Östgötatrafiken

Ungas innovativa design för framtidens kollektivtrafik

Dela

Under två veckor har tio gymnasieungdomar tagit sig an utmaningen att hjälpa Östgötatrafiken locka fler unga vuxna, i åldern 17-25 år, att resa mer med kollektivtrafiken även efter att de fyllt 18 och bilen blir ett vanligare alternativ.

Unga arbetar i grupp med idéer och skisser för kollektivtrafiken
Unga designer tar fram koncept och idéer för ÖStgötatrafiken Emma Kolehmainen, Östgötatrafiken

Idag står resorna med Östgötatrafiken för 20 procent av de motoriserade resorna i Östergötland. Målet är att nå 32 procent till år 2040. Men statistik visar att unga vuxna tenderar att resa mindre med kollektivtrafik efter gymnasiet.

För att förstå varför och vad som kan få dem att stanna kvar som resenärer, har Östgötatrafiken anlitat Designcamp Östergötland. Tio gymnasieungdomar har undersökt unga vuxnas behov, beteenden och drivkrafter kopplat till vardagsresor för att hitta idéer och lösningar som kan öka intresset och viljan att välja kollektivtrafik framför bilen.

Torsdagen den 3 juli presenterade ungdomarna sina idéer för Östgötatrafiken. Fokus låg på erbjudanden, marknadsföring och gamification-spår som uppmuntrar till resande med kollektivtrafiken.

-Att få ungas inspel med att utveckla framtidens erbjudanden och koncept för hur vi når just de unga vuxna är väldigt relevant för oss, säger Lina Thurfjell, affärsutvecklare på Östgötatrafiken. Vi vill bli ännu bättre på att lyssna på dem och förstå hur de kan bli våra ambassadörer i ännu högre utsträckning. Samarbetet med Designcamp Östergötland har gett oss värdefulla idéer och insikter som vi kommer ta med oss framåt.

– Så roligt att länets ungdomar har fått chansen att jobba med ett uppdrag som både är lokalt förankrat och högst relevant för deras egen vardag, säger Suzanne Möller, projektledare på Designcamp Östergötland.

Fredagen den 4 juli kl. 12.30-13.00 presenterar ungdomarna från Designcamp sina idéer och koncept för sina uppdragsgivare på Arbis, Repslagaregatan 30 i Linköping. Media är välkomna. Föranmäl till: Suzanne Möller, Designcamp Östergötland. 

Kontakter

Bilder

Två personer med bussar i bakgrunden
Suzanne Möller, projektledare Designcamp Östergötland och Lina Thurfjell, affärsutvecklare, Östgötatrafiken
Karolina Wiborn, Östgötatrafiken
Ladda ned bild

Fakta:

Designcamp Östergötland

Designcamp Östergötland är en ideell förening som varje sommar ger gymnasieungdomar i Östergötland möjlighet att arbeta med verkliga designuppdrag från företag och organisationer. Genom uppdragen får deltagarna fördjupad kunskap i design, innovation och problemlösning. Verksamheten finansieras av regionen, länets kommuner och näringsliv.

Östgötatrafiken

Varje vardag görs resor motsvarande mer än två varv runt jorden med kollektivtrafiken i Östergötland. Men kollektivtrafik är mycket mer än ett transportmedel som tar människor från en plats till en annan. Det är också ett verktyg för samhällsutveckling där vi med ett hållbart färdsätt gör det möjligt för östgötarna att arbeta och studera i en annan stad än de bor i. Kollektivtrafiken binder ihop länet och bidrar till den regionala utvecklingen.

Följ Östgötatrafiken

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Östgötatrafiken

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye