Göteborg & Co AB

Göteborgs Kulturkalas 28–30 augusti släpper hela programmet – Lasse Stefanz, Norlie & KKV och Linnea Henriksson ansluter

Dela

Nu släpps hela programmet för årets Göteborgs Kulturkalas 28–30 augusti. Senaste tillskottet i line-upen är dansbandsikonerna Lasse Stefanz.

Kalaset gästas även av RIX FM Festival, med liveuppträdanden av Norlie & KKV, Linnea Henriksson, Saga Ludvigsson, John Lundvik, Klara Hammarström, Liamoo, Maria Jane Smith, Hanna Ferm, Ella Tiritiello och Erik Segerstedt.  

Dessutom öppnar stadens stora kulturinstitutioner upp sina scener och salar för publiken, som kan ta del av föreställningar, repetitioner och konserter – helt gratis.

Lasse Stefanz, Norlie & KKV och Linnea Henriksson som alla uppträder gratis under Göteborgs Kulturkalas.
Lasse Stefanz, Norlie & KKV och Linnea Henriksson som, tillsammans med många fler, uppträder gratis under Göteborgs Kulturkalas Pressbilder

Sedan tidigare är det klart att det kultförklarade bandet Bob Hund gör sin sista göteborgsspelning på Kulturkalaset. Även Seinabo SeySilvana ImamMarcus & Martinus och Y4ska är bokade. De flesta konserterna äger rum på stora scenen på Kungstorget, medan Lasse Stefanz intar Kajskjul 8 för en helkväll med dans.

– Årets lineup bjuder på en bredd av musikgenrer. Vi hoppas och tror att det finns något för alla, säger Anna Mjörnvik, projektledare för Göteborgs Kulturkalas.

Staden öppnar upp – kulturinstitutionerna bjuder in

Som en del av festivalen öppnar stadens stora kulturinstitutioner upp sina scener och salar för publiken. Stora Teatern, Göteborgs Stadsteater, GöteborgsOperan och Göteborgs Symfoniker i Konserthuset bjuder in till föreställningar, konserter och upplevelser – helt gratis. Symfonikerna ger en sommarkonsert i Konserthuset, medan Operan erbjuder öppna repetitioner och musikaliska smakprov. 

Dessutom erbjuds guidade turer i Börsen, som till vardags inte är öppet för allmänheten – en chans att komma riktigt nära Göteborgs historia och samtid.

Samtliga programpunkter under festivalen är gratis och öppna för alla, även om vissa kräver platsbokning i förväg. 

– De mest populära programpunkterna brukar bli fullsatta, så det är bra att vara i god tid om man vill säkra en plats, säger Anna Mjörnvik.  

Fyra festplatser i centrum – och ännu fler i hela staden

I år utökas festivalområdet i centrala Göteborg med Kungsparken – en helt ny festplats i samarbete med Dans- och teaterfestivalen, med fokus på cirkus, rörelseglädje och internationella gästspel. Här väntar också prova-på-aktiviteter för alla åldrar.

Streetfoodfestivalen växer i år från Basargatan till Bältespännarparken, där det blir foodtrucks med BBQ-tema. Här finns gott om sittplatser, en scen med livemusik, och området är helt engångsfritt. Som grädde på moset hålls här även finalen i SM i både Streetfood och Sweetfood – och vinnarna utses på plats. På Kungstorget den 28 augusti koras dessutom vinnaren av Göteborgsmåltiden, ett projekt som initierats för att skapa stolthet över den lokala maten men också inspirera till nyttigare matvanor och bidra till en mer hållbar framtid. Vinnaren får äran av att ha skapat Göteborgs signaturrätt, som sedan kan representera stadens matkultur i olika sammanhang.

Grönsakstorget är återigen platsen för unga. Här hittar du DJ:s, workshops, dans, uppträdanden och medverkan av både nya och etablerade band. 

Festivalens fjärde stora samlingsplats är självklart Kungstorget, där de största konserterna hålls.

– Med dessa fyra platser som länkas samman vill vi skapa ett flöde genom centrala staden där besökarna kan strosa runt, upptäcka nya upplevelser och njuta av kultur och folkfest mitt i vardagen, säger Anna Mjörnvik.

Utöver stadskärnan sprider sig Kulturkalaset som vanligt till andra delar av Göteborg – från Flunsåsparken på Hisingen till Positivparken i Frölunda. Bland mycket annat arrangeras Ö-festen på Ringön och Parapulsfestivalen på Slottsskogsvallen.

Se hela programmet på:👉 goteborgskulturkalas.se

Kontakter

Bilder

Lasse Stefanz, Norlie & KKV och Linnea Henriksson som alla uppträder gratis under Göteborgs Kulturkalas.
Lasse Stefanz, Norlie & KKV och Linnea Henriksson som, tillsammans med många fler, uppträder gratis under Göteborgs Kulturkalas
Pressbilder
Ladda ned bild
Dansbandet Lasse Stefanz, i vita kläder, står utomhus framför ett träd med gitarrer och dragspel.
Pressbild
Ladda ned bild
Sångerskan Linnea Henriksson i blå tröja med blommor i håret mot en grön bakgrund.
Pressbild
Ladda ned bild
Musikduon Norlie & KKV står rygg mot rygg. Den ena håller en bukett blommor, medan den andra har en kamera runt halsen.
Pressbild
Ladda ned bild

Om oss

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ladda ner bilder från vår mediabank.

Följ Göteborg & Co AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB

Lottningen är avgjord – nu laddar vi för folkfest under damernas volleyboll-EM i Göteborg6.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

21–27 augusti 2026 skrivs volleybollhistoria i Göteborg. För första gången någonsin arrangeras ett Volleyboll-EM på damsidan i Sverige och Scandinavium står som värd för en av de fyra sexlagsgrupperna. Värdskapet delas mellan Sverige, Tjeckien, Turkiet och Azerbajdzjan. Under lördagskvällen avgjordes lottningen i Bari, Italien – nu står det klart vilka fem lag som ansluter till Sverige i gruppspelet på hemmaplan.

Efter en stark sommar – internationella besökare viktiga för besöksnäringen i höst3.10.2025 10:11:15 CEST | Pressmeddelande

Det har gått bra för Göteborgs besöksnäring i sommar. Näringen vill se fler besökare utanför sommarmånaderna och pekar ut internationella besökare som viktiga. De efterfrågar också ökad marknadsföring och stärkt destinationsvarumärke internationellt. Och potentialen finns, hittills i år visar preliminära siffror att de internationella gästnätterna ökat med cirka 10 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye