Svensk Dagligvaruhandel

Kommunerna där dagligvaruhandeln växer mest: Jönköping i topp

Dela

Dagligvaruhandeln växer i många svenska kommuner. Bland större städer har Jönköping sett starkast försäljningstillväxt sedan 2019. Samtidigt försvårar kommuners tillämpning av plan- och bygglagen etableringen av nya butiker i flera delar av landet – något som hämmar lokal konkurrens och ekonomisk utveckling.

Den svenska dagligvaruhandeln består av drygt 3 000 kedjebutiker runtom i landet. Under de senaste åren har antalet dagligvarubutiker ökat stadigt, vilket visar på en fortsatt stark efterfrågan och stabil tillväxt inom branschen. Trots e-handelns betydelse står fysiska butiker fortfarande för cirka 96 procent av den totala försäljningen, ett tydligt bevis på butikernas centrala roll i både ekonomin och människors vardag.

 - En lokal butik ger tillgång till mat och nödvändiga varor nära hemmet, samtidigt som det stärker den lokala ekonomin genom att skapa arbetstillfällen och bidra till kommunens skatteintäkter. Att möjliggöra etablering av nya dagligvarubutiker i en kommun är därför avgörande för att stärka både samhällsutveckling och invånarnas livskvalitet, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Bland de större städer där dagligvaruhandeln vuxit mest i form av fysisk försäljning under perioden 2019–2023 toppar Jönköping listan, med en tillväxt på 31,4 procent. Det kan jämföras med en genomsnittlig tillväxt på 20,1 procent för dagligvaruhandeln som helhet. Därefter följer Luleå och sedan Eskilstuna. I Appendix presenteras utförliga topplistor över i vilka kommuner som dagligvaruhandeln haft starkast försäljningstillväxt.

Dagligvarubutikerna bidrar till att hålla hela Sverige levande. Men många kommuners tillämpning av plan- och bygglagen försvårar etablering av nya butiker. Det begränsar tillgången till dagligvaror och hämmar den lokala konkurrensen. Att var tredje kommun endast har en eller två etablerade dagligvaruaktörer visar på behovet av att röja olika etableringshinder. Det kan ge fler valmöjligheter för konsumenter, stärka lokala jobb och bidra till en mer tillgänglig handel. En välfungerande lokal konkurrens är viktigt för alla konsumenter. Att skapa bättre förutsättningar för etablering av nya butiker är därför ett effektivt sätt att stärka konkurrensen utan att behöva ingripa i fungerande affärsmodeller eller befintliga strukturer.

 - Genom att underlätta för etablering av dagligvarubutiker kan regeringen och kommuner bidra till att stärka konkurrensen på marknadsmässiga grunder. Det främjar även den lokala ekonomiska utvecklingen. Förutsättningarna för dagligvaruhandeln varierar kraftigt runtom i landet, vilket också återspeglas i försäljningstillväxten i Sveriges 290 kommuner. I de kommuner där dagligvaruhandeln vuxit mest har tillväxten ofta varit kopplad till att nya butiker har etablerats – ett tydligt bevis på vikten av att möjliggöra nya etableringar, avslutar Karin Brynell.

Större stad – Topp 3 försäljningstillväxt 2019–2023

Kommun

Tillväxttakt 2019–2023

Försäljningsindex 2023

Jönköping

31,4%

106

Luleå

29,0%

120

Eskilstuna

27,1%

96

För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070-840 52 63

Kontakter

Dokument

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande

I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye