East Sweden Game

Spelteknik tar plats i brottsutredningar – svensk innovation skapar digitala brottsplatser

Dela

I en uppmärksammad artikel i Dagens Industri lyfts en svensk teknikinnovation fram som kan revolutionera framtidens brottsutredningar. Bakom utvecklingen står Lutra Interactive, ett företag med rötterna i spelbranschen, som nu lanserar DAVIS – en ny plattform som återskapar brottsplatser digitalt med hjälp av spelteknologi, 3D-visualisering och smart analys.

Nils Folker står framför en presentation i ett konferensrum på East Sweden Game.
Nils Folker är Teknisk Projektledare på Lutra Interactive Foto: Tomas Ahlström

DAVIS tar kraftfulla verktyg från spelvärlden – som realtidsrendering, interaktiv simulering och immersiv miljödesign – och tillämpar dem på ett helt nytt område: rättsväsendets brottsutredningar. Syftet är att skapa bättre förståelse, förbättra beslutsunderlag och göra komplexa händelseförlopp synliga.

“DAVIS är framtidens verktyg för digital forensik. Vi utvecklar det för att rättsväsendet ska kunna fatta snabbare och mer träffsäkra beslut – baserat på en mycket verklighetstrogen rekonstruktion av platsen, inte bara på minnesbilder eller foton,” säger Anna Eklöf, VD på Lutra Interactive.

Spelmotorteknik skapar en brottsplats som aldrig försvinner

Med DAVIS skapas en exakt digital tvilling av en brottsplats med mycket hög noggrannhet, baserad på fotogrammetri, lidar eller annan 3D-skanning. Genom spelmotorliknande teknik kan användaren fritt röra sig i miljön, analysera detaljer, markera fynd och återskapa olika händelseförlopp.

DAVIS är inte bara ett visuellt verktyg – det innehåller även intelligenta analysfunktioner som kan identifiera mönster, avvikelser och objekt. Plattformen stödjer samarbete mellan olika aktörer, och gör det möjligt att återbesöka brottsplatsen digitalt, även långt efter att den fysiska platsen har förändrats eller städats bort.

“När vi arbetar med visualisering av brottsplatser är det avgörande att tekniken inte bara återger verkligheten, utan också stödjer analys och beslutsfattande. Här ser vi en enorm potential i DAVIS,” säger Lena Klasén, Adj. professor, Linköpings universitet, Nationella operativa avdelningen, Polisen samt tidigare chef för Nationellt forensiskt centrum och initiativtagare till de forskningsprojekt som lett fram till utvecklingen.

Från underhållning till samhällsnytta

DAVIS är ett tydligt exempel på hur teknologier från spelindustrin kan få avgörande betydelse i helt andra samhällssektorer. Plattformen utvecklas för att stödja både operativ brottsutredning, rättsmedicinsk utbildning och storskaliga krisövningar.

Systemet är skalbart, modulärt och byggt för att kunna integreras i myndigheters tekniska miljöer. DAVIS kan användas på plats i fält, i rättssalen, eller i utbildningsmiljöer – där händelser kan spelas upp, förklaras och analyseras med maximal tydlighet.

“DAVIS är designat för verkligheten – där varje situation ser olika ut, men behovet av förståelse och precision alltid är detsamma. Vår bakgrund i spelutveckling ger oss unika verktyg för att skapa just den upplevelsen,” säger Nils Folker, teknisk projektledare på Lutra Interactive.

Ett svenskt tekniklyft – med global potential

DAVIS utvecklas i Linköping, ett svenskt nav för visualisering och avancerad teknik, och har redan väckt internationellt intresse. Plattformen är resultatet av flera forskningsprojekt i samverkan mellan akademi, myndigheter och industri. Genom att kombinera spelbranschens tekniker med samhällets behov skapas nya standarder för hur vi arbetar med brott, säkerhet och krishantering.

Forskningsprojektet Interactive Digital Twins leds av Santa Anna IT Research Institute med deltagande från AI Sweden, Digital Forensics Sweden, Intel Sweden AB, Lutra Interactive AB, East Sweden Game, Visualiseringscentrum C, Norrköping Visualisering AB, Linköpings universitet (Datorseende, Mediateknik och Informationskodning), Köpenhamns universitet Forensisk patologi, Polismyndigheten (Nationellt forensiskt centrum, Nationella operativa avdelningen samt Region Öst).

Kontakter

Bilder

Flera personer interagerar med Visual Crime Scene på Visualiserincenter i Norrköping
Visual Crime Scene på Visualiserincenter i Norrköping
Foto: Tomas Ahlström
Ladda ned bild
Flera personer interagerar med Visual Crime Scene på Visualiserincenter i Norrköping
Visual Crime Scene på Visualiserincenter i Norrköping
Foto: Tomas Ahlström
Ladda ned bild
Bild från analysverktyget DAVIS som är under utveckling av Lutra Interactive
Bild från analysverktyget DAVIS som är under utveckling av Lutra Interactive
Lutra Interactive
Ladda ned bild
Bild från analysverktyget DAVIS som är under utveckling av Lutra Interactive.
Bild från analysverktyget DAVIS som är under utveckling av Lutra Interactive.
Lutra Interactive
Ladda ned bild
Nils Folker, Teknisk Projektledare & COO, Lutra Interactive
Nils Folker, Teknisk Projektledare & COO, Lutra Interactive
Foto: Evelina Kornebrant Evelina Kornebrant
Ladda ned bild
Anna Eklöf, VD och grundare, Lutra Interactive
Anna Eklöf, VD och grundare, Lutra Interactive
Foto: Evelina Kornebrant Evelina Kornebrant
Ladda ned bild
Gruppbild på Lutra Interactive, tagen i Vallaskogen i Linköping.
Gruppbild, Lutra Interactive
Foto: Evelina Kornebrant Evelina Kornebrant
Ladda ned bild
En person interagerar med ett stort pekskärmsgränssnitt för Virtual Crime Scene vid Visualiseringscenter i Norrköping.
Lena Klasén testar Virtual Crime Scene, på Visualiseringscenter i Norrköping.
Henrik Lenngren Henrik Lenngren
Ladda ned bild
Kvinna använder pekskärm för att testa en virtuell brottsplats på Visualiseringscenter.
Lena Klasén testar Virtual Crime Scene, på Visualiseringscenter i Norrköping.
Henrik Lenngren Henrik Lenngren
Ladda ned bild
En person testar ett interaktivt skärmbaserat program på Visualiseringscenter i Norrköping.
Lena Klasén testar Virtual Crime Scene, på Visualiseringscenter i Norrköping.
Henrik Lenngren Henrik Lenngren
Ladda ned bild

Länkar

Om oss

East Sweden Game (ESG) är en av Sveriges ledande miljöer för spelutveckling och digitala upplevelser. Beläget i Ebbepark i Linköping fungerar ESG som ett community, kompetenscenter och kluster, där både startups och etablerade spelstudios kan växa och samarbeta.

Sedan starten 2017 har ESG blivit en mötesplats för spelutvecklare, kreativa entreprenörer och digitala innovatörer, med över 400 kvadratmeter moderna kontorsytor. Genom partnerskap med Linköpings universitet och Valla folkhögskola kopplas utbildning, forskning och näringsliv ihop för att främja nästa generations spelutvecklare.

East Sweden Game är ett projekt inom det kommunägda fastighetsbolaget Sankt Kors och bidrar till att stärka Linköpings och Östergötlands position inom digital visualisering och spelteknologi. Med en tydlig vision om att bli Norra Europas främsta ekosystem för oberoende spelutvecklare fortsätter ESG att driva innovation och skapa tillväxt i regionen.

Följ East Sweden Game

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från East Sweden Game

Game Startup Lab startar – nytt acceleratorprogram för spelstudios i Östergötland3.12.2025 08:10:00 CET | Pressmeddelande

Game Startup Lab, East Sweden Games acceleratorprogram för nya spelstudios, startar nu årets omgång med sex utvalda team. Programmet drivs med stöd från Swedbank genom Sparbanksstiftelsen Alfa och ger deltagarna vägledning inom affärsutveckling, produktion, pitchning och lansering. Bland årets deltagare finns även vinnarna av LiU Game Awards, vilket stärker kopplingen mellan universitetets talang och regionens växande spelindustri.

Spelindustrin i Östergötland exploderar – från 2 miljoner till nästan 200 miljoner på åtta år25.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Den lokala spelbranschen i Östergötland fortsätter att växa snabbt. På East Sweden Game Summit förra veckan – regionens nya spelevent som lockade hundratals besökare – presenterades färska siffror som visar att regionens spelbolag nu omsätter över 170 miljoner kronor. Det kan jämföras med de cirka 2 miljoner kronor som omsattes när East Sweden Game startade 2017, en ökning på nästan 100 gånger på bara åtta år.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye