Trafikverket

Unik metod för digital spårövervakning minskar tågförseningar

Dela

En ny, unik metod för att hitta fel på baliser testas nu på en tredjedel av landets järnvägar, med färre stopp i trafiken och mindre tågförseningar som följd.

Utvecklingen av ett modernare och effektivare järnvägsunderhåll pågår i snabb takt i Trafikverket och nya landvinningar görs hela tiden. Ett exempel är en ny metod för att upptäcka balisfel i anläggningen.

– Baliser är placerade längs järnvägsspåret och är en del av järnvägens signalanläggning. Om de är trasiga kan de orsaka stopp och förseningar i trafiken. Därför är det så viktigt att reparera dem i tid, säger projektledare Jan Toröd. 

Unikt i Europa
Att binda ihop fordonsdata med konkreta åtgärder i anläggningen är en metod som är unik i Europa. Tekniken går ut på att tåg i reguljär trafik, med hjälp av ombordutrustning, skickar data trådlöst till Trafikverket vid varje balisfel. På så sätt kan felaktiga eller trasiga baliser upptäckas och åtgärdas snabbare, med färre stopp i trafiken och mindre tågförseningar som följd. 

– Utrustningen finns idag på ett 60-tal fordon tillhörande Mälardalstrafik och Tåg i Bergslagen, vilket gör att vi täcker stora delar av Stockholm, Mälardalen och Bergslagen, och därmed en tredjedel av landets alla baliser. Ytterligare förstärkning kommer inom kort från SL:s pendeltåg och 2027 ska hela landet vara täckt, berättar Jan Toröd.

Det här första året har ett hundratal baliser bytts ut med det nya arbetssättet, antingen för att de redan var trasiga eller för att de höll på att bli det och därför behövde bytas i förebyggande syfte. I takt med att analysen av informationen från tågen automatiseras kommer fler baliser kunna identifieras och bytas ut ännu snabbare.

Mer kostnadseffektivt underhåll
Genom den digitala övervakningen får Trafikverket bättre kontroll på anläggningen och kan förebygga underhållet. När entreprenören inte längre behöver prova sig fram för att hitta felet kortas tiden för felsökning och det krävs mindre tider i spår. Sammantaget blir underhållsarbetet enklare, effektivare och mer kostnadseffektivt. Och den samhällsekonomiska nyttan för hela branschen är stor. Att få ner antalet tågstörande fel och minska förseningarna är värt många miljoner kronor per år.

Nyckelord

Kontakter

För mer information

Jan Toröd, projektledare, Underhåll järnvägssystem, 010-123 11 08

Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Historiskt många tåg i tid för maj månad24.6.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

För första gången någonsin kom resenärerna på över 80 000 tåg fram i tid under en majmånad. Fler tåg kommer fram i tid idag än det gick tåg för tio år sedan. Nästan nio av tio tåg var punktliga i maj. I maj reste resenärer med drygt 90 000 tåg i Sverige och 88,6 procent kom fram i tid, där de som var över fem minuter sena till sin slutstation räknas som försenade. Det är 1,1 procentenheter högre än i april och 1,9 procentenheter högre än maj 2024.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye