Schibsted

Bragdguldets hjältar stämplas in i historien

Dela

I år firar Svenska Dagbladets Bragdguld 100-årsjubileum. För att uppmärksamma denna milstolpe lanserar PostNord en ny frimärksserie där de fem idrottare som lyckats med den unika bedriften att tilldelas Bragdguldet två gånger föräras varsitt frimärke.

Frimärksserien Bragdguldet 100 år hyllar de fem idrottare som tilldelats bragdguldet två gånger: Björn Borg, Ingemar Stenmark, Anja Pärson, Sarah Sjöström och Armand Duplantis. Design: Perniclas Bedow.
Frimärksserien Bragdguldet 100 år hyllar de fem idrottare som tilldelats bragdguldet två gånger: Björn Borg, Ingemar Stenmark, Anja Pärson, Sarah Sjöström och Armand Duplantis. Design: Perniclas Bedow.

Björn Borg, Ingemar Stenmark, Anja Pärson, Sarah Sjöström och Armand Duplantis har alla skrivit in sig i idrottshistorien – och nu även i frimärkshistorien. Deras silhuetter är skapade av bokstäver i Svenska Dagbladets typsnitt och speglar just de bragder som gav dem medaljen. Serien är formgiven av Perniclas Bedow.

– Bragdguldet är en unik del av både svensk idrottshistoria och Svenska Dagbladets arv. Att Sveriges finaste idrottspris hedras när det nu fyller 100 år, genom att fem av våra största idrottsprofiler föräras varsitt frimärken, känns väldigt fint. Det är ett sätt att påminna om vad idrott kan betyda för ett helt land – inspiration, gemenskap och en känsla av stolthet, säger Lisa Irenius, publisher på Svenska Dagbladet och ordförande i bragdnämnden.

Kristina Olofsdotter, chef för PostNord Frimärken, säger:

– En bragd definieras som ”en handling som väcker uppseende, som skänker ära och berömmelse”. Det är precis vad dessa idrottare gjort – inte bara en gång utan två. Att tilldelas bragdguldet två gånger är att skriva in sig i historieböckerna. Med frimärkena blir bragderna nu också en del av vår gemensamma kulturhistoria, säger hon.

Frimärksserien Bragdguldet 100 år består av fem frimärken och säljs i rullar för inrikes porto samt som souvenirark. Frimärkena finns nu tillgängliga hos PostNords ombud och i PostNords webbutik.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna-Karin Liljeblad, senior projektledare, SvD. Telefon: 070-162 91 43. E-post: anna.karin.liljeblad@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som TV4, MTV, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten,  Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder miljoner människor våra redaktionella medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra omkring 3 700 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye