Svagt första halvår för second hand – men intresset kvarstår
Second hand-försäljningen var tydligt lägre under första halvåret i år, jämfört med motsvarande period 2024, och nedgången går att observera i samtliga produktkategorier som redovisas på månads- och kvartalsbasis. Det visar Svensk Handels Pre Loved-Indikator.

Trots en nära 13 procent lägre försäljning, var andelen av konsumenterna som handlade second hand på månadsbasis enbart 2 procentenheter lägre än första halvåret 2024. Bortser man från de förhållandevis höga andelarna under februari och mars förra året, är andelen för första halvåret i år i linje med – och till och med något högre – än fjolårets.
– Det första halvårets resultat är ett tydligt tecken på att svenska konsumenter är priskänsliga. Sedan första halvåret föregående år har Riksbanken aviserat flertalet räntesänkningar, vilket inneburit att konsumenterna fått något mer pengar att röra sig med. En del av dessa vill man då hellre spendera i den mer traditionella sällanköpsvaruhandeln, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter
– Men det betyder inte att vi slutar handla second hand. Intresset är fortfarande väldigt stort, och vissa produktkategorier, exempelvis mode, har under sommaren uppvisat väldigt starka siffror, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Intresset för e-handeln ökar
Försäljningen på nätet fortsatte att ta marknadsandelar, och stod för hela 67 procent av försäljningen under första halvåret. Detta ska jämföras med fjolårets 62 procent, vilket innebär att kanalen har tillskansat sig ytterligare 5 procentenheter av marknaden från den fysiska begagnathandeln. Trots detta sjönk även nätförsäljning av second hand under första halvåret, med drygt 5 procent jämfört med i fjol.
– Att e-handelsförsäljningen fortsätter att expandera är en tydlig signal om att second hand är här för att stanna. Att du på ett sömlöst vis kan konsumera hållbara produkter via telefon eller dator möjliggör för att fler svenska aktörer, Både nya och redan etablerade, fortsätter sin satsning på hållbara produkter till konkurrenskraftiga priser, säger Maria Mikkonen.
Nedgången varierar beroende på produktkategori
Nedbrutet går det att observera en nedgång i försäljningen i samtliga produktkategorier – men hur mycket varierar. För mode och möbler och heminredning är nedgången marginell på minus 4- respektive 1 procent. Dessa två kategorier har också haft en stark försäljning under sommarmånaderna juni och juli. För andra kategorier såsom elektronik och sport- och fritidsprodukter sjönk försäljningen med 15 respektive 13 procent under det första halvåret, jämfört med motsvarande period förra året.
– Det är naturligt att nedgången skiljer sig åt beroende på produktkategori. Inom mode, möbler och heminredning finns det äldre produkter som inte längre säljs men som fortsatt är mycket eftertraktade. Medan vi inom andra produktkategorier, exempelvis elektronik, ser hur konsumenterna värdesätter de senaste modellerna av en vara, säger Maria Mikkonen.
I månadens rapport inkluderas siffror från Bencha kring vilka modeplagg vi handlar mest i Sverige, vilka svenska varumärken som presterar bäst på andrahandsmarknaden i Europa samt vilka varumärken som väcker störst intresse i respektive prissegment.
Vidare inkluderar rapporten en intervju med Jenny Kask och Kicki Olivensjö, grundarna av Re-Adventure, som erbjuder second hand inom outdoor genom deras två butiker i Stockholm.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om Svensk Handel
"Vi är en positiv samhällskraft som skapar förutsättningar för handelns företag att nå sin fulla potential"
Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för närmare 8 500 handlare i Sverige.

Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
3 av 10 handlade second hand i oktober3.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
3 av 10 svenskar handlade second hand i oktober och försäljningen uppgick till drygt 1,3 miljarder kronor, vilket nästan exakt motsvarar försäljningssiffran för oktober 2024. Det är andra månaden i rad som utvecklingen följer fjolårets mönster.
Framtidstron inom dagligvaruhandeln stärks27.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Läget i handeln är fortsatt avvaktande, men även om förväntningarna framåt präglas av försiktighet finns några ljusglimtar. Handelsbarometern för november visar att framtidsförväntningarna inom dagligvaruhandeln stärktes, medan de var oförändrade inom sällanköpsvaruhandeln och föll inom partihandeln.
E-handeln går starkt inför årets mest intensiva veckor24.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för oktober månad till 13,1 miljarder kronor. Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum