Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln
Det råder fortsatt pessimism bland svenska handelsföretag. Svensk Handels Handelsbarometer visar på att framtidsförväntningarna för kommande tre månader förblir dystra. Ett oroligt omvärldsläge, i kombination med en fortsatt svag köpkraft, antas vara två av de främsta anledningarna.

Dagligvaruhandeln går mot strömmen denna månad, och ökar med 3,6 enheter, vilket resulterar i ett indikatorvärde på 93,5. Både sällanköpshandeln och partihandeln backar däremot med 0,6 enheter, vilket medför indikatorvärden på 90,1 respektive 92,0.
Samtliga branscher befinner sig dock fortsatt under det neutrala indexvärdet 100, vilket innebär att framtidsförväntningarna fortsatt är pessimistiska utifrån parametrarna försäljning, antalet anställda samt lönsamhet.
– Handeln är en bransch som är beroende av stark köpkraft. Från våra medlemsföretag får vi höra att konsumenterna fortsatt är avvaktande. Det är föga förvånande givet det oroliga omvärldsläget, och inte minst det faktum att många fortsatt har det tufft ekonomiskt. Det är av yttersta vikt att regeringen fortsätter sitt arbete med att stärka hushållens köpkraft, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Riksbankens agerande inger hopp för både hushåll och handelsföretag
Den sänkning av styrräntan som aviserades av Riksbanken i förra veckan var välkommen, men senfärdig. Därutöver behövs ytterligare sänkningar för att optimismen åter ska komma tillbaka till handelsbranschen.
– Tyvärr har handelsbranschen präglats av pessimism i över tre års tid, och det kan konstateras att i övrigt livskraftiga företag tvingats lägga ned sin verksamhet till följd av de extremt tuffa åren. Handeln är en av näringslivets största arbetsgivare, och det vill vi fortsätta att vara. Men det krävs att våra företag ges bästa möjliga förutsättningar att verka och växa, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder

Dokument
Länkar
Om Svensk Handel
"Vi är en positiv samhällskraft som skapar förutsättningar för handelns företag att nå sin fulla potential"
Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för närmare 8 500 handlare i Sverige.

Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum