A Non Smoking Generation

Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker

Dela

Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, bland Sveriges befolkning anser att skatten på vitt snus borde höjas. Stödet för höjd nikotinskatt är starkt trots att allmänhetens kunskap om nikotinets hälsorisker är låg. Endast en av tio vuxna vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.

En ny Novusundersökning, gjord på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar att en stor del av Sveriges befolkning saknar kunskap om flera av de vetenskapligt belagda hälsoriskerna som är förknippade med nikotinanvändning. Bara 11 procent av den vuxna allmänheten i 18–79 års ålder känner till att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa, nio procent vet att det ökar risken för typ 2-diabetes, och endast sju procent vet att det kan ge inlärningssvårigheter.  

Trots den låga kunskapen om nikotinets hälsoeffekter visar undersökningen att det finns en stark opinion för en skattehöjning på det vita snuset. Sju av tio vuxna, och sex av tio unga i 14–18 års ålder, anser att skatten på det vita snuset borde höjas. I dagsläget är det vita snuset helt undantaget från tobaksskatt och beskattas med cirka två kronor per dosa, i jämförelse med det bruna snuset som beskattas med cirka 10 kronor per dosa. 

- Kraftfulla skattehöjningar på samtliga tobaks- och nikotinprodukter är avgörande för att minska tillgången bland priskänsliga ungdomar. Skatteintäkterna skulle även kunna finansiera en omfattande informationsinsats som är nödvändig för att höja allmänhetens kunskap om nikotinets alla hälsorisker, säger Helen Stjerna.  

Sedan 2022 är det 18-årsgräns på ”tobaksfria” nikotinprodukter, men trots det visar den nya undersökningen också att tillgången till nikotinprodukter fortsätter att öka bland svenska ungdomar. Fler än sju av tio unga uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter. Dessutom har andelen unga som uppger att föräldrar köper ut dessa produkter till sina barn ökat markant sedan 2024, från 28 procent till 35 procent. 

- Att föräldrar köper ut vitt snus till sina barn kan bara förklaras av bristande kunskap. Om fler föräldrar kände till hur skadligt nikotin är för den unga hjärnan och den psykiska hälsan skulle fler göra betydligt mer för att skydda sina barn från alla former av nikotinprodukter, säger Helen Stjerna. 

För mer information om undersökningen, vänligen kontakta: 

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation:

helen@nonsmoking.se

073-339 36 44 

Om undersökningen 

Denna undersökning har genomförts av Novus på uppdrag av A Non Smoking Generation för att undersöka allmänhetens inställning till tobak. Den första mätningen genomfördes 2016 och har sedan dess följts upp årligen. Målgruppen var den svenska allmänheten i åldrarna 14–79 år. Totalt genomfördes 1 349 webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 30 april – 15 maj 2025, varav 1027 gjordes i målgruppen 18–79 år och 322 gjordes i målgruppen 14–18 år. 

Nyckelord

Kontakter

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

Kändisar tar ställning emot tobaksindustrins oetiska strategier3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Allt fler unga uppger att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier, och en stor andel tror att detta kan vara en anledning till att testa. Inför Tobaksfria dagen den 31 maj 2025 tog ett 20-tal kända profiler, däribland Sanna Nielsen, Tomas Kaya, Parul Sharma, och Iza och Elle, ställning tillsammans med A Non Smoking Generation för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrins alla skadliga produkter och oetiska strategier.

Årets Margaretha Haglund Award går till Edit Künstlicher21.5.2025 08:54:42 CEST | Pressmeddelande

Många av oss minns rökfyllda arbetsplatser, restauranger, bilar, tåg och andra offentliga platser. Men att Sverige idag till stora delar är helt rökfritt är knappast snusets eller tobaksindustrins förtjänst. Tack vare eldsjälar som Margaretha Haglund och hennes livsverk har allt fler rökfria miljöer, förbud mot marknadsföring och höjda tobaksskatter bidragit till att allt färre röker.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye