Sveriges mest köpta bil i oväntat modesamarbete – Ahlgrens bilar presenterar limiterad sko
När Stockholms modevecka rullar in i juni gör en oväntad ikon entré. Ahlgrens bilar, Sveriges mest köpta bil och en älskad godisfavorit sedan starten 1953, gör debut i modevärlden genom ett unikt samarbete med konstnären Bucktron. Resultatet är en handgjord, limiterad sko där nostalgi, lekfullhet och avantgarde möts.

Med färger och former hämtade direkt från det ikoniska godiset har konstnären Bucktron skapat en fantasifull och överdimensionerad tolkning av Ahlgrens bilar. Skorna är tillverkade i de välkända originalfärgerna, paketerade i en specialdesignad jätteförpackning som återskapar en klassisk Ahlgrens bilar-påse.
Stockholmsbaserade Bucktron, som tidigare samarbetat med modevarumärken som Acne Studios, Byredo och Axel Arigato, är känd för sitt skulpturala uttryck och sin intuitiva arbetsprocess där material och teknik tillsammans formar varje objekt. I mötet mellan sött och stil har han hittat en ny utmaning.
“Dynamiken mellan ett godis och en sko kunde knappast vara mer oväntad. Jag har haft ett leende på läpparna genom hela processen, från materialexperiment till digitala modeller och den första prototypen. Att få förvandla en sådan ikon till ett lekfullt samlarobjekt har varit en fantastisk ära”, säger konstnären Bucktron.
Skorna släpps under Stockholms modevecka, en plattform som hyllar svensk kreativitet, innovation och framtidens design. Lanseringen förkroppsligar Ahlgrens bilars lekfulla personlighet och varumärkesuttryck, och förenar godisets attribut med kreativitet och mode på ett oväntat sätt. Idén till skon föddes ur ett starkt engagemang från Ahlgrens bilars fans kring en av varumärkets animerade reklamfilmer.
“Ahlgrens bilar har varit en godisfavorit sedan 1953. Nu tar vi ett oväntat steg och kliver lekfullt in på den dynamiska modescenen med en kampanj som hyllar kreativiteten och engagemanget hos våra konsumenter. Vi gjorde som de föreslog: något annorlunda och udda. Vi gjorde skor. För allt blir trots allt bättre med bilar – även dina skor.”, säger Carl Abrahamsson, Brand Manager på Cloetta Sverige.
Ahlgrens bilars skor lanseras i en limiterad upplaga torsdag 5 juni 2025, exklusivt på ahlgrensskor.se.
Kontakter
Sofi ViebkeCommunication Project ManagerCloetta Sverige AB
Tel:0730 80 03 23sofi.viebke@cloetta.seBilder
Om oss
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp och Sportlunch. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Svenskt lösgodis har blivit en global sensation – nu öppnar CandyKing en permanent butik på Manhattan4.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med lördag denna vecka kan alla New York-bor och turister uppleva svensk godisglädje när den virala succén blir verklighet då CandyKing flyttar in i hjärtat av staden. Med sitt etablerade koncept och en högkvalitativ produktmix erbjuder butiken det bredaste sortimentet av svenskt lösgodis i USA. Utöver att konsumenterna får möjlighet att njuta av den stora valfrihet som CandyKing levererar, kommer de även ha möjlighet att påverka butikens utbud på lång sikt.
Här är höstens lösgodisnyheter från CandyKing16.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Inget väcker höstpeppen som nyheterna i lösgodishyllan. CandyKing presenterar sex spännande nyheter som garanterat lockar till plock – allt från supersalta sillar och trendande banansmaker till favoriten Zoo i ny spännande kostym.
Kexchoklad fortsätter samarbetet med alpina skidlandslaget – och blir ny sponsor till svenska skicrosslandslaget6.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
I över två decennier har Kexchoklad® och alpina skidlandslaget haft ett nära samarbete som gjort ett stort avtryck inom svensk idrott. Under 2024 förnyades samarbetet, och med en ny fartfylld säsong runt hörnet utökas partnerskapet med ytterligare en sponsorsatsning – nu även för svenska skicrosslandslaget.
Juleskumsfamiljen presenterar nya medlemmar – Cloetta introducerar nya mixpåsen Juleskum Family Mix2.9.2025 08:05:00 CEST | Pressmeddelande
De omåttligt populära Juleskumtomtarna föddes redan 1934, när Cloetta började tillverka skumgodis till julen. Originalet av Cloettas Juleskum är en älskad produkt som bidrar till glädjefyllda stunder, år efter år.
Kexchoklad nu även som gåvoask – ge bort den glädjefyllda känslan av en tivolivinst till någon du tycker om!2.9.2025 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
Kexchoklad är det mest sålda varumärket inom chokladstycksaker*, och det omisskännliga rutmönstret har såväl klätt våra välsmakande Kexchokladprodukter som förgyllt otaliga minnen sedan 1938. Ett bra exempel är de populära tivoliförpackningarna som lyckliga vinnare burit hem från nöjesparkerna, sommar efter sommar. Därför är Cloetta extra glada över att nu ge konsumenter möjligheten att ge bort den bubblande känslan av en tivolivinst med Kexchoklads nya gåvoförpackning, fylld med Kexchoklad i minivariant.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum




