Bravida bestrider påståenden i Örnsköldsviks kommuns utredning
Bravida bestrider Örnsköldsviks kommuns hävning av befintliga avtal och kommer framställa skadeståndsanspråk. Bolaget utreder även ytterligare rättsliga åtgärder för att säkerställa kompensation för den skada bolaget och bolagets aktieägare orsakats.
I Decimalens utredning som utförts på uppdrag av Örnsköldsviks kommun finner Bravida inga belägg för de anklagelser som Örnsköldsviks kommun offentliggjorde under gårdagen. Bravida noterar samtidigt att den externa utredaren i sin rapport anger att de av kommunen ensidigt upprättade ”avtalen brister i tydlighet och juridisk precision” samt kommunens styrning och uppföljning av avtalsfrågor. Det saknas således grund för hävning respektive polisanmälan.
Bravida och Örnsköldsviks kommuns dialog har fram tills igår varit professionell och skett i samförstånd, där Bravida tillsammans med kunden diskuterat en smärre avvikelse under hösten 2024 som utretts och agerats på. Därefter har Bravida varit fortsatt behjälpliga i Örnsköldsviks kommuns utredning som också hade bokat in ett möte med Bravida den 5 juni 2025 för presentation av slutsatserna.
I gårdagens pressmeddelande från Örnsköldsviks kommun presenteras frågetecken gällande Bravidas val av leverantörer och prissättning. Det som Örnsköldsviks kommun lyfter har redovisats på Bravidas fakturor löpande under flera års tid.
Bravida hade förväntat sig att hantera denna typ av kontraktuella frågor i direkt dialog med kunden. Med anledning av Örnsköldsviks kommuns agerande, måste nu Bravida tyvärr bemöta dessa påståenden i en offentlig dialog.
• Leverantörsval har skett av Örnsköldsviks kommun.
• Materialbeställningar har skett i samråd med Örnsköldsviks kommun.
• Prissättning följer avtalen.
Bravida betonar följande:
• Gällande säkerhets- och larmprodukter har specifika önskemål funnits från Örnsköldsviks kommuns sida för att underlätta för deras fastighetsskötare. Bravida har följt dessa beställningar och i samråd med kommunen valt leverantör därefter. Detta har tydligt redovisats på Bravidas fakturor.
• Inköp av armaturer från icke-upphandlat sortiment har skett i enlighet med Örnsköldsviks kommuns specifikationer och beställningar, samt fakturerats enligt avtal.
• Prissättning av upphandlat sortiment följer avtalen, och tillämpliga prisfiler har uppdaterats i enlighet med avtalen.
• Örnsköldsviks kommun har löpande godkänt material och leverantörsval och godkänt dessa fakturor.
– Vi beklagar att vi tvingas ta denna dialog offentligt. Bravida har 84 000 kunder runtom i hela Norden, som är väldigt nöjda med vår leverans. Vi värnar om våra kundrelationer som vi dagligen har kontakt med och om oklarheter uppstår hittar vi lösningar, tillsammans. De senaste dagarnas utspel från olika svenska myndighetsrepresentanter är inte ett tillvägagångssätt vi står bakom. Vi vill gärna ha en kunddialog med berörda och är fortsatt öppna för det, kommenterar Liselotte Stray, kommunikationschef på Bravida.
Kontakt:
Liselotte Stray
Kommunikationschef
liselotte.stray@bravida.se
+46 76 852 38 11
Kontakter
Liselotte StrayKommunikationschef
Tel:+46 76 852 38 11liselotte.stray@bravida.seDokument
Om Bravida
Bra fastigheter gör skillnad, därför finns Bravida. Som en av Nordens ledande leverantörer av tekniska helhetslösningar inom service och installation hjälper vi våra kunder att skapa väl fungerande och hållbara fastigheter.
Bravidas långsiktiga mål är att vara klimatneutral i hela värdekedjan år 2045. Vi har 14 000 medarbetare och finns på cirka 190 orter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bravidas aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. www.bravida.se
Följ Bravida
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bravida
Bravida tecknar rikstäckande ramavtal med Sveriges Radio och SVT9.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Bravidas ramavtal med Sveriges Radio, SVT och Sveriges Radio Förvaltning (SRF) omfattar elservice och underhåll i lokaler på elva orter i Sverige. Avtalet sträcker sig över två år med ett ordervärde på cirka 25 miljoner kronor, med möjlighet till två års förlängning.
Bravida Danmark säkrar drift och service av vägbelysning i 13 kommuner för omkring 100 miljoner danska kronor4.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Bravida Danmark har fått i uppdrag av 13 kommuner att ansvara för drift, service och underhåll av vägbelysning. Uppdragen ska bidra till tryggare utomhusmiljöer för kommunernas invånare.
Bravida Norge tecknar ramavtal i omkring 200 kommunala byggnader2.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Bravida Norge har tecknat ramavtal med Fredrikstad och Hvaler kommun i sydöstra Norge för leveranser inom brand, säkerhet och vs. Avtalet sträcker sig över fyra år och omfattar kontroll, service och underhåll av kommunala byggnader. Det totala ordervärdet är om cirka 20 miljoner norska kronor.
Bravida tecknar rikstäckande ramavtal med Sveriges lantbruksuniversitet19.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges lantbruksuniversitet har sin verksamhet från Umeå i norr till Lund i söder, vilket ställer höga krav på både geografisk närvaro och teknisk bredd. Bravida har tecknat tvåårigt ramavtal med SLU för leveranser inom el, vs och ventilation. Avtalet omfattar tio orter där SLU har sin verksamhet.
Bravida Finland installerar tekniska system i Hitachi Energy Parks produktions- och teknikcenter11.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Bravida Finland har fått i uppdrag att leverera alla tekniska byggnadssystem till Hitachi Energys nya 40 000 kvadratmeter stora produktions- och teknikcenter i Korsholm, västra Finland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum