4 av 10 storstadsbor kan tänka sig att flytta till Norrbotten eller Västerbotten för nytt jobb

Industrins stora omvandling i norra Sverige är snabb och arbetsmarknaden skriker efter kompetent arbetskraft. Många industritäta städer räknar med att växa kraftigt. I en ny undersökning från WSP framgår det att 38 procent av svenskarna som bor i Stockholm, Göteborg och Malmö kan tänka sig att flytta till Norrbotten och Västerbottens län för ett jobb inom de kommande åren.

– Det är positivt att det finns en medvetenhet hos fler att det händer mycket spännande i norra Sverige. Att 38 procent av storstadsborna är beredda att flytta norrut är positivt, men trots detta går ekvationen inte ihop. Den befolkning som man i regionen hoppas på ska flytta in finns inte i närområdet och kanske inte ens i Sverige. Jag tror att vi kommer behöva någon typ av ekonomiskt incitament för att få till detta. Och därtill behöver regionen kunna införliva människors förhoppningar och önskan om att bo grönt och marknära. Det byggs för få villor och radhus i Sverige i jämförelse med efterfrågan, det gäller även de norra länen, säger Linda Lövgren som är bostadsanalytiker på WSP.

Det är just önskan om en bättre bostad som är det absolut främsta kriteriet för att vilja flytta. Det gäller alla åldersgrupper och oavsett var i Sverige de bor idag. Näst efter bättre bostad rankas goda allmänna kommunikationer och närhet till skog/vildmark.

När SCB i veckan släppte ny statistik från syns att befolkningen under 2021 växte i sju av tio kommuner. Skellefteå är den kommun som haft näst högst befolkningsökning i Västerbotten och Norrbotten, där den största delen av befolkningsökningen består av invandring. Övriga kommuner som har industriella satsningar: Boden, Luleå och Gällivare har inte ökat lika mycket. Gällivare har till och med en minskande befolkning.

– Positivt nog ser vi att Skellefteås befolkning ökade rejält förra året. Det kan vara ett tecken på att expansionen tar fart. Nu hoppas vi bara på att den befolkningen som flyttar in även väljer att bo kvar långsiktigt i kommunen. För det krävs förutom en lösning på bostadssituationen, kraftiga satsningar på skola, förskola och annan samhällsservice.

Siffror i urval

35% av svenskarna kan tänka sig att flytta till norra Sverige för ett arbete, men 38 procent av storstadsborna.

45% av svenskarna kan tänka sig att flytta till annan ort om deras kompetens verkligen behövs för att framtidssäkra Sverige

44% av svenskarna kan tänka sig att flytta till annan ort för att få ett mer intressant arbete

De tre viktigaste kriterierna som behöver uppfyllas för att svenskar skulle vilja flytta för ett nytt arbete

1. Bättre bostad än jag har idag 44 %