NU-sjukvården

Sök vård på rätt ställe – för din egen skull

Dela

Sjuksköterskan Max Thörnblad från ambulansen gör succé på sociala medier, när NU-sjukvården sprider budskapet om att söka vård på rätt ställe.
– Handlar det om liv och död är akuten alltid rätt vårdnivå, i andra fall är det bra om patienterna först frågar 1177, säger Anders Kullbratt, biträdande sjukhusdirektör.

Kombinationsbild av akuten och Max Thörnblad
Sjuksköterskan Max Thörnblad spelar huvudrollen i NU-sjukvårdens filmer om att söka vård på rätt ställe. Han hoppas att budskapet går fram så att han och kollegorna på ambulansen och akuten kan fokusera på de mest sjuka patienterna

Det är populärt att besöka Bohusläns öar och kuster, men också Dalslands skogar och Vänerns stränder. Varje sommar utökas NU-sjukvårdens närområde med cirka 150 000 turister och sommargäster, det är lika många som ytterligare ett Uddevalla, ett Trollhättan och ett Vänersborg.

NU-sjukvårdens akutmottagning är en av landets största. Hit söker varje dygn cirka 180-200 patienter. När trycket brukar lätta på andra akutmottagningar under sommaren är situationen för akutmottagningen på NÄL i Trollhättan den motsatta.

– För att försöka minska väntetiderna för patienterna går vi ut med budskapet att söka vård på rätt ställe, säger Anders Kullbratt, biträdande sjukhusdirektör, med bakgrund som sjuksköterska i ambulans och på akutmottagning.

–  Vi ser att ungefär en tredjedel av de som kommer till akutmottagningen i stället skulle kunnat få den vård de behöver på en vårdcentral eller en jourcentral.

Applåder till Max i ambulansen

I årets kampanj på sociala medier har NU-sjukvården tagit hjälp av Max Thörnblad, som till vardags arbetar som sjuksköterska i ambulansen, Trestad Väst. I korta filmer, med en humoristisk knorr och glimten i ögat, illustrerar han mindre allvarliga tillbud och deras konsekvenser. Med ett quiz sker sedan guidning till rätt vårdnivå.

Se alla filmer

– Filmerna med Max har fått stor uppskattning på sociala medier, säger Anders Kullbratt. Det är svårt att mäta den konkreta effekten av hur kampanjen påverkar antalet patienter på akuten, det styrs av så många olika faktorer, som eventuella trafikolyckor.

– Men jag tycker mig se en större förståelse i sociala medier för hur viktigt det är, inte minst för patienternas egen skull, att söka vård på rätt nivå. Dessutom vet vi inte hur högt söktrycket på akuten skulle ha varit om vi inte hade gjort detta.

Fler kampanjer inom VGR

Även Västra Götalandsregionen, VGR går ut med budskapet om att söka vård på rätt ställe i sociala medier. Kungälvs sjukhus, som också ligger i ett turistområde, med Marstrand och Tjörn, kör en egen kampanj, likaså Skaraborgs sjukhus. Både Närhälsan, som driver VGR:s vårdcentraler, och sjukhusen lyfter fram vikten av egenvård och att ta hjälp av 1177, både på webben och via telefon.

I diskussionen används ibland uttrycket att patienter söker vård på akutmottagningen i onödan. Det vänder sig Anders Kullbratt emot:

– Patienter söker aldrig vård i onödan, säger han. Patienten upplever ett behov, utifrån smärta, oro, ångest eller något annat. Diskussionen måste alltid handla om vilken vårdnivå som är den rätta, utifrån varje unika individs behov.

1177 i stället för Google

Ibland kan att söka vård på rätt ställe också innebära att inte söka vård alls.

– Jag brukar säga att man inte ska googla, utan ”1177:a”, alltså gå in på sajten 1177. Den är skapad av oss som arbetar inom hälso- och sjukvården, och ger råd om hur du kan använda egenvård, och på vilken nivå du ska söka vård, när det behövs.

Via 1177 på telefon går det dessutom att få personlig rådgivning, dygnet runt.

– Det kan vara en viss väntetid att komma fram till sjuksköterskorna som svarar på 1177, så jag har hört flera som säger att då kan de lika gärna åka till akuten direkt.

När akuten är rätt – och när den inte är det

– När det handlar om liv och död, som vid en akut hjärtinfarkt, stroke eller efter en trafikolycka, är akuten alltid rätt vårdnivå. Då undersöks du av läkare inom bara några minuter efter ankomst.

– Sedan finns det tillstånd där det är bra att få en läkarbedömning, så snart som möjligt, exempelvis vid misstanke om benbrott. Då kan akuten också vara rätt vårdnivå. Dessa patienter kan dock få vänta längre, eftersom det inte handlar om livshotande tillstånd.

Allra längst blir väntan när akutmottagningen inte är rätt vårdnivå.

– Då kan de patienterna bli hänvisade till vårdcentral eller jourcentral, men de kan också välja att bli kvar på akuten, med den väntetid det innebär.

Tålamod prövas i 24-timmarssamhället

Att patienterna räknar med att få vård snabbt på akutmottagningen är inte ett nytt fenomen. Det känner Anders Kullbratt igen från sin tid som sjuksköterska. Men han upplever en generell ökad otålighet och irritation när den här förväntan inte kan infrias.

– Vi lever numera i det som brukar kallas 24-timmarssamhället, säger han. Det gör att de flesta i dag är mer ovana vid att behöva vänta, och det handlar inte bara om de yngre, utan lika mycket om oss som är medelålders. 

Ingen rak turordning på akuten

När patienterna kommer in genom entrén till akutmottagningen får de ta en nummerlapp för att anmäla sig i receptionen. Sedan upphör turordningen.

Grunden för prioriteringen på en akutmottagning är att de patienter som är mest akut sjuka går före alla andra. Det gäller oavsett hur patienterna kommer till akutmottagningen, med egen transport eller med ambulans, eller om de blivit remitterade från sin vårdcentral eller annan vårdgivare.

Det finns alltså ingen rak turordning på akutmottagningen och ingen regel som säger att den som åker ambulans automatiskt går före andra patienter.

Information till patienterna

För att informera om hur arbetet med prioriteringen går till på akutmottagningen, och att det ibland kan bli väntan, sitter en informationsskärm på väggen i både det yttre och inre väntrummet på NÄL. Dessutom finns en skylt utanför entrén som varnar när väntetiderna kan bli längre.

Däremot går det generellt inte att ge information om hur lång väntetiden kan bli. Det kan också upplevas som frustrerande för patienter och deras närstående som väntar.

– Det är svårt att ge löpande information om något som ständigt kan förändras, som på en akutmottagning, säger Anders Kullbratt. Det kan vara relativt lugnt och plötsligt inträffar flera svåra trafikolyckor samtidigt. En patient som verkade vara stabil i sina värden kan snabbt försämras och måste prioriteras tidigare.

Kontakter

NU-sjukvårdens presstjänstHelgfria vardagar kl. 8.00-16.30. Övriga tider kan NU-sjukvårdens TiB, Tjänsteman i beredskap, sökas via växeln för olycksfallsinformation.

Tel:010-435 65 01nu.presstjanst@vgregion.se

Bilder

Kombinationsbild av akuten och Max Thörnblad
Sjuksköterskan Max Thörnblad spelar huvudrollen i NU-sjukvårdens filmer om att söka vård på rätt ställe. Han hoppas att budskapet går fram så att han och kollegorna på ambulansen och akuten kan fokusera på de mest sjuka patienterna
Ladda ned bild
Patienter och anhöriga informeras om att väntetiderna på akutmottagningen på NÄL kan bli långa med skylt vid entrén. Inne i väntrummen finns informationsskärm på väggen som beskriver arbetet på akuten.
Patienter och anhöriga informeras om att väntetiderna på akutmottagningen på NÄL kan bli långa med skylt vid entrén. Inne i väntrummen finns informationsskärm på väggen som beskriver arbetet på akuten.
Ladda ned bild
NU-sjukvårdens akutmottagning är en av landets största. Hit söker varje dygn cirka 180-200 patienter. När trycket brukar lätta på andra akutmottagningar under sommaren är situationen för akutmottagningen på NÄL i Trollhättan den motsatta.
NU-sjukvårdens akutmottagning är en av landets största. Hit söker varje dygn cirka 180-200 patienter. När trycket brukar lätta på andra akutmottagningar under sommaren är situationen för akutmottagningen på NÄL i Trollhättan den motsatta.
Ladda ned bild

Länkar

Om NU-sjukvården

NU-sjukvården är ett Sveriges största länssjukhus. Sjukhuset ingår i Västra Götalandsregionen, och består av NÄL, Norra Älvsborgs Länssjukhus, i Trollhättan och Uddevalla sjukhus. NU-sjukvården erbjuder också vård på Brinkåsens vuxenpsykiatriska anläggning i Vänersborg och ett stort antal specialistmottagningar i närområdet. Både avseende geografisk yta och invånarantal motsvarar NU-sjukvården storlekmässigt andra regioner. Här bor cirka 290 000 personer.

Följ NU-sjukvården

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från NU-sjukvården

Kvalitetsdagen 2025 i ny utformning: Grattis till vinnarna – och patienterna!28.11.2025 16:51:02 CET | Pressmeddelande

Små barn med språkstörning får snabbare och mer effektiv hjälp. Yrselpatienter kan slippa onödiga undersökningar och få korrekt diagnos tidigare. Och vid glaukom vet ögonläkare nu vilken laserbehandling som kan ge bäst och längst effekt. Det är den skillnad som vinnarna på Kvalitetsdagen 2025 gör för NU-sjukvårdens patienter – och deras arbetssätt sprids nu till andra vårdaktörer.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye