Mälardalstrafik

13 nya tåg för framtidens regionaltågstrafik i Stockholm-Mälarregionen

Dela

AB Transitio har, på uppdrag av Mälardalstrafiks sex ägarregioner, slutit avtal med Stadler om anskaffning av 13 nya dubbeldäckartåg av modellen Dosto ER1. För att säkerställa tillgången på tåg i verksamheten och kunna erbjuda en tillförlitlig och attraktiv regionaltågstrafik i Stockholm-Mälardalen även i framtiden, krävs ett tillskott i fordonsflottan.

Ett blåvitt tåg som åker över en akveduktliknande bro med vatten under.
13 nya dubbeldäckare som ska trafikera Mälartågs linjer har beställts och levereras om tre år, 2028. Niklas Björling

Över 12 miljoner människor reser varje år med Mälartåg, till arbete och studier och till nära och kära. Sedan 2016 har trafikutbudet i Mälartågssystemet fördubblats, mätt i tågkilometer. Denna historiska satsning på regionaltågstrafik har haft stor betydelse för invånare, näringsliv och samhällsutveckling i hela Stockholm-Mälardalen. För att möta framtidens behov och fortsatt kunna utveckla trafiken krävs fler tåg i systemet.

– Mälartåg knyter ihop Stockholm-Mälarregionen och ökar möjligheten att arbeta och bo där man vill. För att kunna fortsätta erbjuda stabil och pålitlig trafik investerar regionerna bakom Mälardalstrafik nu i nya tåg. De behövs för en pålitlig trafik för dagens resenärer, men ger också utrymme till fortsatt utveckling med utökad trafik. Det gör att ännu fler kommer kunna resa hållbart och kollektivt i framtiden, säger Anton Fendert, styrelseordförande för Mälardalstrafik och trafikregionråd (MP), Region Stockholm.

Behovet av ytterligare tåg har blivit än mer påtagligt under det senaste året, i och med att Mälardalstrafik utökade regionaltågstrafiken mellan Stockholm och Uppsala från och med slutet av 2024. Utökningen har gått bra, men har inneburit minskade marginaler i den befintliga fordonsflottan.

- Investeringen är viktig ur flera perspektiv. Detta ökar fordonsflottans robusthet, gör att vi kan hantera planerat underhåll bättre och säkrar trafiken när oväntade händelser inträffar. Men det är också en investering som möjliggör fortsatt tillväxt, arbetspendling och kompetensförsörjning i Stockholm-Mälarregionen både de närmaste åren och längre fram i tiden, säger Jenny Landernäs, förste vice styrelseordförande för Mälardalstrafik och regionråd (M), Region Västmanland.

Att investera i nya tåg är ett långsiktigt åtagande, då tågens tekniska livslängd är minst 30 år. Beslutet att utöka fordonsflottan är därmed en strategiskt viktig insats för att trygga framtidens resmöjligheter i hela Stockholm-Mälardalen.


– Som ett resultat av ett grundligt arbete och god samverkan har AB Transitio nu kunnat upphandla och sluta avtal med Stadler om anskaffning av ytterligare 13 tåg. Det här är en gemensam satsning för att stärka den viktiga regionaltågstrafiken inför framtiden och fortsätta göra det bättre för resenärerna, näringsliv och samhället i stort, säger Monica Johansson, andre vice styrelseordförande för Mälardalstrafik och regionråd i opposition (S), Region Sörmland.

De nya tågen är av modell Dosto ER1. Enligt nuvarande plan kommer de att levereras från och med våren 2028 och kan tidigast tas i trafik under 2028–2029.

Om fordonsflottan

Mälardalstrafiks fordonsflotta, som trafikerar de fem Mälartågslinjerna, består i dag av 62 tåg: 53 dubbeldäckare av modellen Dosto ER1, varav de första togs i bruk 2019, samt nio tåg av modellen Regina.

Om Mälardalstrafik

Mälardalstrafik ägs gemensamt av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland. Uppdraget är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälardalsregion.

För ytterligare information kontakta:

Presskontakt till Anton Fendert, trafikregionråd (MP), Region Stockholm och styrelseordförande för Mälardalstrafik, är Yasmin Acosta Romero, yasmin.acosta.romero@mp.se , tfn 070-737 65 48

Jenny Landernäs, regionråd (M), Region Västmanland och förste vice ordförande för Mälardalstrafik, jenny.landernas@regionvastmanland.se, tfn 076-511 61 27

Monica Johansson, regionråd i opposition (S), Region Sörmland och andre vice ordförande för Mälardalstrafik monica.johansson@regionsormland.se, tfn 072-219 88 91

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ett blåvitt tåg som åker över en akveduktliknande bro med vatten under.
13 nya dubbeldäckare som ska trafikera Mälartågs linjer har beställts och levereras om tre år, 2028.
Niklas Björling
Ladda ned bild
Politiker Anton Fendert i kostym vid övergångsställe
Anton Fendert, styrelseordförande Mälardalstrafik.
Ladda ned bild
Porträtt Kvinna med kort grått hår som bär märka kläder och gul sjal.
Monica Johansson, andre vice styrelseordförande Mälardalstrafik.
Ladda ned bild
Porträtt på kvinna framför ett blått Mälartåg.
Jenny Landernäs, förste vice styrelseordförande Mälardalstrafik.
Ladda ned bild

Mälardalstrafiks uppdrag är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälarregion. Vi ansvarar för Mälartåg som trafikerar fem regionalltågsinjer i Mälardalen och periodbiljetten Movingo. Bakom Mälardalstrafik står regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.

Följ Mälardalstrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mälardalstrafik

Fler avgångar med Mälartåg – ny tidtabell från 14 december7.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Från och med den 14 december 2025 gäller den nya tidtabellen för Mälartåg (T26). Det innebär flera förbättringar för resenärerna i Stockholm–Mälardalen, särskilt på sträckan Eskilstuna–Västerås–Sala. Där blir det fler avgångar på lördagar och söndagar som ger timmestrafik, samt fler avgångar på vardagar som gör att fler tåg kör hela vägen från Eskilstuna till Uppsala utan byte.

Fler avgångar med Mälartåg i Sörmland7.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Från och med den 14 december 2025 gäller den nya tidtabellen för Mälartåg (T26). Det innebär förbättringar för resenärerna i Sörmland. Trafiken mellan Eskilstuna–Västerås–Sala utökas med 14 nya avgångar på lördagar och söndagar som innebär timmestrafik. På vardagar blir det också fler tåg som kör hela sträckan Eskilstuna–Västerås–Uppsala utan att resenärer behöver byta tåg på vägen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye