Maj blev en ovanligt svag e-handelsmånad
Maj blev en svag månad för e-handeln, som minskade med 24 procent jämfört med samma månad förra året. Det visar Svensk Handels senaste E-handelsindikator. Men bakom det stora minustalet finns en viktig förklaring: Maj 2024 var exceptionellt stark och noterade då en tillväxt på hela 29 procent.

– Jämfört med 2024 framstår maj som svag, men utfallet bör förstås i relation till det exceptionellt starka utfallet förra året. Att försäljningen inte skulle överträffa den höga nivån från maj 2024 var väntat. Det oroande är att hela föregående års ökning nu raderas ut – och att utfallet till och med hamnar under den svaga nivån från 2023, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Färre handlar – och för mindre summor
E-handelns omsättning i maj 2025 uppgick till 11,2 miljarder kronor, vilket är den lägsta majnoteringen sedan indikatorn lanserades 2020. Bakom nedgången ligger både en minskning i antalet konsumenter som e-handlar och en sjunkande köpesumma. Den genomsnittliga summan per konsument låg på 1 951 kronor, jämfört med 2 545 kronor i maj 2024.
– Det svala vädret kan ha haft en dämpande effekt på försäljningen av exempelvis mode och säsongsvaror, men utvecklingen är bredare än så. Nästan samtliga större varukategorier visar negativa tal, och hushållen handlar både mer sällan och för lägre belopp. Det är tydligt att många konsumenter fortsatt är återhållsamma i sina köpbeslut, säger Per Ljungberg.
Byggvaror lyfte något – möbler fortsatt pressade
Byggvaror är den varukategori som vuxit mest jämfört med samma femmånadersperiod förra året, efter en längre period av mycket svaga siffror. Apotek var den enda varukategorin som ökade i omsättning i maj. Samtidigt fortsätter möbelkategorin att ha det tufft, med tydligt minskad försäljning.
Andelen konsumenter som e-handlade varor sjönk till 69 procent, från 71 procent året innan. Den samlade e-handelsomsättningen för januari–maj 2025 uppgår till 59,3 miljarder kronor, en minskning med 5 procent jämfört med samma period 2024.
– Det är märkbart att konsumenternas köpkraft fortsatt är förhållandevis svag. Förra veckans räntesänkning var därför efterlängtad. Det är dock viktigt att betona att fler sänkningar behövs för att stärka köpkraften, vilket givetvis gynnar svenska e-handelsföretag, säger Per Ljungberg.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Dokument
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum