Jönköpings kommun

Plan på Rosenlund upphävd – trafikutredningen ska kompletteras

Dela

Mark- och miljödomstolen upphäver detaljplanen för Vårdaren 8 på Rosenlund vid Rosenlunds vårdcentrum.  Planen omfattar bland annat omkring 200 bostäder, parkyta och förlängning av Karbingatan. Domstolen bedömer att trafikunderlaget behöver kompletteras, vilket kommunen nu kommer att arbeta vidare med.

Illustration som visar flerbostadshus, träd och gator.
Fastigheten Vårdaren 8 ligger i stadsdelen Rosenlund vid Rosenlund vårdcentrum. Illustrationen visar den planerade bebyggelsen enligt detaljplanen.

–Vi kommer ta till oss av domen och komplettera med det vi behöver för att kunna utveckla området på bästa möjliga sätt, säger Liselott Johansson, planchef i Jönköpings kommun.

Den 6 februari 2025 antog stadsbyggnadsnämnden i Jönköpings kommun detaljplanen för Vårdaren 8. Mark- och miljödomstolen har upphävt beslutet om att anta detaljplanen efter att tre överklaganden kommit in från boende.  

Planområdet ligger på Rosenlund, precis söder om Rosenlunds vårdcentral och öster om Östra kyrkogården. Förslaget innebär att befintliga byggnader, som till stor del står tomma idag, rivs. I detaljplanen föreslås byggnation av flerbostadshus för sammanlagt cirka 200 nya bostads- och hyresrätter med möjlighet till centrumverksamhet i bottenplan. Inom planområdet planeras också parkstråk och en mindre park, samt en förlängning av Karbingatan så att den ansluter till Hermansvägen. 

Byggnaderna godkända – kompletterande trafikutredning behövs 

I överklagandet har synpunkter framförts gällande bland annat att det saknas tillräckliga utredningar, konsekvensbedömningar och redovisningar avseende trafik och buller. Man menar att öppningen av Karbingatan kommer medföra ökad trafik, buller, ökad risk för olyckor och försämrad trafiksäkerhet. 

Mark- och miljödomstolen bedömer att byggnaderna i detaljplanen är förenliga med översiktsplanen. De olägenheter som kan uppstå för sol, insyn, utsikt och skuggning bedöms inte vara så betydande att de strider mot Plan- och bygglagen (PBL). Dessutom är förtätning i centrala lägen något som boende får räkna med. 

Gällande trafikökningen från öppningen av Karbingatan bedömer Mark- och miljödomstolen att kommunen inte utrett och redovisat trafikflödena tillräckligt. Planbeskrivningen redovisar trafiken från de nya bostäderna, inte den sammantagna ökningen av trafik. Eftersom detaljplanen bedöms ha bristfällig utredning och redovisning av trafikökningen upphävs planen i sin helhet. Vidare bedömer Mark- och miljödomstolen att kommunen inte avvägt enskilda intressen mot allmänna intressen tillräckligt. 

–Karbingatan kommer främst vara en lågfartsgata med trottoar, främst för måltrafik - alltså boende i det berörda området - och inte en gata för allmän genomfartstrafik. Genomfartstrafiken ska även fortsättningsvis gå på Hermansvägen, precis som idag. Vi kommer att komplettera med en trafikutredning och förtydliga texten i de delarna Mark- och miljödomstolen anser att det är otydligt beskrivet, säger Liselott Johansson.

–Nästa steg blir att tillsammans med våra jurister gå igenom hur ärendet ska behandlas när underlaget är kompletterat. Det är troligt att stadsbyggnadsnämnden kommer få planen för ett nytt antagande framåt. 

Nyckelord

Kontakter

Jönköpings kommun

I Jönköpings kommun arbetar omkring 13 000 medarbetare för att ge våra drygt 147 000 invånare välfärd och service av hög kvalitet. Läs mer om våra verksamheter på kommunens webbplats.

Följ Jönköpings kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Jönköpings kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye