SOS Alarm Sverige ABSOS Alarm Sverige ABSOS Alarm Sverige AB

Ny information om drunkningstillbud i 112-appen

Dela

112-appen kommer från och med nu att innehålla information om drunkningstillbud på statligt vatten. Informationen går ut till användare av appen som befinner sig inom en viss radie från olyckan. Den nya informationen i 112-appen ingår i ett pilotprojekt i samarbete mellan Sjöfartsverket, Svenska Livräddningssällskapet och SOS Alarm. Syftet är att människor i närheten av ett drunkningstillbud ska kunna agera i väntan på utlarmade räddningsresurser. 

Notis i 112-appen om en nödställd person i vatten
Notis i 112-appen om en nödställd person i vatten

112-appen är en viktig kommunikationskanal vid kris. Genom appen går det att rikta information och varningar till användare i ett begränsat geografiskt område likväl som stora grupper i Sverige och även användare utomlands. Samarbetet med Sjöfartsverket och Svenska Livräddningssällskapet är ett ypperligt exempel på hur SOS Alarms kan stödja myndigheter och andra samhällsaktörers krisberedskapsarbete, säger David Ångell chef för tjänsteutveckling på SOS Alarm.

112-appen lanserades 2019 och har idag 6 miljoner nedladdningar och 1,6 miljoner aktiva användare. I appen får användarna information om viktiga händelser i sitt närområde som till exempel vid brand, trafikolyckor, explosioner, drukningstillbud, Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) eller vid andra allvarliga och samhällspåverkande händelser. Syftet är att bidra till en tryggare vardag genom att varna människor i närheten av en händelse eller olycka, så att de kan undvika fara. Samtidigt kan belastningen på 112 minska om man vet att larmet redan nått SOS Alarm.

Information om nödställda i vatten

Varje år inkommer ca 170 larm till SOS Alarm om drunkningstillbud på statligt vatten. Statligt vatten innefattar, lite förenklat, hav och större sjöar. Kommunalt vatten inkluderas inte i den första piloten.

112-appen kompletteras nu med information om nödställda personer i vatten/drunkningstillbud. Genom en notis i appen kan personer i närheten uppmärksammas, lämna mer information till SOS Alarm och räddningstjänst samt hjälpa till. En insats från människor i närheten av en olycka kan vara livsavgörande när hjälpresurserna ibland befinner sig 20–30 min bort, vilket inte är ovanligt ute på havet.

Sjöfartsverket koordinerar alla sjöräddningsinsatser på statligt vatten och vi och våra samverkansaktörer vill att hjälpen ska nå fram så fort som möjligt. Det här är en funktion som kommer att möjliggöra för till exempel fritidsbåtar som råkar befinna sig nära en nödställd att snabbt komma till undsättning, vilket är väldigt positivt, säger Mattias Hyllert, sjö- och flygräddningsdirektör på Sjöfartsverket.

Enligt lag har de som är till sjöss skyldighet att hjälpa andra när någon är i sjönöd. Sjöfartsverket tar emot nödmeddelanden och återutsänder dessa med VHF-radio. Användningen av VHF-radio minskar och 112-appen kan fungera som ett komplement för att nå ut med information till personer ute på, eller i närheten av hav och sjöar.

I appen ges även råd om hur man bör agera vid nödsituationer i vattnet.

Vi välkomnar initiativet från Sjöfartsverket och SOS Alarm att lyfta in råd om livräddande insatser i 112-appen i samband med pågående drunkningshändelse. Vi vet att det varje år omkommer i snitt 23 personer till havs genom drunkning, och vi är övertygade om att när fler aktörer går samman, delar kunskap och erfarenhet och använder potentialen i tekniken kan fler liv räddas, säger Mikael Olausson, generalsekreterare och sakkunnig drunkningsprevention, Svenska Livräddningssällskapet.

Kontakter

SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla

SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.

Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.

SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och regioner. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.

Följ SOS Alarm Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB

Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande

Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye