400 kvadratmeter modelljärnväg genom historiskt Sverige gästar Skansen

Den 1-2 oktober är Sveriges mest fascinerande modelljärnvägsbygge tillbaka på Skansen. Parken gästas av föreningen för modelljärnvägar i moduler, Mälarmodulmöte, som bygger upp 400 kvadratmeter modelljärnväg föreställandes en sommardag i Sverige 1967. Gästerna kommer kunna kliva in i en miniatyrvärld full av nostalgi, spännande teknik och detaljrikedom.

Modelljärnväg på Skansen. Foto: Skansen/Jonathan Lundkvist

Tiden är sommaren 1967, ett par månader innan omläggningen till högertrafik. Tågen susar fram i ett somrigt Sverige i miniatyr – genom små orter, ängar och landskap med hus, skyltar, fordon och detaljer. Modelljärnvägsmakarna Mälarmodulmöte står bakom projektet att sätta upp en gigantisk modelljärnväg på Galejans dansbana på Skansen. Den är i skala 1:87 och består av många delar, konstruerade av olika byggare, som sätts ihop på plats. Totalt blir det över 400 kvadratmeter modelljärnväg som byggs upp.
– Det blir en helg med mycket spännande att bjuda på. Vi hoppas få fler att upptäcka den härliga gemenskapen i modellbygge, och hur enkelt det faktiskt är att bygga själv, säger Anders Östvall, ordförande för Mälarmodulmöte.

Bland modellbyggarna återfinns bland andra tecknaren, regissören och animatören Jan Gissberg. Han är mest känd för sina filmer om Pelle Svanslös, Kalle Strop och Grodan Boll och serierna 91:an Karlsson och Lilla Fridolf. Hans modellandskap är i världsklassklass och med en otrolig detaljrikedom. På plats kommer gäster också kunna möta andra kunniga modellbyggare, testa att bygga egna modeller och måla figurer samt lyssna på föredrag om lokets historia med Lars Olov "LOK" Karlsson, författare och tidigare chef för Järnvägsmuseet.

– Senast Skansen gästades av Mälarmodulmöte 2019 blev responsen från våra gäster enormt positiv. Modelljärnvägsbygge engagerar och är lika spännande för järnvägsintresserade som för nyfikna som bara råkar gå förbi. Nu ser vi fram emot en fullspäckad helg, som går som på räls, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Modelljärnväg på Skansen, 1-2 oktober, kl 10:00-16:00

• Pröva på att bygga modeller och måla figurer för barn med Hobbypress.
  • Järnvägshistoriskt föredrag om lokets historia med Lars Olov "LOK" Karlsson, författare och tidigare chef för Järnvägsmuseet.

• MMM, Mälarmodulmöte visar en 400 kvm stor modelljärnväg i skala 1:87 föreställandes en sommardag i Sverige 1967.

• Visning av Olle Frykmos modelljärnväg i skala 1:160 föreställandes ett Bergslagen i miniatyr.

• Modellbygge med Sture Bylén och Göran Tholin.

• Anders Boström från Möllehems Gårdsproduktion (MGP) demonstrerar digital teknik för modelljärnväg.

• Försäljning av böcker och tidningar med Hobbypress.

Modelljärnväg på Skansen. Foto: Skansen/Jonathan Lundkvist

Stiftelsen Skansens vd John Brattmyhr väljer att sluta sin tjänst under 202328.9.2022 15:12:21 CEST | Pressmeddelande

Den 1a oktober i år har Stiftelsen Skansens vd John Brattmyhr varit verksam på Skansen i 17 år. Han har tillsammans med alla medarbetare stärkt Skansen som en av Sveriges mest populära besöksmål, navigerat genom upp och nedgångar, pandemi, gästrekord och utveckling av Skansen som en attraktiv plats att besöka. Nu väljer John att avsluta sin tjänst på Skansen med siktet inställt på att vara fortsatt aktiv med intressanta styrelseuppdrag.

Stiftelsen Skansen öppnar 90-konto – ”en kvalitetsstämpel för utökat insamlingsarbete”31.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Skansen ansökte i början av året om ett 90-konto vilket nu har beviljats av Svensk Insamlingskontroll. Initiativet är delvis en följd av den ekonomiska kris som Skansen upplevde under pandemin. Att inneha ett 90-konto utgör en väl ansedd och etablerad kvalitetsstämpel för allt insamlingsarbete som bedrivs inom stiftelser, ideella föreningar och andra organisationer.