Arla

Sveriges mest lästa baksida fyller 50

Dela

Sedan 1975 har Arla använt baksidan av sina mjölkpaket för att informera, engagera och underhålla. I sommar fyller den klassiska mjölkbaksidan 50 år, och den är fortfarande en av Sveriges mest lästa texter.

Från kylkedjevarningar till kluriga gåtor och samhällsdebatt – Arlas mjölkbaksidor har speglat sin tid i 50 år. Här syns exempel från olika decennier, 1975–2025. Foto: Arla
Från kylkedjevarningar till kluriga gåtor och samhällsdebatt – Arlas mjölkbaksidor har speglat sin tid i 50 år. Här syns exempel från olika decennier, 1975–2025. Foto: Arla

– Vi har ett högt läs- och observationsvärde på mjölkbaksidorna, trots att dagens mediebrus är större än någonsin. Enligt vår senaste undersökning når vi 4,2 miljoner människor i snitt 6,1 gånger per månad, säger Åsa Scherman, ansvarig redaktör på Arla.*

Mjölkbaksidorna finns på Arlas mjölk-, fil- och yoghurtförpackningar och har genom åren blivit ett kärt inslag vid frukostbordet både bland barn och vuxna.

– Många berättar att de läst baksidorna varje morgon sedan de var små. Det är en tradition som går i arv, och vi är stolta över att ha fått vara en del av svenska folkets vardag i hela fem decennier, säger Åsa Scherman.

Från sur mjölk till smarta tips

Idén föddes under den heta sommaren 1975, när Arla fick in ovanligt många reklamationer på sur mjölk. För att sprida kunskap om vikten av en obruten kylkedja tryckte Arla sin första informationskampanj direkt på mjölkpaketet, och succén var ett faktum.

Sedan dess har baksidorna fyllts med allt från miljötips, kluringar och matinspiration till fakta om kor, mjölk och hållbarhet. Genom åren har tusentals budskap tryckts och miljontals konsumenter har läst, lärt – och ibland lett.

Ett utrymme för både kunskap och känslor

Mjölkbaksidorna har inte bara informerat, de har också väckt känslor. Flera gånger har innehållet lett till debatt, engagemang och diskussion, både i sociala och traditionella medier. Det visar att en enkel förpackning också kan vara en plattform för viktiga samtal.

– Vi ser det som ett kvitto på att innehållet engagerar. Ibland utmanar vi, ibland utbildar och underhåller vi. Men målet är alltid detsamma: att vara relevant och respektfull. Och det tar inte stopp – vi fortsätter att utvecklas för att möta nya generationers nyfikenhet, säger Åsa Scherman.

Mjölkbaksidan – en svensk klassiker

Startade: Juli 1975, som ett sätt att informera om kylkedjans betydelse under en ovanligt varm sommar.
Innehåll: Allt från kluriga gåtor, miljötips och kor till fakta, recept och samhällsfrågor. I genomsnitt publiceras sju olika budskap varje månad.
Räckvidd: Syns på Arlas mjölk-, fil- och yoghurtförpackningar. Exponeras omkring 25 miljoner gånger varje månad.
Värde: Innehållet är icke-kommersiellt, men medievärdet uppskattas till cirka 86 miljoner kronor per år.
Samarbeten: Varje månad upplåts vissa baksidor till ideella aktörer med fokus på främst hållbarhet och hälsa.

Alla baksidor från 2003 och framåt finns här: arla.se/arlakadabra/mjolkbaksidor

* Ipsos, hösten 2021.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Från kylkedjevarningar till kluriga gåtor och samhällsdebatt – Arlas mjölkbaksidor har speglat sin tid i 50 år. Här syns exempel från olika decennier, 1975–2025. Foto: Arla
Från kylkedjevarningar till kluriga gåtor och samhällsdebatt – Arlas mjölkbaksidor har speglat sin tid i 50 år. Här syns exempel från olika decennier, 1975–2025. Foto: Arla
Ladda ned bild

Om oss

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

Ny undersökning: fyra av tio högstadieelever går till skolan utan frukost8.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Många elever går till skolan utan frukost – bland högstadietjejer är det nästan varannan. Det visar Arlas återkommande rapport Frukostbarometern 2025, som tyder på att morgonmålet är en bortprioriterad vana i många familjer. Samtidigt minskar antalet kommuner som erbjuder skolfrukost, enligt Livsmedelsverkets senaste kartläggning. – Frukost i skolan kan ge stora vinster för både enskilda individer och samhället i stort, säger Elin Boll, disputerad hälso- och nutritionsexpert på Arla.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye