Kundcenter i Hallstahammars kommun på tio-i-topplista i SKR:s servicemätning
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) genomför varje år tillsammans med Brilliant Future, en mätning av service och bemötande vid kontakt med landets kommuner. Mätningen fokuserar på invånarnas upplevelse av service och bemötande när de kontaktar en kommun. 2025 deltog 95 kommuner.
Resultatet är nu klart och Hallstahammar placerar sig på tio-i-topp-listan för såväl bemötande som hur enkelt kunderna upplever att det är att få svar på sin fråga.

- Det känns fantastiskt roligt att vi når en topp-tio-placering. Vi arbetar hela tiden med att utveckla både arbetssätt och vilka frågeställningar vi kan hjälpa kunderna med. Kundcenter har rollen av att vara en väg in i kommunen och målet är att så många kunder som möjligt ska få sin fråga besvarad redan i första kontakten med oss, säger Ulrika Säfström Sunnerfelt som är kommunikations- och kundcenterchef i Hallstahammars kommun.
När det gäller bemötande per telefon placerar sig Hallstahammar på en niondeplats med ett index på 91 av 100. Snittresultat bland de 95 deltagande kommunerna är 84,9. När det gäller enkelhet per telefon placerar sig Hallstahammar på en åttondeplats med ett index på 82 av 100. Snittresultat bland de 95 deltagande kommunerna är 76,3.
Parallellt med servicemätningen gjorde Kundcenter även en egen mätning av bemötande och hur enkelt det upplevs att få svar på frågor vid besök i receptionen. Även det resultatet är oerhört glädjande med ett betyg på 9,6 av 10 för bemötande och 9,8 av 10 för enkelhet.
Hallstahammar har också goda resultat för kategorierna tydlighet och enkelhet via e-post men där krävs minst 100 svar för att placeras på rankningen. Hallstahammar har, som mindre medelstor kommun, för få svar i dessa kategorier för att komma med i placeringen.
- Jag är oerhört glad och stolt över alla medarbetare i kundcenter som varje dag arbetar för att ge bästa möjliga bemötande och service till våra invånare. Resultatet ger oss också inspiration att utveckla arbetet ännu mer inför framtiden, säger Ulrika Säfström Sunnerfelt.
- Kundcenter har ett otroligt viktigt uppdrag i kommunen i att vara en väg in oavsett vilken fråga du har. Genom en god service och ett gott bemötande säkerställer kundcenter att våra invånare får hjälp med sina frågeställningar. Det känns oerhört roligt att vi placerar oss så högt i SKR:s mätning. Det är ett resultat som vi nu ska ta med oss i arbetet med att vara en bra kommun för såväl boende, besökare och företagare, säger kommundirektör Åsa Öberg Thorstenson
Fakta om undersökningen
Syfte och metod
Undersökningen genomförs för att mäta service och bemötande på kommunnivå utifrån invånarens perspektiv. Den inkluderar både telefonsamtal och e-postkontakt och syftar till att ge en samlad bild av kommunens service samt bidra till nationell jämförelse och verksamhetsutveckling.
Mätningen genomförs en gång per år. Enkäter skickas ut via sms för telefonsamtal och via e-post för inkommande e-post. Varje kommun får möjlighet att samla upp till 400 enkätsvar under en mätperiod på upp till två månader. Resultaten följs i realtid genom ett digitalt verktyg.
Enkätfrågor
Enkäterna fokuserar på bemötande och enkelhet, med frågor som bedöms på en 5-gradig skala. För telefonsamtal inkluderas frågor om nöjdhet med bemötande, ärendekategori och enkelhet. För e-post inkluderas frågor om tydlighet, enkelhet och ärendekategori.
Nyckelord
Kontakter
Ulrika Säfström SunnerfeltKommunikations- och kundcenterchef, Hallstahammars kommun
Tel:022024071ulrika.safstrom.sunnerfelt@hallstahammar.seBilder

Länkar
Hallstahammars kommun
Vår vision är att vara en kommun där allt är enkelt och nära, där nytänkande och kreativitet är självklart. Vi visar ansvar och engagemang för att kunna skapa ett bättre samhälle och miljö för kommande generationer. I Hallstahammar hittar du det goda livet i storstadens närhet, oavsett om du bor här, driver företag, arbetar i kommunen eller bara är här på tillfälligt besök.
För dig som vill besöka Hallstahammar hälsar vi dig varmt välkommen till en plats där du kan uppleva historia från Gustav Vasa till industrisamhälle samtidigt som upplevelser och aktiviteter alltid är nära för alla åldrar.
Följ Hallstahammars kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Hallstahammars kommun
Hallstahammars kultur- och idrottsstipendiater för 2025 utsedda3.12.2025 12:41:51 CET | Pressmeddelande
Under hösten har kommunens invånare som vanligt fått nominera ett antal väl förtjänta personer och föreningar som mottagare av Hallstahammars fem olika stipendier inom kultur och idrott. Vinnarna i de olika kategorierna är nu utsedda av Kultur- och fritidsnämndens arbetsutskott och hyllas enligt tradition under gammaldags julmarknad på Skantzen den 6 december klockan 13.00.
Snacka makt – om mansnormer, demokrati och mänskliga rättigheter!10.11.2025 11:43:24 CET | Pressmeddelande
Kultur- och fritidsförvaltningen inleder tematiskt arbete om mansnormen – intensiv satsning med start i november. Temat kommer sedan succesivt övergå till demokratifrågor. En naturlig övergång med tanke på det kommande valet 2026.
Hallstahammars konsthall avslutar utställningsåret med tema ull31.10.2025 09:50:41 CET | Pressmeddelande
Hallstahammars konsthall bjuder in till en unik upplevelse av samtida textilkonst när konstnären Erik Torstensson, verksam under namnet Man of Wool, presenterar utställningen "Undersökningar om frånvarons material". Som komplement visas också alster av Sveriges slöjdkonsulenter i utställningen "Ull för livet".
Bruksledens dag firar 40 år2.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
I år firar vi 40 år av vandringsglädje längs den vackra Bruksleden – och det vill vi fira tillsammans med dig! Så följ med på en vandring för kropp och själ i våra vackra omgivningar den 7 september.
Invigning av Knektbackens nya mötesplats1.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Välkommen till invigningen av den nya mötesplatsen i Knektbackens trygghetsboende den 4 september kl. 13-16. Mötesplatsen är en plats för gemenskap, aktivitet och livskvalitet hela livet!
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum