Kommentar: AcadeMedias synpunkter på betygsutredningens förslag
Betygsutredningen innehåller flera bra förslag som kan bidra till stärkt likvärdighet i skolors betygssättning och motverka betygsinflation. Men det finns också förslag som riskerar att skapa nya svårigheter för både lärare och elever när de ska omsättas i praktiken. När det gäller kommunal vuxenutbildning är förslagen särskilt problematiska och bygger på otillräcklig kunskap och förståelse för hur komvux fungerar.

Det är huvudbudskapen i det remissvar som AcadeMedia idag skickar in till Regeringskansliet.
Jonas Nordström, chefsjurist på AcadeMedia och ansvarig för remissyttrandet, kommenterar:
– Dagens betygssystem har stora brister och vi välkomnar att det görs om. Vi har länge vetat att samma betyg inte alltid motsvarar samma kunskaper på olika skolor, vilket leder till orättvisor när elever söker till vidare studier. Vi behöver ett system som främjar likvärdighet och som både lärare och elever känner tilltro till. Betygsutredningen innehåller flera förslag som går i den riktningen och som kan bidra till att öka legitimiteten.
– När vi analyserat detaljerna i utredningens förslag, utifrån olika perspektiv och skolformer, har vi också identifierat flera tillämpningssvårigheter. När det gäller komvux är det exempelvis anmärkningsvärt att utredaren inte tagit höjd för att utbildningsformen inte följer samma studietakt och terminssystem som grund- och gymnasieskolan. Vi bedömer att förslagen är ogenomförbara om man vill behålla den flexibilitet som kännetecknar komvux.
AcadeMedias övergripande synpunkter på utredningens förslag:
- AcadeMedia tillstyrker utredningens förslag att införa en numerisk betygsskala med fler betygssteg än i dag och utan skarp gräns för underkänt betyg. Detta kan leda till minskad stigmatisering, ett större fokus på elevers progression och att alla kunskaper har ett värde även när elever inte når godtagbara kunskaper i ett ämne. En mer fingradig skala ställer dock ökade krav på skolors arbete med sambedömning för att hitta nyansskillnaderna mellan de olika betygsstegen.
- AcadeMedia tillstyrker införandet av en kalibreringsmodell i syfte skapa ett mer rättvist system för urval till högre studier, men anser att huvudförslaget har brister som utredningen har underskattat. När kalibreringen baseras på ett fåtal teoretiska kärnämnen riskerar det att skapa en ämneshierarki där praktiska och estetiska ämnen får en underordnad position. För elever som är starka i ämnen utan nationella prov riskerar den föreslagna kalibreringsmodellen att slå särskilt orättvist.
- AcadeMedia tillstyrker utredningens förslag att införa nationella slutprov i grund- och gymnasieskolan, men ser flera problem med den föreslagna utformningen av slutproven. En oro är att denna typ av prov, på grund av dess omfattning, längd och att de skrivs under tidspress, missgynnar elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). AcadeMedia vill därför betona vikten av likvärdiga förutsättningar för alla elever att genomföra de nationella slutproven, med tydliga ramar för anpassningar och undantag.
- AcadeMedia avstyrker utredningens förslag som avser utformningen av nationella slutprov och meritvärdering inom kommunal vuxenutbildning (komvux). Förslagen bygger på otillräckligt underlag och bristande förståelse för komvux unika uppdrag. Det finns också flera allvarliga risker med att marginalisera lärarens roll och ge slutproven en helt avgörande betydelse för elevernas meritering. Denna del av utredningen bör därför återremitteras och utredas särskilt.
Nyckelord
Kontakter
Maria Angell-DupontPresschef AcadeMedia
Tel:+46 721 651517maria.angell-dupont@academedia.seDokument
AcadeMedia driver för- och grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning, med verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Polen, Nederländerna, Storbritannien och Tyskland. Vår drivkraft är att bygga ett mer hållbart samhälle med utbildning och lärande som grund. Läs mer om oss och vår verksamhet på academedia.se.
Följ AcadeMedia
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från AcadeMedia
NTI Gymnasiet Johanneberg nominerad till World’s Best School Prizes i kategorin Innovation18.6.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
NTI Gymnasiet Johanneberg i Göteborg ären av de nominerade skolorna i den globala tävlingen World’s Best School Prizes 2025 i kategorin Innovation. Priset delas ut av den internationella utbildningsorganisationen T4 Education och lyfter fram skolor som driver förändring genom nytänkande undervisning och stark påverkan i samhället.
Hagströmska Gymnasiet växer - med toppmoderna lokaler i Falun12.6.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Inför hösten 2026 tar Hagströmska Gymnasiet, ett av Sveriges största idrottsgymnasier, nästa kliv i utvecklingen. Skolan flyttar då till nyrenoverade och skräddarsydda lokaler på Åsgatan 23–25, mitt i centrala Falun.
Nystart för vuxenutbildningen i Jönköping – Hermods får långsiktigt uppdrag11.6.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Hermods har vunnit Jönköpings kommuns upphandling för att bedriva grundläggande och gymnasial vuxenutbildning. Det nya avtalet träder i kraft 2026 och kan komma att gälla i upp till åtta år.
Rytmus i Örebro beviljas spetsutbildning inom musik10.6.2025 10:44:42 CEST | Pressmeddelande
Rytmus Musikgymnasium i Örebro har fått tillstånd från Skolverket att starta en riksrekryterande spetsutbildning inom det estetiska programmet med inriktning musik.
Rytmus i Borlänge beviljas spetsutbildning inom musik10.6.2025 10:34:26 CEST | Pressmeddelande
Rytmus Musikgymnasium i Borlänge har fått tillstånd från Skolverket att starta en riksrekryterande spetsutbildning inom det estetiska programmet med inriktning musik. Från och med höstterminen 2026 kommer elever inom profilerna musiker/artist, låtskrivare/artist och musikproducent att antas till denna eftertraktade och unika utbildning. Upp till 12 elever per årskurs kan antas till spetsutbildningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum