IKEA fortsätter att stärka socialt entreprenörskap genom kollektion MÄVINN
IKEA går stolt in i det tredje året av MÄVINN, den globala kollektionen för socialt entreprenörskap som stärker engagemanget för hantverk och hållbara försörjningsmöjligheter. På IKEA tror vi att en inkluderande värld börjar med en rättvis tillgång till jobb. När alla har möjlighet att arbeta och växa blir samhällen starkare och mer välmående.

Sedan 2012 har IKEA engagerat sig i att skapa meningsfulla jobb genom partnerskap med sociala företag i utsatta områden runt om i världen. Idag är vi på IKEA mycket glada över att presentera den senaste MÄVINN-kollektionen, som består av 18 handgjorda föremål där hantverkarnas arv, traditionella färdigheter och stora kreativitet formar en bättre vardag hemma.

Produkter som skapar förändring
Kollektionen MÄVINN 2025 bygger på framgångarna från tidigare lanseringar och 18 handgjorda produkter är tillverkade av hantverkare i Bangladesh, Indien, Indonesien, Jordanien och Thailand. Varje produkt lyfter fram traditionellt hantverk, innovativ användning av naturmaterial och förenar kulturarv med modern design.
MÄVINN är mer än bara heminredning - det är en källa till självbestämmande. Varje korg, matta och lampskärm bär på stoltheten hos hantverkare som inte bara arbetar för ekonomiskt oberoende, utan också för en mer motståndskraftig framtid, förbättrade sociala positioner och större möjligheter för sina familjer.
–MÄVINN handlar om att möjliggöra positiv förändring för hantverkarna och deras samhällen, som en sten som skapar ringar på vattnet, säger Magnus Nord, Implementation Leader för socialt entreprenörskap på IKEA. Genom att välja MÄVINN stödjer du hållbara försörjningsmöjligheter och hjälper till att skapa ett mer inkluderande samhälle - samtidigt som du köper föremål som är tillverkade med avsikt, hjärta och som har en historia att berätta. Från uråldriga tekniker till omsorgsfullt utvalda material, varje detalj återspeglar hantverkarnas färdigheter och ändamålsenliga design.

Samarbete och material viktiga i MÄVINN
Temat i denna upplaga av kollektionen är det dukade bordet och vikten av att samlas. Genom att samarbeta med olika sociala företag skapar IKEA rum för fler människor att dela med sig av värdet av samskapande. Varje del i MÄVINN-kollektionen hyllar två viktiga ingredienser: hantverkarnas samarbetsanda och de naturliga material som de formar.
Samskapande är kärnan i MÄVINN. Dessa handgjorda produkter håller inte bara lokala traditioner och kunskaper vid liv utan ger också kunder på IKEA över hela världen en chans att knyta kontakt med hantverket i produkterna.
– Jag älskar att arbeta med MÄVINN-kollektionerna eftersom allt skapande sker i samarbete med skickliga sociala företag och hantverkare, säger designer Maria Vinka. De bidrar med sitt hantverk och vi förstärker deras arbete och för ut det till kunden. Det är en kontinuerlig dialog.

MÄVINN är trogen sina rötter och fortsätter att prioritera naturliga, förnybara material som bananbark, jute och palmblad när det är möjligt. Dessa fibrers obearbetade texturer ger värme och autenticitet till produkterna, samtidigt som deras hållbarhet speglar motståndskraften hos de samhällen som ligger bakom dem.
– Naturliga material är fulla av lärdomar. De utvecklas med tiden, precis som de händer som formar dem, fortsätter Maria Vinka.

En gemensam väg framåt
De flesta sociala företag som bidrar till MÄVINN-kollektionen är verksamma i avlägsna landsbygdsområden som ofta påverkas av ogynnsamma samhälls- och klimatförhållanden. Vägen till framsteg är sällan spikrak, men IKEA är fast beslutna att fortsätta framåt tillsammans med dessa samhällen trots olika hinder. Varje utmaning är en språngbräda och varje förbättring som underlättar försörjning gör resan mödan värd.
– För mig representerar MÄVINN inte bara ett utsökt hantverk, utan också en resa kring samarbete för att stärka hantverkare och företag och säkerställa en ljusare framtid för kommande generationer. Varje produkt fungerar som ett testamente för engagemanget och talangen hos de hantverkare vi samarbetar med, tillägger Magnus Nord.
MÄVINN-kollektionen finns tillgänglig på IKEA varuhus över hela världen och online från och med juli 2025. IKEA kommer att fortsätta arbetet med att förändra hantverk i positiv riktning. Framöver kommer en ny utgåva av MÄVINN att släppas var sjätte månad.
IKEA MÄVINN tidigare kollektioner

Om IKEA Socialt Entreprenörskap
IKEA Socialt Entreprenörskap har sedan starten 2012 strävat efter att förbättra vardagen för människor från utsatta och marginaliserade grupper. Genom att göra affärer med och stödja sociala entreprenörer och sociala företag* skapar IKEA socialt entreprenörskap, en positiv social påverkan inom och utanför IKEA värdekedja och fortsätter att utveckla sociala affärer inom inkluderande anställning, jordbruk och livsmedel samt cirkularitet.
*Sociala entreprenörer är individer som använder sig av innovativa lösningar för att ta itu med sociala och miljömässiga utmaningar. Sociala företag är organisationer som använder affärsmodeller för att driva social påverkan, oavsett deras juridiska struktur.
Läs mer på: IKEA socialt entreprenörskap
Säljstart: Juli 2025 på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus med undantag av Gävle, Haparanda, Uppsala, Mall of Scandinavia och Gallerian, Stockholm.
Ladda ned bilder: Bildbanken
Läs mer om kollektionen, designer och hantverkare: Pressmaterial
IKEA.se
Kalendarium:
| Säljstart: | Nyhet: | Pressinformation: | Pressbilder: |
| 2025 |
STOCKHOLM 2025 sortiment |
Pressmeddelande | Bildbank |
| 2025 | IKEA utomhus säsong | Pressmeddelande | Bildbank |
| 2025 | IKEA Julinyheter sortiment | Pressmeddelande | Bildbank |
Kontakter
Presslån och pressbilder av IKEA produkter
press.sto@ikea.comBilder
Om oss
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilket innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. Alla IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 149 miljoner besök under verksamhetsåret 2024. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
GOKVÄLLÅ – en glädjefull kollektion från IKEA8.12.2025 10:00:42 CET | Pressmeddelande
Lys upp ditt hem inför ramadan! Samla familj, vänner och grannar för en magisk tid med varma hjärtan och öppna hem.
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
IKEA höjer priset på kaffe och introducerar kaffe med hopp4.12.2025 07:59:53 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på en kopp kaffe med fem kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som den ideella organisationen Mind gör för alla som kämpar med ensamhet, ångest och psykisk ohälsa.
Januarinyheter på IKEA1.12.2025 10:00:14 CET | Pressmeddelande
Januari- ett helt nytt år ligger framför dig! Låt dig inspireras av olika stilar, experimentera med kontraster och njut av ditt hem, det finns inget rätt eller fel.
IKEA bjuder in till långbordsfrukost för ökad gemenskap26.11.2025 13:22:28 CET | Pressmeddelande
För andra gången på kort tid dukar IKEA upp till långbord för 10 000 personer för att sätta köksbordet i fokus – som en plats för samtal, möten och gemenskap. Initiativet är en ännu ett sätt för att främja inkludering och gemenskap i en tid när många känner sig ensamma.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum









