Ny undersökning visar på otrygghet och kvalitetsutmaningar inom den särskilda kollektivtrafiken
Så många som 18 procent av den vuxna befolkningen i Sverige använder behovsanpassade transporttjänster eller berörs av dem genom närstående eller i sitt arbete. Samtidigt finns tydliga förbättringsbehov när det gäller kvaliteten inom den särskilda kollektivtrafiken. Det visar en ny nationell undersökning genomförd av Demoskop på uppdrag av Nobina Care. Undersökningen ligger till grund för Resenärsrapporten 2025, som nu presenteras av Nobina Care.

– Många människor är helt beroende av att färdtjänsten, skolskjutsen eller sjukresan fungerar för att vardagen och livspusslet ska gå ihop. Vi har genomfört den här undersökningen för att få en djupare förståelse för resenärernas upplevelser och behov, och på så sätt bidra till att utveckla branschen framåt. Det handlar i grunden om att skapa bättre förutsättningar och hur vi tillsammans kan jobba för att och att höja kvaliteten, säger Thomas Nohre, vd på Nobina Care.
Undersökningen visar att cirka hälften av de tillfrågade är nöjda med färdtjänsten, medan sjukresor, rullstolstaxi och skolresor får något högre betyg. Samtidigt uppger drygt två av tio att de är direkt missnöjda och anser att tjänsten fungerar mycket eller ganska dåligt.
Förseningar och bristande punktlighet är det vanligaste problemet som resenärer upplever, oavsett vilken tjänst de använder. Förarens bemötande är också avgörande för upplevelsen, ett dåligt bemötande är starkt kopplat till missnöje. För många resenärer är även förarens språkkunskaper viktiga.
Undersökningen visar också att upplevelsen av trygghet har ett starkt samband med hur nöjd man är med tjänsten. Mellan 10 och 21 procent uppger att de ofta eller ibland känner sig otrygga under resan. De främsta orsakerna till otrygghet är upplevt otryggt körsätt och brister i bemötandet.
Hela 71 procent av de tillfrågade uppger att de skulle se positivt på att trygghetskameror installerades i fordonen. Endast 6 procent är negativa till det.
– Den starka opinionen för trygghetskameror kan ses som ett naturligt steg i samhällsutvecklingen, men också som en tydlig signal om att tryggheten måste öka. Trygghetskameror är idag standard ombord på bussar och tåg, men inte i den särskilda kollektivtrafiken, det tycker jag är anmärkningsvärt, säger Thomas Nohre.
– Vi ser ett ökat behov av samsyn, lyhördhet och samverkan, inte minst mellan oss som leverantörer, upphandlande parter och beslutsfattare. Vår förhoppning är att den här rapporten ska bidra till ny kunskap, reflektion och viktiga samtal. För att varje resenär, oavsett behov, ska kunna resa tryggt och vara delaktig samhället, avslutar Thomas Nohre, vd på Nobina Care.
Fakta om undersökningen
Undersökningen baseras på en webbenkät inom ramen för Iniziopanelen. Demoskops webbpanel speglar svenska folket. Målgruppen för undersökningen har varit de som själva eller i sin närhet har någon som nyttjar färdtjänst, serviceresor eller andra behovsanpassad transporttjänster, eller arbetar inom en verksamhet där man beställer sådana resor. Målgruppen har screenat fram genom 6 031 intervjuer i Iniziopanelen. Totalt genomfördes 1075 intervjuer under fältperioden 21 februari till 21 mars 2025.
Resenärsrapporten 2025 finns att ta del av via länken.
Nyckelord
Kontakter
Lisa YdlingerPress- och kommunikationsansvarig Nobina Care
Tel:08-52250045nobina.comOm oss
Nobina Care är en del av Nobina-koncernen. Med 13 000 medarbetare i fyra länder är vi Nordens största företag inom kollektivtrafiken.
Nobina Care är marknadsledande inom särskilda persontransporter. Genom att uteslutande arbeta med upphandlad trafik vill vi finnas till för människor som av olika anledningar inte har möjlighet att resa på annat sätt. Vi brinner för ett samhälle där alla kan röra sig fritt, oavsett förutsättningar eller behov. Tillsammans med våra resenärer och uppdragsgivare är vi stora nog att göra skillnad, på riktigt.
Vi är verksamma i Sverige under varumärkena Samtrans Omsorgsresor, Telepass och Göteborgs Buss.
Följ Nobina Care
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Nobina Care
Telepass får förnyat och utökat förtroende av Göteborgs stad24.11.2025 09:19:32 CET | Pressmeddelande
Efter genomförd upphandling står det nu klart att Telepass, som är en del av Nobina Care, får ett utökat förtroende att leverera serviceresor för Göteborgs stad.
Samtrans får fortsatt förtroende av Stockholms stad17.11.2025 11:16:46 CET | Pressmeddelande
Efter avslutad upphandling står det nu klart att Samtrans Omsorgsresor, som är en del av Nobina Care, får fortsatt förtroende att leverera turbundna resor för Stockholms stad.
Samtrans får fortsatt förtroende av Tyresö kommun23.9.2025 14:01:56 CEST | Pressmeddelande
Efter avslutad upphandling står det nu klart att Tyresö kommun har valt att ge Samtrans Omsorgsresor förnyat förtroende som leverantör av skolskjuts och turbundna resor i kommunen. Samtrans, som är en del av Nobina Care, har kört skolskjuts i Tyresö kommun sedan 2022 och fortsätter nu med ett nytt avtal som löper över fyra år framåt.
Nobina Care etablerar sig i Västernorrland28.1.2025 14:49:12 CET | Pressmeddelande
Samtrans Omsorgsresor, som är en del av Nobina Care, etablerar sig nu i Västernorrland. Det står klart efter avslutad upphandling och Din Turs beslut om tilldelningen av uppdraget för serviceresor i delar av länet.
Telepass tilldelas nytt uppdrag för serviceresor i Borås Stad25.11.2024 13:03:36 CET | Pressmeddelande
Telepass har tilldelats ett nytt uppdrag för serviceresor i Borås Stad, Marks kommun och Ulricehamns kommun. Det nya avtalet, som kallas anbudsområde två, träder i kraft den 1 juni 2025 och sträcker sig över sex år. Uppdraget omfattar totalt 50 fordon, både personbilar och specialfordon, för att möta behoven i de tre kommunerna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum