På allmän begäran: Cloetta avslöjar Årets smak av Juleskum redan nu!
Med sommarens intåg väntar lata dagar i solstolen, strandhäng med vänner eller äventyrliga sommarutflykter med familjen för många – och vintriga landskap, kallare temperaturer och julmat känns långt bort. Även om jul i juli kan kännas som ett något udda koncept, har vi på Cloetta valt att inte blunda för det enormt stora engagemang som vårt älskade Juleskum och traditionen Årets smak skapar årligen. På allmän begäran släpper vi därför med glädje redan nu nyheten om Juleskum Orange Caramel – 2025 års smakvariant av Juleskum!

Engagemanget för Årets smak av Juleskum är något alldeles extra, och det klassiska Originalet av Juleskumtomten – som under 2024 fyllde hela 90 år – fortsätter att vara en cementerad del på julborden, år efter år. Initiativet med limiterade smaksläpp har sedan starten 2011 skapat stor nyfikenhet, förväntan och i många fall spekulation redan månader innan julen går av stapeln;
- Det ligger stor hängivenhet bakom arbetet med Årets smak, givet att vi vet att det väcker stor nyfikenhet och sprider glädje till våra konsumenter inför och under julen. Årets smak – Orange Caramel – är en härligt julig, söt och fruktig kombination av de efterfrågade smakerna karamellkola och apelsin, säger Carl Abrahamsson, Brand Manager på Cloetta Sverige.
Juleskumsentusiaster kan hitta nyheten hos utvalda butiker i dagligvaruhandeln från vecka 37 2025.
Delad glädje är dubbel glädje – svenskarna upplever glädje tillsammans med andra
Under årtionden har Cloettas varumärken blivit inbjudna av konsumenter för att förgylla glädjefyllda stunder – såväl till vardags som vid högtider. I The Joy Report tar Cloetta, tillsammans med bland andra Micael Dahlen, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, en närmare titt på glädjens natur.
Rapporten redogör för hur och när glädje uppstår och manifesterar sig, samt vilka faktorer som spelar in i Sverige. Något som utmärker sig extra är att närmare sju av tio svenskar (67 procent) förknippar den ideala, glädjerika stunden med att spendera tid tillsammans med nära och kära.
Det stora engagemanget kopplat till lanseringen av Årets smak för Juleskum är något som Cloetta vill ta fasta på, och hoppas att nyheten om 2025 års smakvariant kan bidra till ett extra leende – även i sommartid.
Journalist och intresserad av smakprov eller intervju? Vänligen kontakta:
Sofi Viebke, sofi.viebke@cloetta.se
Kontakter
Sofi ViebkeCommunication Project ManagerCloetta Sverige AB
Tel:0730 80 03 23sofi.viebke@cloetta.seBilder

Om oss
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp och Sportlunch. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Svenskt lösgodis har blivit en global sensation – nu öppnar CandyKing en permanent butik på Manhattan4.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med lördag denna vecka kan alla New York-bor och turister uppleva svensk godisglädje när den virala succén blir verklighet då CandyKing flyttar in i hjärtat av staden. Med sitt etablerade koncept och en högkvalitativ produktmix erbjuder butiken det bredaste sortimentet av svenskt lösgodis i USA. Utöver att konsumenterna får möjlighet att njuta av den stora valfrihet som CandyKing levererar, kommer de även ha möjlighet att påverka butikens utbud på lång sikt.
Här är höstens lösgodisnyheter från CandyKing16.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Inget väcker höstpeppen som nyheterna i lösgodishyllan. CandyKing presenterar sex spännande nyheter som garanterat lockar till plock – allt från supersalta sillar och trendande banansmaker till favoriten Zoo i ny spännande kostym.
Kexchoklad fortsätter samarbetet med alpina skidlandslaget – och blir ny sponsor till svenska skicrosslandslaget6.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
I över två decennier har Kexchoklad® och alpina skidlandslaget haft ett nära samarbete som gjort ett stort avtryck inom svensk idrott. Under 2024 förnyades samarbetet, och med en ny fartfylld säsong runt hörnet utökas partnerskapet med ytterligare en sponsorsatsning – nu även för svenska skicrosslandslaget.
Juleskumsfamiljen presenterar nya medlemmar – Cloetta introducerar nya mixpåsen Juleskum Family Mix2.9.2025 08:05:00 CEST | Pressmeddelande
De omåttligt populära Juleskumtomtarna föddes redan 1934, när Cloetta började tillverka skumgodis till julen. Originalet av Cloettas Juleskum är en älskad produkt som bidrar till glädjefyllda stunder, år efter år.
Kexchoklad nu även som gåvoask – ge bort den glädjefyllda känslan av en tivolivinst till någon du tycker om!2.9.2025 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
Kexchoklad är det mest sålda varumärket inom chokladstycksaker*, och det omisskännliga rutmönstret har såväl klätt våra välsmakande Kexchokladprodukter som förgyllt otaliga minnen sedan 1938. Ett bra exempel är de populära tivoliförpackningarna som lyckliga vinnare burit hem från nöjesparkerna, sommar efter sommar. Därför är Cloetta extra glada över att nu ge konsumenter möjligheten att ge bort den bubblande känslan av en tivolivinst med Kexchoklads nya gåvoförpackning, fylld med Kexchoklad i minivariant.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum