Stabil utveckling och digital tillväxt för Schibsteds svenska bolag
Trots ett utmanande makroekonomiskt läge och ökad geopolitisk osäkerhet visar Schibsteds svenska mediehus fortsatt digital tillväxt och stark journalistik. Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet lyckas växa sina digitala affärer under 2024 och Podme förbättrar resultatet markant, i linje med sin strategi att bygga en ledande nordisk plattform för premium-podcasts.

Boksluten för 2024 för Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Podme är nu klara.
– Våra tre största svenska bolag levererar stabila resultat och tydlig digital tillväxt i en utmanande omvärld. Med 26 procents ökning i Podmes prenumerationsbas, fortsatt digital annonsutveckling i Aftonbladet och stärkt lönsamhet i Svenska Dagbladet ser vi konkreta effekter av vår strategi. Mediehusens satsningar på ljud, AI och kvalitetsjournalistik är avgörande för att bygga långsiktigt värde, säger Schibsteds koncernchef Siv Juvik Tveitnes.
Stabila intäkter och fortsatt digital tillväxt för Aftonbladet
Aftonbladets rörelseintäkter ökade svagt under 2024 och uppgick till 1 462 miljoner kronor (1 452 Mkr 2023). En förväntad nedgång i printintäkter balanserades av en fortsatt stark utveckling inom digital annonsering och prenumeration.
– Aftonbladet visar återigen en förmåga att kombinera räckvidd, journalistik och innovation. Den digitala affären har fortsatt växa, både inom annonsering och prenumeration, vilket skapar goda förutsättningar för framtiden, säger Siv Juvik Tveitnes.
Prenumerationsaffären utvecklades positivt och den digitala annonsverksamheten växte mer än genomsnittet för digitala nyhetsmedier enligt IRM.
Rörelseresultatet minskade dock till 20 miljoner kronor (38 Mkr 2023), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 1,3 procent. Resultatförändringen förklaras av en lägre lönsamhet inom print och strategiska investeringar i digital innovation och produktutveckling.
Under 2024 befäste Aftonbladet sin position som svenskarnas förstahandsval för nyheter. Med i snitt 3,7 miljoner dagliga digitala besökare är Aftonbladet överlägset störst – 1,3 miljoner fler än närmaste konkurrent.
Tidningen fortsätter ligga i framkant vad gäller digital utveckling och AI. Under året lanserades flera interaktiva AI-chatbottar, och nyhetsfunktionen Update – en AI-genererad ljudsammanfattning med Aftonbladets egen AI-röst – introducerades.
Även journalistiskt var året starkt, med uppmärksammade avslöjanden inom bland annat politik- och miljöområdet. Susanna Nygren blev utsedd till årets sportjournalist och
Aftonbladet-profilen Robert Aschberg tog i november emot Lukas Bonniers Stora Journalistpris för en framstående journalistisk gärning.
|
Aftonbladet AB |
2024 |
2023 |
Var (%) |
Var (MSEK) |
|
Rörelseintäkter |
1 462 |
1 452 |
0,7% |
10 |
|
Rörelseresultat |
20 |
38 |
-47,4% |
-18 |
|
Rörelsemarginal |
1,3% |
2,6% |
SvD ökar resultatet – fortsätter satsa på ljud
Svenska Dagbladet förbättrade sitt rörelseresultat till 80 miljoner kronor för 2024 (72 Mkr 2023), motsvarande en rörelsemarginal på 9,6 procent. Trots ett något lägre intäktsläge totalt sett, främst drivet av fortsatt minskande pappersintäkter, stärker bolaget sin lönsamhet genom digital tillväxt och effektiv kostnadskontroll.
– Resultatet för 2024 visar att Svenska Dagbladet fortsätter att utvecklas i rätt riktning. Den starka tillväxten i digitala prenumerationer, tillsammans med ett målmedvetet arbete med kostnadsoptimering, gör att SvD står stabilt i en föränderlig mediemarknad, säger Siv Juvik Tveitnes.
Antalet digitala prenumeranter ökade med 15 procent under året, och intäkterna steg i takt med både tillväxten i kundbasen och prisanpassningar. Samtidigt minskar intäkterna från den tryckta papperstidningen, även om lönsamheten i print-affären fortsatt är god.
På annonssidan syns den pågående strukturomvandlingen. De digitala annonsintäkterna växer, medan intäkterna från print minskar – dock i lägre takt än marknaden som helhet enligt IRM.
Under året har Svenska Dagbladet fortsatt att utmärka sig inom berättande och granskande journalistik. Särskilt framträdande har satsningen på ljud varit. Poddredaktionen, som under året utsågs till Årets Redaktion, har lanserat ett kraftigt ökat utbud av ljuddokumentärer och inlästa artiklar.
|
Svenska Dagbladet |
2024 |
2023 |
Var (%) |
Var (MSEK) |
|
Rörelseintäkter |
831 |
858 |
-3,2% |
-27 |
|
Rörelseresultat |
80 |
72 |
+10,6% |
+8 |
|
Rörelsemarginal |
9,6% |
8,4% |
Podme växer och förbättrar lönsamheten
Podme AB fortsätter sin tillväxtresa och redovisar för 2024 ökade rörelseintäkter på 230,6 miljoner kronor – en ökning med 2,9 procent jämfört med föregående år.
– Podme befinner sig i en tydlig tillväxtfas där vi fortsatt investerar i starkt innehåll och teknisk plattform. Att samtidigt kunna förbättra lönsamheten bekräftar att strategin ligger rätt, säger Siv Juvik Tveitnes.
Abonnent-basen växte under året med 26 procent och Podme Group (som samlar bolagen i Sverige, Norge och Finland) passerade därmed över 350 000 betalande abonnenter på de nordiska marknaderna. Tillväxten drivs av ett attraktivt innehållserbjudande med populära profiler och ett växande samarbete med Schibsteds övriga mediehus.
Rörelseresultatet förbättrades från -70,8 miljoner kronor 2023 till -45,1 miljoner kronor 2024, vilket motsvarar en rörelsemarginal på -19,5 procent – en tydlig förstärkning jämfört med föregående års -31,6 procent. Det negativa resultatet är i linje med bolagets långsiktiga strategi, där investeringar i innehåll, produktutveckling och marknadsnärvaro fortsatt prioriteras för att etablera en ledande position inom premium-podcasts i Norden.
Samtidigt utvecklade Podme sin annonsaffär under året med intäktsgenerering även i öppna RSS-flöden, ett viktigt komplement till abonnemangsintäkterna.
|
Podme AB |
2024 |
2023 |
Var (%) |
Var (MSEK) |
|
Rörelseintäkter |
230,6 |
224,2 |
2,9% |
6,5 |
|
Rörelseresultat |
-45,1 |
-70,8 |
-36,4% |
25,8 |
|
Rörelsemarginal |
-19,5% |
-31,6% |
NB: Preliminärt. 2024 års årsredovisning för Podme är ännu inte färdigreviderad och signerad.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2 450 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum