Spelteknik tar plats i brottsutredningar – svensk innovation skapar digitala brottsplatser
I en uppmärksammad artikel i Dagens Industri lyfts en svensk teknikinnovation fram som kan revolutionera framtidens brottsutredningar. Bakom utvecklingen står Lutra Interactive, ett företag med rötterna i spelbranschen, som nu lanserar DAVIS – en ny plattform som återskapar brottsplatser digitalt med hjälp av spelteknologi, 3D-visualisering och smart analys.

DAVIS tar kraftfulla verktyg från spelvärlden – som realtidsrendering, interaktiv simulering och immersiv miljödesign – och tillämpar dem på ett helt nytt område: rättsväsendets brottsutredningar. Syftet är att skapa bättre förståelse, förbättra beslutsunderlag och göra komplexa händelseförlopp synliga.
“DAVIS är framtidens verktyg för digital forensik. Vi utvecklar det för att rättsväsendet ska kunna fatta snabbare och mer träffsäkra beslut – baserat på en mycket verklighetstrogen rekonstruktion av platsen, inte bara på minnesbilder eller foton,” säger Anna Eklöf, VD på Lutra Interactive.
Spelmotorteknik skapar en brottsplats som aldrig försvinner
Med DAVIS skapas en exakt digital tvilling av en brottsplats med mycket hög noggrannhet, baserad på fotogrammetri, lidar eller annan 3D-skanning. Genom spelmotorliknande teknik kan användaren fritt röra sig i miljön, analysera detaljer, markera fynd och återskapa olika händelseförlopp.
DAVIS är inte bara ett visuellt verktyg – det innehåller även intelligenta analysfunktioner som kan identifiera mönster, avvikelser och objekt. Plattformen stödjer samarbete mellan olika aktörer, och gör det möjligt att återbesöka brottsplatsen digitalt, även långt efter att den fysiska platsen har förändrats eller städats bort.
“När vi arbetar med visualisering av brottsplatser är det avgörande att tekniken inte bara återger verkligheten, utan också stödjer analys och beslutsfattande. Här ser vi en enorm potential i DAVIS,” säger Lena Klasén, Adj. professor, Linköpings universitet, Nationella operativa avdelningen, Polisen samt tidigare chef för Nationellt forensiskt centrum och initiativtagare till de forskningsprojekt som lett fram till utvecklingen.
Från underhållning till samhällsnytta
DAVIS är ett tydligt exempel på hur teknologier från spelindustrin kan få avgörande betydelse i helt andra samhällssektorer. Plattformen utvecklas för att stödja både operativ brottsutredning, rättsmedicinsk utbildning och storskaliga krisövningar.
Systemet är skalbart, modulärt och byggt för att kunna integreras i myndigheters tekniska miljöer. DAVIS kan användas på plats i fält, i rättssalen, eller i utbildningsmiljöer – där händelser kan spelas upp, förklaras och analyseras med maximal tydlighet.
“DAVIS är designat för verkligheten – där varje situation ser olika ut, men behovet av förståelse och precision alltid är detsamma. Vår bakgrund i spelutveckling ger oss unika verktyg för att skapa just den upplevelsen,” säger Nils Folker, teknisk projektledare på Lutra Interactive.
Ett svenskt tekniklyft – med global potential
DAVIS utvecklas i Linköping, ett svenskt nav för visualisering och avancerad teknik, och har redan väckt internationellt intresse. Plattformen är resultatet av flera forskningsprojekt i samverkan mellan akademi, myndigheter och industri. Genom att kombinera spelbranschens tekniker med samhällets behov skapas nya standarder för hur vi arbetar med brott, säkerhet och krishantering.
Forskningsprojektet Interactive Digital Twins leds av Santa Anna IT Research Institute med deltagande från AI Sweden, Digital Forensics Sweden, Intel Sweden AB, Lutra Interactive AB, East Sweden Game, Visualiseringscentrum C, Norrköping Visualisering AB, Linköpings universitet (Datorseende, Mediateknik och Informationskodning), Köpenhamns universitet Forensisk patologi, Polismyndigheten (Nationellt forensiskt centrum, Nationella operativa avdelningen samt Region Öst).
Kontakter
Anna EklöfVDLutra Interactive
Tel:0700895840anna@lutrainteractive.seTomas AhlströmVerksamhetsansvarigEast Sweden Game
Tel:079-3342500tomas@eastswedengame.seBilder










Länkar
Om oss
East Sweden Game (ESG) är en av Sveriges ledande miljöer för spelutveckling och digitala upplevelser. Beläget i Ebbepark i Linköping fungerar ESG som ett community, kompetenscenter och kluster, där både startups och etablerade spelstudios kan växa och samarbeta.
Sedan starten 2017 har ESG blivit en mötesplats för spelutvecklare, kreativa entreprenörer och digitala innovatörer, med över 400 kvadratmeter moderna kontorsytor. Genom partnerskap med Linköpings universitet och Valla folkhögskola kopplas utbildning, forskning och näringsliv ihop för att främja nästa generations spelutvecklare.
East Sweden Game är ett projekt inom det kommunägda fastighetsbolaget Sankt Kors och bidrar till att stärka Linköpings och Östergötlands position inom digital visualisering och spelteknologi. Med en tydlig vision om att bli Norra Europas främsta ekosystem för oberoende spelutvecklare fortsätter ESG att driva innovation och skapa tillväxt i regionen.
Följ East Sweden Game
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från East Sweden Game
Game Startup Lab startar – nytt acceleratorprogram för spelstudios i Östergötland3.12.2025 08:10:00 CET | Pressmeddelande
Game Startup Lab, East Sweden Games acceleratorprogram för nya spelstudios, startar nu årets omgång med sex utvalda team. Programmet drivs med stöd från Swedbank genom Sparbanksstiftelsen Alfa och ger deltagarna vägledning inom affärsutveckling, produktion, pitchning och lansering. Bland årets deltagare finns även vinnarna av LiU Game Awards, vilket stärker kopplingen mellan universitetets talang och regionens växande spelindustri.
Spelindustrin i Östergötland exploderar – från 2 miljoner till nästan 200 miljoner på åtta år25.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Den lokala spelbranschen i Östergötland fortsätter att växa snabbt. På East Sweden Game Summit förra veckan – regionens nya spelevent som lockade hundratals besökare – presenterades färska siffror som visar att regionens spelbolag nu omsätter över 170 miljoner kronor. Det kan jämföras med de cirka 2 miljoner kronor som omsattes när East Sweden Game startade 2017, en ökning på nästan 100 gånger på bara åtta år.
Studenternas spelidéer tar plats på stora scenen – finalisterna i LiU Game Awards 2025 är klara10.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Tio kreativa och tekniskt imponerande spelprojekt har utsetts till finalister i årets LiU Game Awards, tävlingen som lyfter fram de mest lovande studentprojekten från kursen Spelprogrammering (TDDD23) vid Linköpings universitet. Vinnarna presenteras den 20 november under East Sweden Game Summit i Ebbepark, Linköping.
Premiär för Game Startup Lab – nya satsningen på framtidens spelstudios17.10.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 26 november startar Game Startup Lab, ett nytt program från East Sweden Game i Linköping. I samarbete med Swedbank och Sparbanksstiftelsen Alfa ska initiativet hjälpa fler unga entreprenörer att utveckla sina spelidéer och bygga framgångsrika studios med internationell potential.
Premiere of Game Startup Lab – a new initiative for the game studios of tomorrow17.10.2025 08:00:00 CEST | Press Release
On November 26, Game Startup Lab launches in Linköping – a new accelerator program by East Sweden Game, created in collaboration with Swedbank and Sparbanksstiftelsen Alfa. The initiative empowers young game developers to turn bold ideas into sustainable studios with international reach.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum