Företag med vilseledande bilgaranti döms
Många konsumenter har fått brev om förlängning av bilens garanti. Och många har betalat i tron att det är en faktura från försäkringsbolaget eller bilmärkets företag. Nu säger domstolen stopp.
I många år har företaget DinBilGaranti och företaget Avendo varit verksamma. Företaget bakom varumärket DinBilGaranti, European Warranties Ltd, har inget med vare sig de etablerade försäkringsbolagen eller bilföretagen att göra. Anmälningarna till Konsumentverket och klagomålen till myndighetens vägledare har varit många. Men företagen har varit svåra att nå för myndighetens tillsynsåtgärder.
Aggressivt och vilseledande
Nu har Patent- och marknadsdomstolen slagit fast att företaget Avendo, numer Safetyline Security Distribution i Borås AB, ägnat sig åt metoder som strider mot lagen och klassas som både aggressiva och vilseledande. Även personen bakom det svenska företaget förbjuds att fortsätta med samma försäljningsmetoder som tidigare.
Ser ut som fakturor
Företaget har skickat ut brev som ser ut som fakturor och där bilens och bilägarens uppgifter redan finns ifyllda. Många som fått brevet har trott att de redan hade ett avtal och var tvungna att betala.
–Det har varit svårt för mottagarna att genomskåda utskicket. Det är utformat så att man tror att det är en förlängning av en garanti för bilen. Och så har man betalat. Konsumentombudsmannen tycker det är bra att domstolen har förbjudit företags metoder och att förbudet även gäller personen bakom företaget, säger Louise Larsson, processråd vid KO.
Företagen har inte bara skickat ut något som ser ut som fakturor, utan också krävt betalt för produkter som konsumenten inte beställt. Domen omfattar båda metoderna.
Vite och förbud direkt
Förbuden kopplas också till vite både för företaget och för personen bakom, på två miljoner kronor respektive en halv miljon kronor. Ett vite ska inte förväxlas med böter. Vitet är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget, eller personen, bryter mot domstolens förbud.
Domstolen har också beslutat att förbuden gäller direkt, utan att vänta in att domen vunnit laga kraft. Det har tidigare funnits ett så kallad interimistisk beslut från domstolen som förbjöd företagens metoder.
Kontakter
Kontakt: Konsumentverkets presstjänst 054-194020, press@konsumentverket.se
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum