4-nationsturneringen i Nässjö ställs in - pandemiläget orsaken

Den internationella 4-nationsturneringen för herrar, som skulle ha spelats 21-23 januari i Nässjö, ställs in på grund av det rådande pandemiläget.

I 4-nationsturneringen för herrar den 21–23 januari i Nässjö väntades lag från Sverige, Finland, Ryssland och Norge att göra upp. På grund av det rådande pandemiläget och Folkhälsomyndighetens restriktioner har Svenska Bandyförbundet meddelat att Sverige inte kommer att stå som värd för turneringen.

– Det är med tungt hjärta som Svenska Bandyförbundet har fattat beslut om att inte genomföra 4-nationsturneringen. Utifrån de restriktioner som gäller nu och den snabba smittspridning som pågår, så har vi inget annat val, säger Svenska Bandyförbundets generalsekreterare Pär Gustafsson.

Viktigt med landslagsverksamhet

Att, i pandemins spår få igång, samt under normala förhållanden bedriva kontinuerlig landslagsverksamhet på högsta nivå, är ett av Svenska Bandyförbundets prioriterade områden. Betydelsen för bandys tillväxt och att fostra elitspelare bygger på ett högkvalitativt arbete med landslagsverksamhet i samverkan med andra internationella förbund samt FIB.

Därför är det viktigt att så långt det är möjligt försöka skapa förutsättningar för internationellt spel även under pandemin, menar Svenska Bandyförbundets generalsekreterare Pär Gustafsson.

– Det är högsta prioritet för Svenska Bandyförbundet att värna och företräda svensk bandy internationellt med spel i mästerskap och internationella turneringar, både på hemmaplan och utomlands. Men, som läget är nu, så måste förbundet värna spelarnas säkerhet i första hand och göra det vi kan för att förhindra smittspridningen av covid-19. Målet är självklart att på sikt komma igång med landslagsverksamheten så som den är tänkt och där Sverige har en världsledande position, avslutar Pär Gustafsson.

Vid all annan användning ska fotografen kontaktas.
När bilderna publiceras uppge alltid:  Foto: Kent Eng / Svenska Bandyförbundet
Pressbilderna får användas i journalistiska sammanhang som rör Svenska Bandyförbundet. Vid all annan användning ska fotografen kontaktas. När bilderna publiceras uppge alltid: Foto: Kent Eng / Svenska Bandyförbundet