Sök vård på rätt ställe – för din egen skull
Sjuksköterskan Max Thörnblad från ambulansen gör succé på sociala medier, när NU-sjukvården sprider budskapet om att söka vård på rätt ställe.
– Handlar det om liv och död är akuten alltid rätt vårdnivå, i andra fall är det bra om patienterna först frågar 1177, säger Anders Kullbratt, biträdande sjukhusdirektör.

Det är populärt att besöka Bohusläns öar och kuster, men också Dalslands skogar och Vänerns stränder. Varje sommar utökas NU-sjukvårdens närområde med cirka 150 000 turister och sommargäster, det är lika många som ytterligare ett Uddevalla, ett Trollhättan och ett Vänersborg.
NU-sjukvårdens akutmottagning är en av landets största. Hit söker varje dygn cirka 180-200 patienter. När trycket brukar lätta på andra akutmottagningar under sommaren är situationen för akutmottagningen på NÄL i Trollhättan den motsatta.
– För att försöka minska väntetiderna för patienterna går vi ut med budskapet att söka vård på rätt ställe, säger Anders Kullbratt, biträdande sjukhusdirektör, med bakgrund som sjuksköterska i ambulans och på akutmottagning.
– Vi ser att ungefär en tredjedel av de som kommer till akutmottagningen i stället skulle kunnat få den vård de behöver på en vårdcentral eller en jourcentral.
Applåder till Max i ambulansen
I årets kampanj på sociala medier har NU-sjukvården tagit hjälp av Max Thörnblad, som till vardags arbetar som sjuksköterska i ambulansen, Trestad Väst. I korta filmer, med en humoristisk knorr och glimten i ögat, illustrerar han mindre allvarliga tillbud och deras konsekvenser. Med ett quiz sker sedan guidning till rätt vårdnivå.
– Filmerna med Max har fått stor uppskattning på sociala medier, säger Anders Kullbratt. Det är svårt att mäta den konkreta effekten av hur kampanjen påverkar antalet patienter på akuten, det styrs av så många olika faktorer, som eventuella trafikolyckor.
– Men jag tycker mig se en större förståelse i sociala medier för hur viktigt det är, inte minst för patienternas egen skull, att söka vård på rätt nivå. Dessutom vet vi inte hur högt söktrycket på akuten skulle ha varit om vi inte hade gjort detta.
Fler kampanjer inom VGR
Även Västra Götalandsregionen, VGR går ut med budskapet om att söka vård på rätt ställe i sociala medier. Kungälvs sjukhus, som också ligger i ett turistområde, med Marstrand och Tjörn, kör en egen kampanj, likaså Skaraborgs sjukhus. Både Närhälsan, som driver VGR:s vårdcentraler, och sjukhusen lyfter fram vikten av egenvård och att ta hjälp av 1177, både på webben och via telefon.
I diskussionen används ibland uttrycket att patienter söker vård på akutmottagningen i onödan. Det vänder sig Anders Kullbratt emot:
– Patienter söker aldrig vård i onödan, säger han. Patienten upplever ett behov, utifrån smärta, oro, ångest eller något annat. Diskussionen måste alltid handla om vilken vårdnivå som är den rätta, utifrån varje unika individs behov.
1177 i stället för Google
Ibland kan att söka vård på rätt ställe också innebära att inte söka vård alls.
– Jag brukar säga att man inte ska googla, utan ”1177:a”, alltså gå in på sajten 1177. Den är skapad av oss som arbetar inom hälso- och sjukvården, och ger råd om hur du kan använda egenvård, och på vilken nivå du ska söka vård, när det behövs.
Via 1177 på telefon går det dessutom att få personlig rådgivning, dygnet runt.
– Det kan vara en viss väntetid att komma fram till sjuksköterskorna som svarar på 1177, så jag har hört flera som säger att då kan de lika gärna åka till akuten direkt.
När akuten är rätt – och när den inte är det
– När det handlar om liv och död, som vid en akut hjärtinfarkt, stroke eller efter en trafikolycka, är akuten alltid rätt vårdnivå. Då undersöks du av läkare inom bara några minuter efter ankomst.
– Sedan finns det tillstånd där det är bra att få en läkarbedömning, så snart som möjligt, exempelvis vid misstanke om benbrott. Då kan akuten också vara rätt vårdnivå. Dessa patienter kan dock få vänta längre, eftersom det inte handlar om livshotande tillstånd.
Allra längst blir väntan när akutmottagningen inte är rätt vårdnivå.
– Då kan de patienterna bli hänvisade till vårdcentral eller jourcentral, men de kan också välja att bli kvar på akuten, med den väntetid det innebär.
Tålamod prövas i 24-timmarssamhället
Att patienterna räknar med att få vård snabbt på akutmottagningen är inte ett nytt fenomen. Det känner Anders Kullbratt igen från sin tid som sjuksköterska. Men han upplever en generell ökad otålighet och irritation när den här förväntan inte kan infrias.
– Vi lever numera i det som brukar kallas 24-timmarssamhället, säger han. Det gör att de flesta i dag är mer ovana vid att behöva vänta, och det handlar inte bara om de yngre, utan lika mycket om oss som är medelålders.
Ingen rak turordning på akuten
När patienterna kommer in genom entrén till akutmottagningen får de ta en nummerlapp för att anmäla sig i receptionen. Sedan upphör turordningen.
Grunden för prioriteringen på en akutmottagning är att de patienter som är mest akut sjuka går före alla andra. Det gäller oavsett hur patienterna kommer till akutmottagningen, med egen transport eller med ambulans, eller om de blivit remitterade från sin vårdcentral eller annan vårdgivare.
Det finns alltså ingen rak turordning på akutmottagningen och ingen regel som säger att den som åker ambulans automatiskt går före andra patienter.
Information till patienterna
För att informera om hur arbetet med prioriteringen går till på akutmottagningen, och att det ibland kan bli väntan, sitter en informationsskärm på väggen i både det yttre och inre väntrummet på NÄL. Dessutom finns en skylt utanför entrén som varnar när väntetiderna kan bli längre.
Däremot går det generellt inte att ge information om hur lång väntetiden kan bli. Det kan också upplevas som frustrerande för patienter och deras närstående som väntar.
– Det är svårt att ge löpande information om något som ständigt kan förändras, som på en akutmottagning, säger Anders Kullbratt. Det kan vara relativt lugnt och plötsligt inträffar flera svåra trafikolyckor samtidigt. En patient som verkade vara stabil i sina värden kan snabbt försämras och måste prioriteras tidigare.
Kontakter
NU-sjukvårdens presstjänstHelgfria vardagar kl. 8.00-16.30. Övriga tider kan NU-sjukvårdens TiB, Tjänsteman i beredskap, sökas via växeln för olycksfallsinformation.
Tel:010-435 65 01nu.presstjanst@vgregion.seBilder



Länkar
Om NU-sjukvården
NU-sjukvården är ett Sveriges största länssjukhus. Sjukhuset ingår i Västra Götalandsregionen, och består av NÄL, Norra Älvsborgs Länssjukhus, i Trollhättan och Uddevalla sjukhus. NU-sjukvården erbjuder också vård på Brinkåsens vuxenpsykiatriska anläggning i Vänersborg och ett stort antal specialistmottagningar i närområdet. Både avseende geografisk yta och invånarantal motsvarar NU-sjukvården storlekmässigt andra regioner. Här bor cirka 290 000 personer.
Följ NU-sjukvården
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NU-sjukvården
Kvalitetsdagen 2025 i ny utformning: Grattis till vinnarna – och patienterna!28.11.2025 16:51:02 CET | Pressmeddelande
Små barn med språkstörning får snabbare och mer effektiv hjälp. Yrselpatienter kan slippa onödiga undersökningar och få korrekt diagnos tidigare. Och vid glaukom vet ögonläkare nu vilken laserbehandling som kan ge bäst och längst effekt. Det är den skillnad som vinnarna på Kvalitetsdagen 2025 gör för NU-sjukvårdens patienter – och deras arbetssätt sprids nu till andra vårdaktörer.
NU-sjukvårdens styrelse 26 november: Förvaltningsplan och detaljbudget 202626.11.2025 16:07:00 CET | Pressmeddelande
Vid årets sista sammanträde godkände styrelsen sjukhusets förvaltningsplan och detaljbudget för 2026. Beslutet sätter ramarna för hur NU-sjukvården ska möta ett fortsatt högt vårdbehov, samtidigt som verksamheten ska stärka tillgängligheten ytterligare och nå en ekonomi i balans.
Orange Day uppmärksammas i NU-sjukvården25.11.2025 13:31:16 CET | Pressmeddelande
I dag den 25 november uppmärksammas Orange Day, FN:s internationella dag för att stoppa våld mot kvinnor. Under det senaste året har våldet ökat, och var tredje kvinna i världen utsätts för våld i nära relation.
Ungdomsrådet ger sjukhuset nya perspektiv20.11.2025 08:17:36 CET | Pressmeddelande
Sedan i våras har NU-sjukvården ett ungdomsråd bestående av tio engagerade ungdomar mellan 13 och 18 år, alla med erfarenhet av sjukhusvård. Rådet träffas för att diskutera vad som fungerar bra och vad som kan bli bättre på sjukhuset.
Donationsveckan: Sex organdonatorer gav femton människor en ny chans4.11.2025 17:18:13 CET | Pressmeddelande
För både anhöriga och vårdpersonal kan organdonation bli en ljuspunkt när livet inte längre går att rädda. Under Donationsveckan lyfter NU-sjukvårdens donationsansvariga berättelserna bakom beslutet att donera – och varför det är så viktigt att ta ställning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum