Västtrafik

Snabb flygande elfärja testas i Göteborgs skärgård

Dela

I september testar Västtrafik en ny eldriven bärplansfärja – snabbare, tystare och mer energieffektiv än dagens färjor. Under två veckor går färjan mellan Stenpiren i centrala Göteborg och Öckerö färjeläge, med resenärer ombord.

Bärplansbåten svävar fram över vattenytan.
I september får pendlare mellan Öckerö och centrala Göteborg möjlighet att testa en snabb och eldriven bärplansfärja. Candela

Pilotprojektet görs tillsammans med Candela, Styrsöbolaget och Öckerö kommun. Färjan, Candela P-12, ska testköras mellan den 8 och 19 september. 

– Med den här satsningen vill vi utforska om bärplanstekniken kan göra vår båttrafik ännu snabbare och mer energieffektiv. Vi har fått uppdrag av regionfullmäktige att arbeta med framtidens hållbara resor till sjöss. Detta test blir startskottet för arbetet, säger Bijan Zainali (S), styrelseordförande Västtrafik. 

Testet är en del av Västtrafiks arbete med innovation och ny teknik.   

– Öckerö kommun har länge haft en stark önskan om att kunna erbjuda resor sjövägen till Göteborg. Därför känns det bra att vi nu kan genomföra det här projektet som ett test för att utvärdera tekniken, säger Kent Lagrell (M), vice styrelseordförande Västtrafik. 

Invånare får möjlighet att testa 

Öckerö kommun rekryterar resenärer som får prova att pendla till och från Öckerö färjeläge och centrala Göteborg med färjan. Mer information om hur du kan göra en intresseanmälan för att delta i testgruppen kommer inom kort på www.ockero.se

Förutom resenärernas upplevelse av resan undersöks även tidtabell, angöring, laddning och bemanning. 

Flyger fram över vattnet 

Bärplanstekniken gör att färjan reser sig på vingar under skrovet och lyfter cirka 1,5 meter över vattenytan. Resultatet blir en snabb, tyst och energieffektiv färd. Resan beräknas ta runt en halvtimme.

– För oss som fartygstillverkare ger det här värdefulla insikter samtidigt som vi hoppas kunna bjuda pendlarna på en unik upplevelse och försmak av vad bärplanstekniken kan innebära – snabbare och bekvämare elektriska resor till sjöss, säger Tord Ringenhall, projektansvarig på Candela. 

Candela P-12 är helt eldriven och håller en marschfart på 25 knop – vilket gör den till världens snabbaste elektriska passagerarfärja i drift. Jämfört med ett traditionellt fartyg av samma storlek minskar energiförbrukningen med runt 80 procent. Färjan lämnar också minimalt svall, vilket skyddar både natur och djurliv.

Visas upp på Frihamnsdagarna

I nästa veckan visas båten upp i Frihamnen i Göteborg, under Frihamnsdagarna den 28-29 augusti. För mer information kontakta Candela via Mikael Mahlberg, kommunikationschef, tel. 0765-37 66 78. 

Fakta om testet:  

  • 6 avgångar per dag, med kort laddstopp efter varje tur.
  • Plats för 24 passagerare samt cyklar, barnvagnar och rullstolar.
  • Marschfart 25 knop, lyfter vid 18 knop, maxfart 30 knop.
  • Båtens mått: 12 meter lång, 4,5 meter bred, vikt cirka 10 ton. 

Kontakter

Bilder

Bärplansfärja flyger fram över vattenytan.
I september ges pendlare mellan Öckerö och centrala Göteborg möjlighet att teståka eldriven bärplansfärja.
Candela Candela
Ladda ned bild

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.

Följ Västtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Västtrafik

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye