SvD värvar Mellanösternkännare till ledarsidan
Med decennier av erfarenhet från Mellanöstern och Nordafrika ansluter Christer Sfeir som ny kolumnist på Svenska Dagbladets ledarsida i september.

– I Christer Sfeir får vi en röst som förenar djup regional erfarenhet med analytisk skärpa. Hans kunskap om Mellanöstern, präglad av både praktisk erfarenhet och intellektuell nyfikenhet, kommer att berika vår ledarsida och ge läsarna nya perspektiv på en region som ofta omges av myter, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet.
Christer Sfeir är civilingenjör från Chalmers och har bott och arbetat i Mellanöstern och Nordafrika i över tre decennier. Han har bland annat tjänstgjort som kapten inom den FN-sanktionerade styrkan ISAF i Afghanistan, varit regionchef för FN-organet UNOPS, arbetat vid Sveriges ambassad i Damaskus men också varit vd i byggbranschen.
– SvD är en av Sveriges mest respekterade tidningar, med nyfikna läsare som uppskattar nyhetsfördjupning och kvalitetsjournalistik. Det gör att tidningen utmanar mig till att skärpa både argument och språk. Samtidigt erbjuder SvD en stor räckvidd och möjlighet att påverka debatten, vilket jag ser fram emot, säger Christer Sfeir.
Genom att skriva opinionstexter på ledarsidan vill han bidra med saklighet och nyanser till debatten om Mellanöstern.
– Rapporteringen om regionen präglas ofta av starka känslor och svepande generaliseringar. Mitt bidrag blir att skriva sakligt bortom myterna, om mänskliga öden, historiska skeenden och samtidens komplexitet, säger Christer Sfeir.
Tove Lifvendahl menar att Sfeir är ett välkommet tillskott:
– En av ledarsidans styrkor ligger i mångfalden av perspektiv. Christers förmåga att se komplexitet och visa de många berättelserna snarare än en enda förenklad bild, gör honom till en viktig röst i vår samtid, säger hon.
Christer Sfeir skriver sin första kolumn den 31 augusti.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, Svenska Dagbladet. E-post: tove.lifvendahl@svd.se
Christer Sfeir, civilingenjör och Mellanösternkännare. E-post: christer.sfeir@icloud.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som TV4, MTV, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra omkring 3 700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum