Kommunerna där dagligvaruhandeln växer mest
Dagligvaruhandeln växer i många svenska kommuner. Bland de kommuner där dagligvaruhandeln vuxit mest i form av fysisk försäljning under perioden 2019–2023 finns bland annat Burlöv, Svedala, Älvdalen, Bollnäs och Upplands Väsby. Samtidigt försvårar kommuners tillämpning av plan- och bygglagen etableringen av nya butiker i flera delar av landet – något som hämmar lokal konkurrens och ekonomisk utveckling.

Den svenska dagligvaruhandeln består av drygt 3 000 kedjebutiker runtom i landet. Under de senaste åren har antalet dagligvarubutiker ökat stadigt, vilket visar på en fortsatt stark efterfrågan och stabil tillväxt inom branschen. Trots e-handelns betydelse står fysiska butiker fortfarande för cirka 96 procent av den totala försäljningen, ett tydligt bevis på butikernas centrala roll i både ekonomin och människors vardag.
- En lokal butik ger tillgång till mat och nödvändiga varor nära hemmet, samtidigt som det stärker den lokala ekonomin genom att skapa arbetstillfällen och bidra till kommunens skatteintäkter. Att möjliggöra etablering av nya dagligvarubutiker i en kommun är därför avgörande för att stärka både samhällsutveckling och invånarnas livskvalitet, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Bland de kommuner där dagligvaruhandeln vuxit mest i form av fysisk försäljning under perioden 2019–2023 finns bland annat Burlöv, Svedala, Älvdalen, Bollnäs och Upplands Väsby. I Appendix presenteras utförliga topplistor över i vilka kommuner som dagligvaruhandeln haft starkast försäljningstillväxt.
Dagligvarubutikerna bidrar till att hålla hela Sverige levande. Men många kommuners tillämpning av plan- och bygglagen försvårar etablering av nya butiker. Det begränsar tillgången till dagligvaror och hämmar den lokala konkurrensen. Att var tredje kommun endast har en eller två etablerade dagligvaruaktörer visar på behovet av att röja olika etableringshinder. Det kan ge fler valmöjligheter för konsumenter, stärka lokala jobb och bidra till en mer tillgänglig handel. En välfungerande lokal konkurrens är viktigt för alla konsumenter. Att skapa bättre förutsättningar för etablering av nya butiker är därför ett effektivt sätt att stärka konkurrensen utan att behöva ingripa i fungerande affärsmodeller eller befintliga strukturer.
- Genom att underlätta för etablering av dagligvarubutiker kan regeringen och kommuner bidra till att stärka konkurrensen på marknadsmässiga grunder. Det främjar även den lokala ekonomiska utvecklingen. Förutsättningarna för dagligvaruhandeln varierar kraftigt runtom i landet, vilket också återspeglas i försäljningstillväxten i Sveriges 290 kommuner. I de kommuner där dagligvaruhandeln vuxit mest har tillväxten ofta varit kopplad till att nya butiker har etablerats – ett tydligt bevis på vikten av att möjliggöra nya etableringar, avslutar Karin Brynell.
För ytterligare frågor kontakta;
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070-840 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 202510.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.
FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln19.9.2025 09:59:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum