmeddelande
Intresset för marknadsföring i lokal nyhetsmedia i Norrbotten och Västerbotten är stort och har under senaste kvartalet ökat avsevärt. För att möta den ökade efterfrågan har NTM Media tillsatt två nya försäljningschefer. Fanny Lövbom blir ny chef i Västerbotten och Andreas Bergman kliver in som ny chef i Norrbotten.
Kampanj för det fria ordet – och rätten att berätta om det som skaver3.5.2025 08:52:46 CEST | Pressmeddelande
Idag firar vi pressfriheten. Vår rätt att berätta de historier som alla behöver läsa och vår rätt att publicera utan censur. I en gemensam kampanj uppmärksammar NTM:s nyhetstitlar den fria pressens betydelse för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Karin Palm blir ny CFO på NTM31.3.2025 16:10:20 CEST | Pressmeddelande
Karin Palm tillträder som ny ekonomichef på NTM. Hon börjar sin nya tjänst den 2 juni.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
