Köpenhamns initiativ för hållbar turism sprider sig internationellt
Köpenhamns hållbarhetssatsning CopenPay sprids internationellt, med Berlin, Bremen och Helsingfors som planerar egna versioner. Initiativet belönar turister för hållbara handlingar med gratis upplevelser. Sedan lanseringen sommaren 2024 har över 100 städer visat intresse. CopenPay syftar till att inspirera och förändra resenärers beteende globalt.

Alternativ till massturism
Medan många populära resmål runt om i världen upplever problem med överbefolkning och missnöje bland lokalbefolkningen, har Köpenhamn valt en annan väg. Genom CopenPay belönas turister för medvetna val – som att plocka skräp, välja kollektivtrafik eller delta i gemensamma aktiviteter.
”Vårt mål är att inspirera resenärer och uppmuntra dem att tänka på hur deras val påverkar destinationen. CopenPay är ett positivt sätt att förändra beteenden,” säger Søren Tegen Petersen, vd för Wonderful Copenhagen.
Gratis upplevelser som belöning
Sedan lanseringen sommaren 2024 har turister i Köpenhamn kunnat ta del av gratis båtturer, cyklar och måltider i utbyte mot hållbara handlingar. Sommaren 2025 utökades initiativet med belöningar för resenärer som anländer med tåg samt incitament för längre vistelser.
Intresse från Berlin, Bremen och Helsingfors
Efter lanseringen har fler än 100 städer och turistorganisationer visat intresse för CopenPay. Bland de som planerar egna versioner finns Berlin, Helsingfors och Bremen.
- Berlin:
”CopenPay är ett inspirerande exempel på hur kreativa åtgärder kan främja hållbart resande. Vi överväger nu ett liknande koncept för Berlin i nära samarbete med våra partners,” säger Sabine Wendt, vd för visitBerlin. - Helsingfors:
”CopenPay är ett fantastiskt initiativ. Vi vill bygga vidare på den andan och samarbeta över Norden och Baltikum för att främja regenerativ turism, bland annat genom gemensamma satsningar på Östersjön,” säger Nina Vesterinen, turismdirektör för Helsingfors stad. - Bremen:
”Inspirerade av CopenPay utvecklade vi vår kampanj med Deutsche Bahn för att belöna hållbart resande. Gäster som anlände med tåg fick överraskningspåsar med lokala erbjudanden. Responsen var mycket positiv, och vi planerar en ännu större satsning till 2026,” säger Oliver Rau, vd för Bremen Marketing och Tourism.
Global potential
Enligt FN förväntas antalet internationella resor öka från 1,4 miljarder år 2019 till 1,8 miljarder år 2030. Det ställer nya krav på hållbara lösningar inom turismen.
”Med CopenPay visar Köpenhamn att djärva idéer kan inspirera global förändring. Detta är en modell som ger resenärer en aktiv roll och kan anpassas över hela världen,” säger Rodney Payne, vd för det kanadensiska konsultbolaget Destination Think.
Nyckelord
Kontakter
Henrik GöthlinPR & Press Manager, SwedenVisitDenmark
Tel:+46 (0)768 35 00 31hengot@visitdenmark.comBilder




Länkar
VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar.
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.
Följ VisitDenmark
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark
Ny global turismlösning från Köpenhamn3.12.2025 10:06:42 CET | Pressmeddelande
Köpenhamn lanserar DestinationPay, en global turismlösning som bygger vidare på det framgångsrika CopenPay-initiativet. Modellen belönar turister för positiva handlingar, och nu bjuds städer världen över in att delta. Målet är att förbättra turismupplevelsen genom att främja hållbara beteenden som gynnar lokala samhällen. Flera städer, inklusive Berlin, har redan visat stort intresse.
Kramkampanj ska locka turister till ett vinterkallt Köpenhamn13.11.2025 14:50:57 CET | Pressmeddelande
Wonderful Copenhagen lanserar nu kampanjen ”Copenhagen – The Art of Hugging” i Sverige – en hyllning till den mänskliga värmen som präglar Köpenhamn under årets kallaste månader. Kampanjen bygger vidare på det kreativa konceptet ”Copenhagen is warmest when it’s cold” och vill påminna svenskar om att Köpenhamn inte bara är nära – det är också som varmast när det är kallt.
En turistambassadör med 20 miljoner följare11.11.2025 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Hur konstigt det än kan låta, har den danska staden Odense – som ofta förknippas med att vara H.C. Andersens hemstad – inlett ett samarbete med en indisk ”Bollywoodstjärna”. Det är den indiska filmstjärnan Taapsee Pannu, med mer än 20 miljoner följare på Instagram, som blivit stadens nya globala turistambassadör.
J-dagen – när julen officiellt börjar i Danmark5.11.2025 16:55:17 CET | Pressmeddelande
En högtidsdag för ölälskare närmar sig. Den första fredagen i november är det dags för en av årets mest älskade traditioner i Danmark – J-dagen, dagen då årets julöl släpps och serveras på barer och pubar över hela landet. I år infaller J-dagen fredagen den 7 november klockan 20:59, en tidpunkt som enligt traditionen markerar när den första snön ”faller” över Danmark – åtminstone i reklamen.
Julmagi i Danmark – de bästa julmarknaderna för varje resenär5.11.2025 07:55:00 CET | Pressmeddelande
När ljusen tänds och doften av glögg sprider sig över Danmark vaknar landets städer och byar till liv med julmarknader fyllda av tradition, hantverk och värmande hygge. Julmarknaderna i Danmark är en fest för alla sinnen. Här kan du njuta av traditionella æbleskiver, kanderade mandlar, lokala ostar, charkuterier och säsongens inläggningar. I årets guide har vi samlat några av Danmarks mest uppskattade julmarknader – från storslagna julupplevelser i Köpenhamn till charmiga marknader i mindre byar och städer – perfekta för varje typ av resenär.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum