Spendrups och Lantmännen skalar upp hållbar odling
Spendrups och Lantmännen avtalar om att utöka omfattningen av odlingsprogrammet Klimat och Natur till 25 000 ton maltkorn. Det motsvarar drygt 70 procent av Spendrups totala behov av konventionellt odlat maltkorn* och innebär en årlig klimatbesparing motsvarande nästan 4 000 ton koldioxidekvivalenter. Ambitionen är att programmet ska täcka hela Spendrups behov av maltkorn inom några år.

Samarbetet inleddes 2022 och sedan dess har odlingen succesivt skalats upp från 3 000 ton till de 25 000 ton maltkorn som i år skördas på de svenska åkrarna, för att användas i bryggningen av öl under nästa år. Maltkorn används som huvudingrediens vid bryggningen av öl och är Spendrups största råvara. Sedan samarbetet startades har totalt 8 000 ton CO₂e undvikits fram till skörd 2025.
— Spendrups rankades som Europas klimatledande dryckesföretag 2025 av Financial Times. Det är en position vi vill behålla. Vi är därför stolta över att kunna berätta om vår fortsatta satsning på att skala upp odlingen av maltkorn enligt Klimat & Natur. Steg för steg tar vi oss närmare vårt klimatmål och det här visar hur viktigt det är att vi samarbetar i värdekedjan för att det ska vara möjligt, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups Bryggeri.
Spendrups har några av Sveriges starkaste varumärken, som Norrlands Guld, Mariestads, Pistonhead och Melleruds och Trocadero vid sidan av cidern Briska och Loka, och arbetar aktivt med att minska klimatpåverkan i hela värdekedjan vilket är ett av fyra fokusområden i Spendrups hållbarhetsstrategi. Spendrups har antagit Science Based Targets till 2030 från basåret 2019. Förutom att minska klimatpåverkan med 92,5 procent i scope 1 och 2, det vill säga i produktionen och i egna transporter, ska Spendrups även minska klimatpåverkan i värdekedjan med 33 procent, där råvaror är en viktig del. Spendrups antog 2025 även ett separat mål för odling, ett så kallat FLAG-mål med 33 procents minskning.
Lantmännens odlingsprogram Klimat & Natur innehåller konkreta åtgärder för att stärka biologisk mångfald och minska klimatpåverkan. Odlingsprogrammet är en del av Lantmännens vision Framtidens Jordbruk, med målet att skapa ett produktivt, lönsamt och klimatneutralt jordbruk till 2050. Odlingsprogrammet har minskat klimatavtrycket med upp till 45 procent jämfört med 2015 då odlingsprogrammet startade och omfattar idag vete, korn, råg och havre.
— Spendrups är en viktig partner för oss och vi är mycket glada över deras handlingskraft. Att omsätta ambitiösa mål till handling är det steg branschen står inför och att succesivt öka mängden maltkorn som odlas enligt Klimat & Natur är just den typ av agerande som krävs för att nå klimatmålen till 2030. Tillsammans leder vi vägen mot en mer hållbar livsmedelsvärdekedja, stärker svenskt jordbruk och gör produkter med lägre klimatavtryck mer tillgängliga för konsumenten. Det är partnerskap som detta som visar odlingsprogrammets styrka och möjliggör dess fortsatta utveckling, säger Claes Johansson, hållbarhetschef Lantmännen.
*Spendrups köper även in ekologiskt odlat maltkorn.
Mer information om Klimat & Natur
Genom kontraktsodling säkerställer Lantmännen avsättning för skörden, samtidigt som lantbrukaren kompenseras för de insatser som ingår i programmet, exempelvis fossilfri mineralgödsel, fossilfria transporter och drivmedel, fossilfri torkning samt biodiversitetsåtgärder så som blommande zoner samt lärkrutor.
Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Företaget ägs av 17 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, verksamheter i ett tjugotal länder och omsätter 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlas åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av Lantmännens mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Företaget är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos ägarna. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar Lantmännen ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se
Nyckelord
Kontakter
Annika SvenssonPresschef/Chef externa relationer
Tel:+46 70 455 24 19annika.svensson@spendrups.seBilder




Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum