Fyra regioner visar vägen mot fossilfria godstransporter
Hur kan svensk logistik ställas om till fossilfria transporter utan att riskera elbrist?
Det är den centrala frågan i forskningsprojektet REGENT. Med fokus på Skåne, Östergötland, Skaraborg i Västra Götaland och Södermanland kartlägger projektet samspelet mellan regionala godstransporter och energiförsörjning.
Bakom projektet står forskare från VTI, Lunds universitet och Göteborgs Universitet, tillsammans med aktörer som Intuizio, Jula Logistics, Norrköpings hamn, GDL, Eskilstuna Logistik och Etablering, Eskilstuna kommun, Norrköpings kommun och Region Skåne.
– Genom att stärka regionala logistikkluster och deras energiförsörjning kan vi minska koldioxidutsläppen, förbättra resiliensen, och samtidigt stärka Sveriges konkurrenskraft, säger Petra Stelling, projektledare vid VTI.
Elbrist hotar omställningen
Sverige har ambitiösa klimatmål för transportsektorn. Samtidigt visar REGENT:s första nulägesanalys att flera regioner saknar tillräcklig elkapacitet för att klara en snabb elektrifiering av tunga godstransporter.
– Elektrifiering är en avgörande pusselbit, men den kräver ett robust och välplanerat energisystem. Flera av de mest logistikintensiva regionerna har idag akut effektbrist, säger Petter Huddén, projektdeltagare från Intuizio.
Biogas en möjliggörare – särskilt i tunga transporter
Förutom el spelar biogas en viktig roll i omställningen, särskilt i de regioner som redan har produktion och infrastruktur på plats. Västra Götaland och Skåne står tillsammans för en tredjedel av Sveriges biogasproduktion och flera transportföretag använder redan gasdrivna lastbilar.
– Biogas kan avlasta elnätet och fungera som ett hållbart alternativ för tunga transporter, särskilt i övergångsfasen. Den är lokalproducerad, cirkulär och redo att användas här och nu, säger Mikael Lantz, forskare vid Lunds universitet.
Fokus på verkliga fall och regional samverkan
Projektet bygger på konkreta fallstudier i de fyra regionerna, där forskarna analyserar hur transportaktörer arbetar med fossilfri omställning – och vilka hinder de möter. Samtidigt undersöks hur kommuner, regioner och energibolag kan samverka bättre för att klara elnätsutbyggnad och omställning av bränsleinfrastruktur.
– För att lyckas måste vi förstå både logistikens logik och energisystemets förutsättningar. REGENT ger oss ett unikt helhetsperspektiv, säger Rickard Bergqvist, professor i logistik vid Göteborgs Universitet.
Projektet kommer att pågå fram till våren 2027 och förväntas resultera i rekommendationer för beslutsfattare och aktörer inom transport, energi och regional utveckling. Målet är att bidra till effektiva och realistiska lösningar för fossilfri godstransport – utan att överskrida energisystemets gränser.
REGENT ingår i det nationella programmet Triple F- Fossil Free Freight finansierat av Trafikverket.
Kontakter
Petra StellingSenior utredare
Tel:046-5407513Tel:072-2024916petra.stelling@vti.seVTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
Projekt ska utveckla autonoma bandvagnar för fred - och krig9.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Autonoma transportrobotar och mobila drönarstationer ska stärka både civil och militär beredskap genom två nya forsknings- och utvecklingsprojekt. Statens väg- och transportforskningsinstitut leder projekten som omsätter drygt 90 miljoner kronor och involverar en rad samarbetspartner i norra Sverige.
VTI-forskare: Så kan risken för batteribränder minska6.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vad kan göras för att minska risken för bränder i batterier till elcyklar och elsparkcyklar? I en ny policy brief sammanfattar forskare vid VTI det aktuella kunskapsläget och ger tio konkreta förslag till policyförändringar.
Projekt för levande byar i Motala kommun - och resten av Sverige25.9.2025 08:27:30 CEST | Pressmeddelande
Trygga och attraktiva livsmiljöer där trafiken anpassas mer till människorna och mindre till bilarna. Det är målet för projektet Levande byar på landsbygden där VTI samarbetar med Motala kommun, Trafikverket och Region Östergötland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum