Batteriet i Volkswagen ID.3 imponerar i uthållighetstest efter 160 000 kilometer
Den tyska bilägarorganisationen ADAC ger ett utmärkt betyg till Volkswagens elbil ID.3 efter fyra års uthållighetstester. Testteamet har avverkat mer än 160 000 kilometer med en ID.3 Pro S och rapporterar nu att högvoltsbatteriet fortfarande har en nettokapacitet på 91 procent. Precis som för alla andra ID.-modeller garanterar Volkswagen att batteriet i ID.3 ska ha minst 70 procent av sin ursprungliga nettokapacitet efter åtta års drift eller 160 000 körda kilometer.

- Högvoltsbatteriet uppvisar inga svagheter även när garantin löper ut
- Batterikapacitet på över 90 procent efter 160 000 km
- Mjukvaruuppdateringar förbättrar bilen kontinuerligt
- ADAC lovordar låga underhållskrav och lämpligheten för långa körsträckor
Uthållighetstestet av en ID.3 Pro S med ett batterienergiinnehåll på 77 kWh startade i maj 2021. Sedan dess har testteamet flitigt använt bilen i stadstrafik, på landsvägar och på motorvägar – även i vinterförhållanden. Sträckorna har varit både korta och långa samt med stora höjdskillnader. Uthållighetstestet är det första i sitt slag för en modell i ID.-familjen.
– Resultatet visar den höga kvaliteten hos våra ID.-modeller även efter många körda kilometer, understryker Martin Sander, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad.
– En hög batterikapacitet på över 90 procent efter 160 000 kilometer bekräftar att våra ID.-modeller även är mycket attraktiva som begagnade bilar och fortsätter att uppfylla våra kunders krav, fortsätter han.
Batteriet i gott skick efter 160 000 km
ADAC har utsatt batteriet för stora påfrestningar. För att nå de 160 000 kilometerna så snabbt som möjligt har snabbladdningsstationer använts i över 40 procent av laddningstillfällena. Dessutom, i motsats till vad som rekommenderas, har bilen ofta laddats upp till 100 procents laddningsnivå mellan provkörningarna för att nästa användare skulle kunna dra nytta av hela räckvidden. Ibland har bilen lämnats vid laddningsstationen under flera dagar med 100 procents laddningsnivå.
Mellan provkörningarna har ingenjörerna på ADAC:s test- och teknikcenter kontrollerat testbilen upprepade gånger, särskilt batteriets skick. I sin rapport efter 160 000 körda kilometer redovisar ADAC hur batteriets hälsa har utvecklats under körsträckan. Efter 169 651 kilometer har högvoltsbatteriet fortfarande en nettokapacitet på 91 procent (se länk längre ner).
Volkswagens batterigaranti innebär att batteriet ska ha minst 70 procent av sin ursprungliga nettokapacitet efter åtta års drift eller 160 000 körda kilometer, vilket gäller för alla ID.-modeller. Testet av ID.3 visar alltså att batteriets nettokapacitet ligger betydligt högre än så när garantin löper ut.
Mjukvaruuppdateringar förbättrar bilen kontinuerligt
ADAC har in sin rapport en tydlig rekommendation till kunderna, att mjukvaruuppdateringar alltid ska installeras. Under uthållighetstestet fick ID.3 flera mjukvaruuppdateringar – bland annat ruttplaneraren (Electric Vehicle Route Planner), som planerar laddningsstoppen längs en längre sträcka så att målet kan nås så snabbt som möjligt. Förutom laddningsnivån tar systemet även hänsyn till den aktuella trafiksituationen och prognoserna. Förutom olika buggfixar innehöll uppdateringarna också en ökning av laddeffekten till upp till 170 kW.
Även förbrukningen och därmed räckvidden påverkades positivt av uppdateringarna. Framför allt har den nya mjukvaran avsevärt förbättrat energiförbrukningen på korta sträckor och vid vintertemperaturer från 0 till 5 °C.
Andra positiva punkter som ADAC lyfter fram är att kaross och chassi är i gott skick, trots den långa körsträckan. Axlar, fjädring och styrning har klarat bilens vikt väl och visar inga betydande problem.
ADAC fortsätter nu sitt uthållighetstest av ID.3. Nästa rapport förväntas komma vid 250 000 körda kilometer.
Mer information
All ytterligare information och testdata, såsom batterihälsan under körsträckan, finns på ADAC:s hemsida (endast på tyska):
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/autotest/vw-id3-dauertest/
Om ADAC
ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club e.V.) är Tysklands och Europas största bilägarorganisation med närmare 21 miljoner medlemmar. ADAC utför bland annat biltester. Huvudkontoret ligger i München i Tyskland och test- och teknikcentret finns i Landsberg am Lech utanför München.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder



Länkar
Om Volkswagen Personbilar
År 2024 levererade Volkswagen cirka 4,8 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 29 156 nya personbilar under 2024, vilket gav en marknadsandel på 10,8 procent. Av dessa var 39 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 12 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID.7 Tourer, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, T-Roc, Tiguan, Tayron, Passat Sportscombi, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen ökade nyregistreringarna i november1.12.2025 13:30:28 CET | Pressmeddelande
November blev ytterligare en stark månad för Volkswagen i Sverige. Märkets registreringar av nya personbilar ökade med 8,3 procent, medan totalmarknaden sjönk med 15 procent jämfört med samma månad förra året.
Volkswagen samlar skidskytte- och längdlandslagen i unik tävling – se Skidduellen14.11.2025 14:22:21 CET | Pressmeddelande
Vad händer när två av Sveriges mest folkkära landslag möts i en duell ingen riktigt kan träna på? Volkswagen tog reda på det genom att samla skidskyttar och längdåkare i tre oväntade grenar i Volkswagen Skidduellen på Östersunds skidstadion. Resultatet? En uppgörelse fylld av skratt och imponerande tävlingsinstinkt.
Volkswagen avslutar nuvarande Touareg-generation med en ”Final Edition”5.11.2025 15:01:50 CET | Pressmeddelande
Produktionen av nuvarande generation av Touareg upphör 2026. För att markera detta lanserar Volkswagen nu ”Touareg Final Edition”. Specialmodellen kan nu beställas på den svenska marknaden i versionerna R-Line och laddhybriden R.
Volkswagen tar marknadsandelar i Sverige – elbilar och laddhybrider ökar kraftigt3.11.2025 15:52:46 CET | Pressmeddelande
Volkswagen är det bilmärke som har utvecklats bäst på den svenska personbilsmarknaden hittills i år sett till procentenheter. Till och med oktober har märkets marknadsandel ökat med 3,3 procentenheter till 13,9 procent. Det är Volkswagens elbilar och laddhybrider som står bakom det kraftiga lyftet.
Säljstart för nya Volkswagen Golf GTI Edition 50 – den mest kraftfulla serietillverkade GTI:n hittills31.10.2025 10:46:17 CET | Pressmeddelande
Nästa år firar Golf GTI sitt 50-årsjubileum. I tid för jubileet lanseras en exklusiv modell: Golf GTI Edition 50. Med en effekt på 325 hk (239 kW) och ett vridmoment på 420 Nm är jubileumsmodellen den mest kraftfulla serietillverkade GTI:n hittills. Den kompakta sportbilen når en topphastighet på 270 km/h och accelererar från 0 till 100 km/h på bara 5,3 sekunder. Jubileumsmodellen erbjuder enastående kördynamik och har exklusiva utrustningsdetaljer. Golf GTI Edition 50 går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset är från 509 900 kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum