Bragdguldets hjältar stämplas in i historien
I år firar Svenska Dagbladets Bragdguld 100-årsjubileum. För att uppmärksamma denna milstolpe lanserar PostNord en ny frimärksserie där de fem idrottare som lyckats med den unika bedriften att tilldelas Bragdguldet två gånger föräras varsitt frimärke.

Björn Borg, Ingemar Stenmark, Anja Pärson, Sarah Sjöström och Armand Duplantis har alla skrivit in sig i idrottshistorien – och nu även i frimärkshistorien. Deras silhuetter är skapade av bokstäver i Svenska Dagbladets typsnitt och speglar just de bragder som gav dem medaljen. Serien är formgiven av Perniclas Bedow.
– Bragdguldet är en unik del av både svensk idrottshistoria och Svenska Dagbladets arv. Att Sveriges finaste idrottspris hedras när det nu fyller 100 år, genom att fem av våra största idrottsprofiler föräras varsitt frimärken, känns väldigt fint. Det är ett sätt att påminna om vad idrott kan betyda för ett helt land – inspiration, gemenskap och en känsla av stolthet, säger Lisa Irenius, publisher på Svenska Dagbladet och ordförande i bragdnämnden.
Kristina Olofsdotter, chef för PostNord Frimärken, säger:
– En bragd definieras som ”en handling som väcker uppseende, som skänker ära och berömmelse”. Det är precis vad dessa idrottare gjort – inte bara en gång utan två. Att tilldelas bragdguldet två gånger är att skriva in sig i historieböckerna. Med frimärkena blir bragderna nu också en del av vår gemensamma kulturhistoria, säger hon.
Frimärksserien Bragdguldet 100 år består av fem frimärken och säljs i rullar för inrikes porto samt som souvenirark. Frimärkena finns nu tillgängliga hos PostNords ombud och i PostNords webbutik.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna-Karin Liljeblad, senior projektledare, SvD. Telefon: 070-162 91 43. E-post: anna.karin.liljeblad@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som TV4, MTV, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra omkring 3 700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum









