Kommentar: AcadeMedias synpunkter på betygsutredningens förslag
Betygsutredningen innehåller flera bra förslag som kan bidra till stärkt likvärdighet i skolors betygssättning och motverka betygsinflation. Men det finns också förslag som riskerar att skapa nya svårigheter för både lärare och elever när de ska omsättas i praktiken. När det gäller kommunal vuxenutbildning är förslagen särskilt problematiska och bygger på otillräcklig kunskap och förståelse för hur komvux fungerar.

Det är huvudbudskapen i det remissvar som AcadeMedia idag skickar in till Regeringskansliet.
Jonas Nordström, chefsjurist på AcadeMedia och ansvarig för remissyttrandet, kommenterar:
– Dagens betygssystem har stora brister och vi välkomnar att det görs om. Vi har länge vetat att samma betyg inte alltid motsvarar samma kunskaper på olika skolor, vilket leder till orättvisor när elever söker till vidare studier. Vi behöver ett system som främjar likvärdighet och som både lärare och elever känner tilltro till. Betygsutredningen innehåller flera förslag som går i den riktningen och som kan bidra till att öka legitimiteten.
– När vi analyserat detaljerna i utredningens förslag, utifrån olika perspektiv och skolformer, har vi också identifierat flera tillämpningssvårigheter. När det gäller komvux är det exempelvis anmärkningsvärt att utredaren inte tagit höjd för att utbildningsformen inte följer samma studietakt och terminssystem som grund- och gymnasieskolan. Vi bedömer att förslagen är ogenomförbara om man vill behålla den flexibilitet som kännetecknar komvux.
AcadeMedias övergripande synpunkter på utredningens förslag:
- AcadeMedia tillstyrker utredningens förslag att införa en numerisk betygsskala med fler betygssteg än i dag och utan skarp gräns för underkänt betyg. Detta kan leda till minskad stigmatisering, ett större fokus på elevers progression och att alla kunskaper har ett värde även när elever inte når godtagbara kunskaper i ett ämne. En mer fingradig skala ställer dock ökade krav på skolors arbete med sambedömning för att hitta nyansskillnaderna mellan de olika betygsstegen.
- AcadeMedia tillstyrker införandet av en kalibreringsmodell i syfte skapa ett mer rättvist system för urval till högre studier, men anser att huvudförslaget har brister som utredningen har underskattat. När kalibreringen baseras på ett fåtal teoretiska kärnämnen riskerar det att skapa en ämneshierarki där praktiska och estetiska ämnen får en underordnad position. För elever som är starka i ämnen utan nationella prov riskerar den föreslagna kalibreringsmodellen att slå särskilt orättvist.
- AcadeMedia tillstyrker utredningens förslag att införa nationella slutprov i grund- och gymnasieskolan, men ser flera problem med den föreslagna utformningen av slutproven. En oro är att denna typ av prov, på grund av dess omfattning, längd och att de skrivs under tidspress, missgynnar elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). AcadeMedia vill därför betona vikten av likvärdiga förutsättningar för alla elever att genomföra de nationella slutproven, med tydliga ramar för anpassningar och undantag.
- AcadeMedia avstyrker utredningens förslag som avser utformningen av nationella slutprov och meritvärdering inom kommunal vuxenutbildning (komvux). Förslagen bygger på otillräckligt underlag och bristande förståelse för komvux unika uppdrag. Det finns också flera allvarliga risker med att marginalisera lärarens roll och ge slutproven en helt avgörande betydelse för elevernas meritering. Denna del av utredningen bör därför återremitteras och utredas särskilt.
Nyckelord
Kontakter
Maria Angell-DupontPresschef AcadeMedia
Tel:+46 721 651517maria.angell-dupont@academedia.seDokument
AcadeMedia driver för- och grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning, med verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Polen, Nederländerna, Storbritannien och Tyskland. Vår drivkraft är att bygga ett mer hållbart samhälle med utbildning och lärande som grund. Läs mer om oss och vår verksamhet på academedia.se.
Följ AcadeMedia
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från AcadeMedia
Pops Academy Stockholm flyttar till Södermalm4.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Vid skolstart hösten 2026 kommer Pops Academy, som idag ligger på Östermalm, att flytta till Södermalm. Det är en långsiktig satsning på skolan som gör att elever och medarbetare får större och mer ändamålsenliga lokaler.
Ny utbildning i lokalvård öppnar vägar till jobb3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
För att möta den växande efterfrågan på utbildad personal inom lokalvård startar Eductus Skövde, i samarbete med Arbetsförmedlingen, en ny arbetsmarknadsutbildning med flera inriktningar. Utbildningen ska ge fler arbetssökande chansen till jobb i en bransch med stora rekryteringsbehov.
AcadeMedia lanserar stöd för vuxna i ungas digitala vardag2.12.2025 09:10:00 CET | Pressmeddelande
I takt med att barns digitala vardag växer lanserar AcadeMedia Academy utbildningen Digital balans – unga, lärande och skärmar, en satsning som ska ge skolor och andra verksamheter ett evidensbaserat stöd kring ungas användning av digitala verktyg, sociala medier och skärmtid. Utbildningen är öppen för alla som möter eller arbetar med barn och unga. Samtidigt släpper Internetstiftelsen årets rapport Barnen och internet.
Praktiska Gymnasiet satsar i Uppsala1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
I januari flyttar Praktiska Gymnasiet Uppsala till nya moderna skollokaler. När skolan startar efter jullovet blir det i nyrenoverade lokaler på S:t Persgatan 22A, centralt i Uppsala.
AcadeMedias betygsavvikelser fortsatt lägre än rikssnittet27.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Skolverket har publicerat betygen för de nationella proven i årskurs 9 vårterminen 2025. AcadeMedias grundskolor fortsätter att vara mer återhållsamma i betygssättningen när man jämför slutbetygen med de nationella proven.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum