Svensk Handel

Välkommen uppgång för modehandeln i juli

Dela

Kläd- och skohandeln fortsatte att växa i juli, visar Stilindex från Svensk Handel. Totalt ökade kläder med 4,4 procent och skor med 12,1 procent jämfört med den svaga juliförsäljningen i fjol.

Den starkaste utvecklingen sågs inom e-handeln, där försäljningen av skor steg med 14,4 procent och kläder med 5,9 procent. Lågprissegmentet ökade med 9,0 procent, medan premiumsegmentet istället backade med 4,1 procent.

Juli 2025

Total handel

Fysisk handel

E-handel

Kläder

+4,4%

+4,1%

+5,9%

Skor

+12,1%

+11,8%

+14,4%

Kommentarer från Svensk Handel

– Att lågprishandeln går bäst speglar det generella läget i ekonomin. Konsumenternas köpkraft befinner sig fortsatt på en låg nivå, vilket gör att företag med ett lågprisfokus ser ett ökat inflöde av kunder. Detta bekräftas av månadens siffror där trycket på såväl rea-varor som ordinarie sortiment varit förhållandevis starkt, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Juli blev även en stark månad för den fysiska handeln, särskilt för skor där försäljningen steg med 11,8 procent. Damkläder och damskor hade en stark utveckling med uppgångar på 7,0 respektive 15,9 procent. Barnsortimentet gick däremot trögt och ökade endast med 0,9 procent.

– Sommarrean och det fina vädret har gett en skjuts åt försäljningen. Att både e-handeln och den fysiska handeln växer visar att kunderna fortsatt söker sig till flera plattformar och att kampanjer och säsongsvaror lockat en bred publik under juli, säger Sofia Larsen.

Juli är, efter ett starkt resultat föregående månad, den andra månaden i rad med en tydlig tillväxt. Det kan alltså konstateras att modehandeln hittills haft en gynnsam sommar.

– Vi hoppas att denna positiva trend håller i sig framåt hösten och vintern. Från många av våra medlemmar hör vi att inledningen av augusti varit stark, men alltjämt är det för tidigt att prata om att vinden har vänt för modehandeln. Kommande månader blir alltså extremt viktiga och vi fortsätter att betona vikten av att stärka konsumenternas köpkraft, avslutar Sofia Larsen.

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels nära 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye