Närhälsan

De tilldelas Guldkedjan för bästa förbättringsarbete

Dela

Mottagningar från Göteborg, Uddevalla och Lidköping prisas för sitt förbättringsarbete i Närhälsans nyinstiftade kvalitetspris Guldkedjan.

Närhälsan Backa vårdcentral representerade av vårdcentralchef Anna Holst, enhetschef Lisa Samuelsson och medicinsk sekreterare Tuva Sjöberg.
Närhälsan Backa vårdcentral representerade av vårdcentralchef Anna Holst, enhetschef Lisa Samuelsson och medicinsk sekreterare Tuva Sjöberg. Närhälsan

Förstapriset går till Närhälsan Backa vårdcentral i Göteborg som prisas för sitt förbättringsarbete ”Vi är så glada att just du är hos oss!” med motiveringen:
”För det gedigna arbete ni lagt ner på bemötande-frågan genom att hålla den levande och låta den genomsyra kulturen på arbetsplatsen såväl som i patientmötet. Ni har visat värdet av detta för patientens upplevelse och för arbetsglädjen”.

- Det viktigaste med vårt förändringsarbete är att vi fått till en äkta kulturförändring som har kommit för att stanna. Och hur gott det gör för oss som medarbetare att människor känner sig mer välkomna hos oss, säger Anna Holst, vårdcentralchef, Närhälsan Backa vårdcentral.

Närhälsan Herrestad vårdcentral i Uddevalla belönas med en andraplats för sitt förbättringsarbete ”Ökad relationskontinuitet och tillgänglighet - kvalitetsarbete på vårt initiativ” med motiveringen:
”För att ni analyserat er verksamhet och genomfört förbättringar som ökat tillgängligheten och tryggheten för era patienter. Ni har visat att det behövs mod och samarbete för att förändra när befintlig modell inte fungerar, och vilka positiva resultat det kan ge för både arbetsmiljö och patientnöjdhet.”

- Det känns jättehäftigt att tilldelas det här priset. Det känns värdigt för det kommer från medarbetarnas idéer och tankar om hur vi ska utveckla vår verksamhet. Det ligger i linje med vad jag tycker är värdeskapande aktivitet, säger Helena Kleen, vårdcentralchef, Närhälsan Herrestad vårdcentral.

Tredjeplatsen går till Närhälsan Lidköping rehabmottagning och deras förbättringsarbete ”Möjlighet för patienter att själva av- och omboka tider via 1177” med motiveringen:
”För att ni på ett föredömligt sätt utifrån en kartläggning genomfört och utvärderat åtgärder som genom uppgiftsväxling frigjort patienttid för medarbetarna. Samtidigt har ni ökat patientens inflytande över att själv kunna boka och avboka sina tider digitalt.”

- Det är kul att man värdesätter den enkla förbättringen. Det har gett stor effekt, vi har minskat telefonsamtalen med 60 procent. Det är en väldigt enkel åtgärd egentligen men att den kanske kräver en del mod. Det är kul att kunna inspirera flera att göra samma, säger Chan-Mei Ho Henriksson, enhetschef, Närhälsan Lidköping rehabmottagning

FAKTARUTA: GULDKEDJAN
Närhälsans kvalitetspris Guldkedjan lyfter det faktum att alla, så väl medarbetare som mottagningar, är viktiga länkar i vårdkedjan. När alla tar ansvar, förbättrar, stöttar och samarbetar med varandra, vårdgrannar och patienter blir vi tillsammans en hållbar kedja som kan göra verklig skillnad för patientens upplevelse och hälsa.
1:a pris, 25 000 kr går till Närhälsan Backa vårdcentral
2:a pris, 15 000 kr går till Närhälsan Herrestad vårdcentral
3:e pris, 10 000 kr går till Närhälsan Lidköping rehabmottagning

KONTAKT:
Anna Holst, vårdcentralchef Närhälsan Backa vårdcentral
070-020 79 79
anna.holst@vgregion.se

Helena Kleen, vårdcentralchef, Närhälsan Herrestad vårdcentral
072-204 12 32
helena.kleen@vgregion.se

Chan-Mei Ho Henriksson, enhetschef, Närhälsan Lidköping rehabmottagning
070 - 082 58 72
chan-mei.ho@vgregion.se

Kontakter

Bilder

Närhälsan Backa vårdcentral representerade av vårdcentralchef Anna Holst, enhetschef Lisa Samuelsson och medicinsk sekreterare Tuva Sjöberg.
Närhälsan Backa vårdcentral representerade av vårdcentralchef Anna Holst, enhetschef Lisa Samuelsson och medicinsk sekreterare Tuva Sjöberg.
Närhälsan
Ladda ned bild
Närhälsan Herrestad vårdcentral representerade av Per Mattsson, legitimerad hälso- och sjukvårdskurator och vårdcentralchef Helena Kleen.
Närhälsan Herrestad vårdcentral representerade av Per Mattsson, legitimerad hälso- och sjukvårdskurator och vårdcentralchef Helena Kleen.
Närhälsan
Ladda ned bild
Närhälsan Lidköping rehabmottagning representerad av Chan-Mei Ho Henriksson, enhetschef.
Närhälsan Lidköping rehabmottagning representerad av Chan-Mei Ho Henriksson, enhetschef.
Närhälsan
Ladda ned bild

Om Närhälsan

Vi utvecklar primärvård i världsklass. Vi finns på hundratals platser runt om i Västra Götaland och med cirka 5.200 medarbetare finns vi nära invånarna i Västra Götaland och gör skillnad för deras liv och hälsa. Närhälsans mottagningar består av vårdcentraler, rehabmottagningar, barnavårdscentraler, jourcentraler och vi finns även digitalt. Närhälsan i siffror (2019): På vårdcentralerna genomfördes 2,6 miljoner besök. På rehabmottagningarna genomfördes 860.000 besök. På mottagningarna för ungas psykiska hälsa genomfördes 3.100 besök. Via appen Närhälsan online genomfördes 22.000 videobesök (utöver läkare kan du nu även träffa sjuksköterska och psykolog). Vi är nu över 5.200 medarbetare inom Närhälsan varav 1.000 är läkare.

Följ Närhälsan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Närhälsan

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye