Välkommen uppgång för modehandeln i juli
Kläd- och skohandeln fortsatte att växa i juli, visar Stilindex från Svensk Handel. Totalt ökade kläder med 4,4 procent och skor med 12,1 procent jämfört med den svaga juliförsäljningen i fjol.

Den starkaste utvecklingen sågs inom e-handeln, där försäljningen av skor steg med 14,4 procent och kläder med 5,9 procent. Lågprissegmentet ökade med 9,0 procent, medan premiumsegmentet istället backade med 4,1 procent.
|
Juli 2025 |
Total handel |
Fysisk handel |
E-handel |
|
Kläder |
+4,4% |
+4,1% |
+5,9% |
|
Skor |
+12,1% |
+11,8% |
+14,4% |
Kommentarer från Svensk Handel
– Att lågprishandeln går bäst speglar det generella läget i ekonomin. Konsumenternas köpkraft befinner sig fortsatt på en låg nivå, vilket gör att företag med ett lågprisfokus ser ett ökat inflöde av kunder. Detta bekräftas av månadens siffror där trycket på såväl rea-varor som ordinarie sortiment varit förhållandevis starkt, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Juli blev även en stark månad för den fysiska handeln, särskilt för skor där försäljningen steg med 11,8 procent. Damkläder och damskor hade en stark utveckling med uppgångar på 7,0 respektive 15,9 procent. Barnsortimentet gick däremot trögt och ökade endast med 0,9 procent.
– Sommarrean och det fina vädret har gett en skjuts åt försäljningen. Att både e-handeln och den fysiska handeln växer visar att kunderna fortsatt söker sig till flera plattformar och att kampanjer och säsongsvaror lockat en bred publik under juli, säger Sofia Larsen.
Juli är, efter ett starkt resultat föregående månad, den andra månaden i rad med en tydlig tillväxt. Det kan alltså konstateras att modehandeln hittills haft en gynnsam sommar.
– Vi hoppas att denna positiva trend håller i sig framåt hösten och vintern. Från många av våra medlemmar hör vi att inledningen av augusti varit stark, men alltjämt är det för tidigt att prata om att vinden har vänt för modehandeln. Kommande månader blir alltså extremt viktiga och vi fortsätter att betona vikten av att stärka konsumenternas köpkraft, avslutar Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels nära 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum