Halv special får knô sig – här är Göteborgs nya signaturrätt
Göteborg har fått en ny signaturrätt – Gothenburg Royale, skapad av Malin Boban. Rätten utsågs av en expertjury i samband med Frihamnsdagarna, och presenterades inför stor publik igår under Göteborgs Kulturkalas.

Projektet Göteborgsmåltiden har under våren mottagit över 40 bidrag från professionella kockar och matentusiaster. En jury bestående av kockar, journalister, forskare och matinfluencers valde ut tre finalister: "Gothenburg Royale" av Malin Boban, "Taco'hej" av Josefine Malmer samt fiskpuddingen "Det va la gött" av Maria Bodestig.
Under torsdagens final serverades rätterna till 75 personer i publiken, som fick chans att smaka på bidragen, upplagda på hållbara flergångstallrikar, som en del av Göteborgs Kulturkalas miljöarbete. Efter juryns bedömning stod en vinnare klar.
Juryns motivering: Gothenburg Royale - En Göteborgs rätt som skapats på ett innovativt sätt med noga utvalda råvaror från havet där man även kan variera tillbehören efter säsong. Smaken är mycket god som binds ihop på ett fint sätt med mathantverk från öarna. Det här är en spännande rätt med mycket smak som knör sig in. Nyskapande, sprallig och inte minst hållbar som speglar Göteborgs framtid. Med möjligheten att ta plats i hemmaköken, krogen, fiskdisken och i offentliga kök.
Gothenburg Royale är en ny variant på den internationella kända rätten Lobster Roll. En röra på krabba och musslor, wrångebäcksmajonnäs och pepparrot serveras på Hönökaka/bagebröd med torkad rörhinna. Malin Boban, skaparen till rätten, berättar:
”Jag är otroligt stolt över att min rätt nu blir Göteborgs signaturrätt. Det känns fantastiskt att få bidra till stadens matkultur och samtidigt lyfta fram hållbara råvaror från vår region.”
En signaturrätt för framtiden
Den vinnande rätten blir ett tillskott till Göteborgs gastronomiska identitet, vid sidan av klassiker som räkmackan och ”halv special”. Den kommer att synas i flera sammanhang, till exempel på stadens nya matfestival Food Fest Gothenburg, med förhoppning om att bli ny symbol för stadens matkultur.
Göteborg & Co, initiativtagare till Göteborgsmåltiden, är nöjda med projektet:
”Mat är en av de starkaste anledningarna att resa, och med Göteborgsmåltiden får vi nu en rätt som sätter staden ännu tydligare på matkartan. Den nya signaturrätten är ett bevis på hur vår stad kan kombinera tradition, hållbarhet och nytänkande på ett sätt som verkligen speglar Göteborg,” säger Sofie Mantzaris, PR & Gastronomi på Göteborg & Co.
Senare i år kommer Göteborgs Stad ta över huvudansvaret för projektet.
“Göteborgsmåltiden är mer än en tävling, det är en del av vårt större arbete för att skapa ett hållbart lokalt matsystem. Genom att lyfta fram hållbar och lokal mat visar vi att goda matupplevelser kan gå hand i hand med våra miljömål och visionen om en mer resilient stad,” säger Kristina Fermskog, avdelningen för miljöstrategi på Göteborgs Stad.
Bakgrund
I januari 2025 startade tävlingen Göteborgsmåltiden, ett samarbete mellan Göteborg & Co, RISE/Switch Food Hub, Turistrådet Västsverige, Chalmers Universitet och Göteborgs Stad. Syftet var att skapa stolthet över den lokala maten, inspirera till nyttigare matvanor och lyfta fram hållbara matupplevelser.
Över 40 bidrag skickades in. Sex gick till semifinal och tre till final – och nu är vinnaren korad.
Mer information:
Göteborgsmåltiden – Göteborg & Co
Switch Food Hub
Kontakter
Sofie MantzarisPR Manager - Press & Medierelationer
Presskontakt PR-frågor Storbritannien + Tema Mat/Gastronomi
Marcus Adevi KlassonKonsumentforskare & projektledare, RISERISE Research Institutes of Sweden
Tel:0730213296marcus.adevi.klasson@ri.seBilder








Länkar
Om oss
Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.
Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.
Ladda ner bilder från vår mediabank.
Följ Göteborg & Co AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB
Inget fotbolls-EM till Danmark och Sverige 20293.12.2025 16:40:12 CET | Pressmeddelande
Det blir Tyskland som 2029 kommer att arrangera fotbolls-EM, vilket offentliggjordes av UEFA den 3 december. Beskedet innebär att EM inte kommer till Göteborg men staden lyfter vikten av samarbetet som ansökan har bidragit till.
Lydia Sandgren är Årets Göteborgare 20253.12.2025 07:00:08 CET | Pressmeddelande
Författaren Lydia Sandgren får hedersutmärkelsen årets göteborgare 2025. Med sin förmåga att skildra Göteborg har hon gett staden en större plats i litteraturen och skapat en stolthet hos många göteborgare. – Tänk så det kan gå. Jag är jätteglad för det, säger Lydia Sandgren om utmärkelsen.
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna du inte får missa6.11.2025 08:03:00 CET | Pressmeddelande
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storslagen ljuskonst i Kungsparken och vintertorg på Grönsakstorget till glimrande träd längs Avenyn och jubileumsjul i Lisebergsparken. Här är några av säsongens mest stämningsfulla upplevelser.
Lottningen är avgjord – nu laddar vi för folkfest under damernas volleyboll-EM i Göteborg6.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
21–27 augusti 2026 skrivs volleybollhistoria i Göteborg. För första gången någonsin arrangeras ett Volleyboll-EM på damsidan i Sverige och Scandinavium står som värd för en av de fyra sexlagsgrupperna. Värdskapet delas mellan Sverige, Tjeckien, Turkiet och Azerbajdzjan. Under lördagskvällen avgjordes lottningen i Bari, Italien – nu står det klart vilka fem lag som ansluter till Sverige i gruppspelet på hemmaplan.
Efter en stark sommar – internationella besökare viktiga för besöksnäringen i höst3.10.2025 10:11:15 CEST | Pressmeddelande
Det har gått bra för Göteborgs besöksnäring i sommar. Näringen vill se fler besökare utanför sommarmånaderna och pekar ut internationella besökare som viktiga. De efterfrågar också ökad marknadsföring och stärkt destinationsvarumärke internationellt. Och potentialen finns, hittills i år visar preliminära siffror att de internationella gästnätterna ökat med cirka 10 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum