Första Svanenmärkta eventet: Nordic Tourism Conference i Stockholm
Svanen var på plats i Kulturhuset i Stockholm när det första Svanenmärkta eventet i Norden gick av stapeln.

Svanens nya krav för event lanserades officiellt den 3 juni och Nordic Tourism Conference, som arrangerades den 4 juni, är ett av pilotprojekten som nu godkänts enligt de nya kriterierna. Värd för Nordic Tourism Conference i Stockholm var Visit Sweden, ett statligt ägt marknadsföringsbolag för Sverige som turistland. Minnesota Communication är Nordens första licensinnehavare.
– Stort grattis till Minnesota Communications, som genom Nordic Tourism Conference är först ut med att klara Svanens krav för event! Och grattis till Visit Sweden som är första arrangör. Vi hoppas att många arrangörer kommer att följa efter er, och att Norden kommer att få uppleva massor av Svanenmärkta event framöver. Inte minst tack till Nordiska ministerrådet för ert stöd till vårt nordiska arbete med att utveckla kriterierna, säger Sara Bergman, kriteriechef på Miljömärkning Sverige, som var med på plats och delade ut licensbeviset till Minnesota Communication.
Svanen är Nordens officiella miljömärkning och ett trovärdigt sätt att kommunicera utmärkt miljöprestanda.
– Vi är otroligt stolta över att få vara först ut. Att genomföra ett event med så högt ställda miljökrav kräver mod, tydlig styrning och ett starkt samarbete – och det är precis vad vi har haft tillsammans med Visit Sweden och i dialog med Svanen, säger Helena Österberg, Account Director på Minnesota Communication.
– Hållbarhet är en självklar och integrerad del av vårt uppdrag och vårt arbete att marknadsföra Sverige, därför är vi extra glada att just detta evenemang blir det första som helt tillmötesgår Svanens kriterier, säger Susanne Andersson, vd för Visit Sweden.
Svanens nya kriterier för event innebär en ny riktning för utvecklingen av miljöansvar, något som branschen efterfrågat.
– Arrangörer vill agera men behöver stöd i den praktiska implementeringen. De är osäkra på vilka åtgärder som har störst effekt, hur de ska prioritera hållbarhetsarbetet eller vad som bör krävas av leverantörer. Svanens kriterier ger svar på dessa frågor, säger Kristoffer Lawner, produktrådgivare för event, på Miljömärkning Sverige.
Resurseffektiva och cirkulära krav
De nya kriterierna ställer höga krav, särskilt inom områden där det finns stor potential att minska eventets totala miljö- och klimatpåverkan med fokus på resurseffektivitet, minskat avfall och biologisk mångfald.
Svanen krav ska främja en cirkulär ekonomi. Dekorationer måste kunna återanvändas eller återvinnas, och det finns strikta krav på take away-förpackningar samt användning av återanvändbara muggar och andra kärl. Krav på avfallssortering och förebyggande arbete mot nedskräpning.
Från maten till mässmontern
En annan viktig del är att minska miljöpåverkan från mat och dryck. Ekologiska och vegetariska alternativ måste ingå. Energianvändning, särskilt för belysning och utrustning, är också en avgörande del i klimatarbetet. Användning av fossila bränslen är förbjuden vid utomhusevenemang.
Dessutom måste alla utomhusevenemang dokumentera åtgärder för att skydda biologisk mångfald. Medarbetare och leverantörer måste vara engagerade i miljöarbetet, och gäster samt till exempel mässutställare uppmuntras att bidra genom olika åtgärder.
Om Svanenmärkta event
Svanen har utvecklat kriterier för event under flera år. Arbetet har innefattat forskning och dialog med intressenter i Norden och övriga Europa.
Det är det enskilda eventet som kan miljömärkas med Svanen.
Kriterierna är utvecklade med stöd av Nordiska ministerrådet.
Läs mer Event 117
För ytterligare information, kontakta gärna:
Kristoffer Lawner, rådgivare, event, +46 72 250 17 55,
kristoffer.lawner@svanen.se
Helena Österberg, Account Director Minnesota
helena.osterberg@minnesota.se +46 708 52 15 52
Jim Hofverberg, Corporate Communication Officer Visit Sweden
Jim.hovferberg@visitsweden.com + 46 70 644 64 12
Grattis till Minnesota Communication, först i världen med ett Svanenmärkt event. Från vänster: Sofie Lagergren, Minnesota Communication, Helena Österberg, Minnesota Communication, Sara Bergman Miljömärkning Sverige.

Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder


Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Grönt ljus för Svanenmärkta menskoppar20.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svanens uppdaterade krav för hygienprodukter gör det möjligt att för första gången Svanenmärka menskoppar.
Inbjudan till direktsändning: Hur kan EU Ecolabel driva en mer hållbar upphandling?4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vill du få koll på vad som är på gång i EU, inspireras av de som går i bräschen och få praktiska tips? Då ska du inte missa EU-kommissionenswebbinarium den 10 oktober om hur EU:s officiella miljömärkning kan medverka till fler gröna offentliga affärer
Ny rapport: Stora miljövinster med miljömärkt i offentliga inköp28.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny rapport visar hur den offentliga upphandlingen kan minska utsläppen av växthusgaser, bidra till en mer cirkulär ekonomi och begränsa användningen av farliga kemikalier.
Miljö och klimat rankar högt bland svenska konsumenter12.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nya siffror visar att miljö- och klimatförändringar fortfarande hör till de tre områden som svenskar anser är de största utmaningarna i dag. Det finns en vilja till att förändra sin livsstil till att leva mer hållbart. Det visar Nordic Consumer Survey 2025, som har samlat åsikter från de nordiska länderna.
Anne Årneby väljs till ny styrelseordförande för Miljömärkning Sverige15.4.2025 15:18:47 CEST | Pressmeddelande
Anne Årneby har valts till ny ordförande i styrelsen för Miljömärkning Sverige. Roger Altsäter och Synnöve Daagarsson valdes in som nya ledamöter i styrelsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum