Lidl Sverige växer och vänder till vinst – Har vuxit med 43 procent sedan 2020
Lidl Sveriges resultat för det brutna verksamhetsåret 2024/25 är nu klart. Företaget fortsätter växa och har sedan 2020 ökat sin omsättning med 43 procent. Det senaste verksamhetsåret var omsättningen nästan 19 miljarder kronor, vilket är en ökning med drygt två procent.

Trots oförändrat antal butiker har omsättningen ökat med drygt två procent till 19 miljarder kronor (18,6 miljarder kronor). Sedan 2020/21 har företagets omsättning ökat med 43 procent och antalet butiker har ökat med tre. I år öppnar Lidl Sverige minst sju butiker, bland annat i Sollefteå, Mora och Borås. De närmaste tre åren planerar företaget att hålla samma öppningstakt. Ambitionen är att på lång sikt ha 300 butiker i Sverige.
– Lidl Sverige har haft en stark försäljningsutveckling under de senaste fem åren. Nu börjar det bli tufft att växa ytterligare på befintlig butiksyta. Vår fortsatta tillväxt hämmas av utmaningarna att öppna nya butiker, bland annat som en följd av hur det kommunala planmonopolet tillämpas. Det missgynnar i slutändan konsumenterna som inte får ta del den prispress som ökad konkurrens leder till, säger Jakob Josefsson, vd Lidl Sverige.
Trots utmanande ekonomiskt läge och stigande råvarupriser så vänder Lidl efter år av förlust nu till vinst. 2024/25 blev vinsten cirka 46 miljoner kronor (- 183 MSEK 2023/24) och rörelseresultatet hamnar på 100 MSEK. Lidl har under affärsåret fortsatt investera i det egna varumärket – Matriket. Matriket är varumärket med det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter.
– Genom fortsatt fokus på att effektivisera våra processer, med bibehållen personalstyrka, har vi tillsammans lyckats vända till vinst och visat att vi har en långsiktigt hållbar affärsmodell. Ett stort tack till alla Lidls engagerade medarbetare som gjort det möjligt. Dessutom ett tack till alla våra kunder som valt och fortsätter välja Lidl för högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Jakob Josefsson.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Smörsuccé på Lidl – Matrikets smörgåsfett prisas i smaktest!18.7.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det här smöret glider inte under radarn! I Aftonbladets stora smaktest av smörgåsfett fick Lidls smörgåsfett från Matriket hela 4 av 5 plus – och imponerade stort på testpanelen med både smak och konsistens. Med ”tydlig smörsmak och smälter lagom på brödbiten” tog det hem en stark andraplats i testet – till ett riktigt smörigt pris!
Lidl blomstrar i test – Fairtrade-bukett håller längst!11.7.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
När andra buketter slokar står vår fortfarande i full blom. I ett stort test från Västerbottens-Kuriren utsågs Lidls Fairtrade-bukett som en av testets stora vinnare. Det var inte bara näst billigast i testet – den var också en av de mest hållbara. Efter två veckor var Lidls Fairtrade-bukett fortfarande fin.
Lidl Sverige återkallar nötfärs av varumärket Butcher’s - risk för tunna plastbitar i produkten10.7.2025 11:00:15 CEST | Nyheter
Lidl Sverige återkallar nötfärs med fetthalt lägre än 10% av varumärket Butcher’s då det finns risk för tunna plastbitar i förpackningen. Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik.
Grillfavorit med toppbetyg – Gudruns entrecôte från Lidl imponerar i smaktest4.7.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Här snackar vi kött med karaktär! När grillen tänds vill man ha kött som levererar – och det gör Gudruns entrecôte med råge. I Aftonbladets stora smaktest av entrecôte fick den full pott – 5 av 5 i betyg – och tog hem en bronsplats bland 13 testade varianter. ”En entrecôte som har allt”, skriver testpanelen och lyfter särskilt fram smaken, saftigheten och tuggmotståndet.
Svenskarnas grillfavoriter – stor efterfrågan på svenskt24.6.2025 10:38:59 CEST | Pressmeddelande
Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt. Det visar en ny Ipsos-undersökning. För att stötta svensk produktion och möta konsumenternas efterfrågan satsar Lidl på svenskproducerat kött inför grillsäsongen. – I en tid då Sverige blivit mindre självförsörjande på kött är det viktigt vi tar vårt ansvar och bidrar till framtidstro för våra svenska lantbruk, säger Jakob Josefsson, vd på Lidl Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum