Nytt Schibsted-samarbete blottlägger nätets nya makthavare
I dokumentärserien ”Badfluence” undersöker Podme och Svenska Dagbladet influencervärldens dunkla hörn. En till stora delar laglös spelplan där uppmärksamhet kan omsättas i pengar och inflytande. I första delen granskas Christofer ”Chrippa” Berg – en av Sveriges mest inflytelserika profiler på sociala medier.

Genom sin långa karriär som influencer har Christofer Berg ständigt pushat gränserna för vad som kan delas i sociala medier. Få saker är för privata. Relationen till flickvännen, den djupa konflikten med storebrodern Joakim Lundell och berättelser från svenska häkten och ett spanskt fängelse – allt blir till innehåll för den som vill titta och följa.
I dag rankas han på plats 16 på Medieakademins Maktbarometer som listar Sveriges största makthavare i sociala medier.
– Det har varit fascinerande att fördjupa sig i en del av internet som sällan granskas av redaktionella medier, men som har enorm påverkan i sociala medier. Vi vill inte bara skildra den här världen, utan också förstå drivkrafterna bakom den och vad som händer när det digitala innehållet får verkliga konsekvenser utanför plattformarna, säger Sophia Sinclair, chef för techredaktionen på SvD, och en av reportrarna i podden.
Idén kom ursprungligen från Sofia Pappa, reporter på Podme, som länge fascinerats av hur influencers kan ha stora följarskaror och en enorm publik – samtidigt som en stor del av svenska befolkningen inte vet om att de finns.
– De verkar i en värld som många inte ens vet existerar, men där deras inflytande är stort.
I den här podden vill vi kasta ljus på dessa makthavare för de blir sällan granskade av traditionella medier, säger Sofia Pappa.
Berättelsen om Christofer Berg handlar om så mycket mer än ett livsöde. Det är en berättelse om hur uppmärksamhet blir pengar och därigenom inflytande och makt. Och hur allt görs möjligt av gigantiska tech-företag. De som tjänar de stora pengarna på det kontroversiella innehållet.
Podden är det första större innehållssamarbetet mellan Svenska Dagbladet och Podme. Reportrar, redaktörer och producenter har jobbat tätt ihop under våren.
– När SvD:s journalistik möter Podmes berättande blir resultatet både spännande och relevant. ”Badfluence” är ett format vi vill fortsätta utveckla tillsammans, säger Joni Söderström Winter, Development Lead, Podme Sverige.
De två första avsnitten av ”Badfluence” handlar om Christofer Berg och släpps den 16 juni på svd.se/badfluence och på Podme. I höst publiceras nya avsnitt där nya makthavare granskas.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Teresa Stenler von Matérn, projektledare, SvD. Telefon: 073-9963953. E-post: tsvm@svd.se.
Joni Söderström Winter, Development Lead, Podme. Telefon: 073-088 15 93. E-post: joni.soderstrom.winter@schibsted.com.
Teamet bakom dokumentärserien
Reportrar: Sofia Pappa (Podme), Sophia Sinclair (SvD)
Redaktör: Louise Andrén Meiton (SvD)
Exekutiva producenter: Joni Söderström Winter (Podme), Teresa Stenler von Matérn (SvD)
Grafisk form: Paulina de Klerk (Podme), Henrik Malmsten (SvD)
Ljudbild och mixning: Timmie Strandberg (Podme), Johan Kalén (Podme)
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2 450 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum