Fyra regioner visar vägen mot fossilfria godstransporter
Hur kan svensk logistik ställas om till fossilfria transporter utan att riskera elbrist?
Det är den centrala frågan i forskningsprojektet REGENT. Med fokus på Skåne, Östergötland, Skaraborg i Västra Götaland och Södermanland kartlägger projektet samspelet mellan regionala godstransporter och energiförsörjning.
Bakom projektet står forskare från VTI, Lunds universitet och Göteborgs Universitet, tillsammans med aktörer som Intuizio, Jula Logistics, Norrköpings hamn, GDL, Eskilstuna Logistik och Etablering, Eskilstuna kommun, Norrköpings kommun och Region Skåne.
– Genom att stärka regionala logistikkluster och deras energiförsörjning kan vi minska koldioxidutsläppen, förbättra resiliensen, och samtidigt stärka Sveriges konkurrenskraft, säger Petra Stelling, projektledare vid VTI.
Elbrist hotar omställningen
Sverige har ambitiösa klimatmål för transportsektorn. Samtidigt visar REGENT:s första nulägesanalys att flera regioner saknar tillräcklig elkapacitet för att klara en snabb elektrifiering av tunga godstransporter.
– Elektrifiering är en avgörande pusselbit, men den kräver ett robust och välplanerat energisystem. Flera av de mest logistikintensiva regionerna har idag akut effektbrist, säger Petter Huddén, projektdeltagare från Intuizio.
Biogas en möjliggörare – särskilt i tunga transporter
Förutom el spelar biogas en viktig roll i omställningen, särskilt i de regioner som redan har produktion och infrastruktur på plats. Västra Götaland och Skåne står tillsammans för en tredjedel av Sveriges biogasproduktion och flera transportföretag använder redan gasdrivna lastbilar.
– Biogas kan avlasta elnätet och fungera som ett hållbart alternativ för tunga transporter, särskilt i övergångsfasen. Den är lokalproducerad, cirkulär och redo att användas här och nu, säger Mikael Lantz, forskare vid Lunds universitet.
Fokus på verkliga fall och regional samverkan
Projektet bygger på konkreta fallstudier i de fyra regionerna, där forskarna analyserar hur transportaktörer arbetar med fossilfri omställning – och vilka hinder de möter. Samtidigt undersöks hur kommuner, regioner och energibolag kan samverka bättre för att klara elnätsutbyggnad och omställning av bränsleinfrastruktur.
– För att lyckas måste vi förstå både logistikens logik och energisystemets förutsättningar. REGENT ger oss ett unikt helhetsperspektiv, säger Rickard Bergqvist, professor i logistik vid Göteborgs Universitet.
Projektet kommer att pågå fram till våren 2027 och förväntas resultera i rekommendationer för beslutsfattare och aktörer inom transport, energi och regional utveckling. Målet är att bidra till effektiva och realistiska lösningar för fossilfri godstransport – utan att överskrida energisystemets gränser.
REGENT ingår i det nationella programmet Triple F- Fossil Free Freight finansierat av Trafikverket.
Kontakter
Petra StellingSenior utredare
Tel:046-5407513Tel:072-2024916petra.stelling@vti.seVTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Ride the future får nya bussar och säkrar långsiktig finansiering18.12.2025 11:43:16 CET | Pressmeddelande
Ride the future-projektet växlar upp med nya fordon och trafik till nya områden under nästa år. Beslut om stöd från Tillväxtverket gör även att den långsiktiga finansieringen är säkrad.
Stora skillnader mellan däck vid vintercykling17.12.2025 11:45:24 CET | Pressmeddelande
Forskningsresultat visar att det är väl värt att använda dubbdäck på cykel vid vinterväglag. Med bättre grepp och bättre bromsstabilitet förbättras säkerheten påtagligt vid vintercykling.
Pressinbjudan Transportforum 202616.12.2025 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Hur går utvecklingen mot självkörande fordon, vad är det senaste inom elektrifieringen och vilka konsekvenser får all ny teknik för samhället och oss som individer? Transportforum 2026 har två tydliga teman: automatisering och elektrifiering. Dessutom presenteras som vanligt ny kunskap inom hela elva andra områden. Välkommen att bevaka konferensen!
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum